۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ آذر چاپ

آزادسازی قیمت 10 خودرو در دستور کار شورای رقابت

آزادسازی قیمت 10 خودرو در دستور کار شورای رقابت

اقتصاد میهن: به نظر می‌رسد گشایش‌هایی در حوزه خودرو در حال رخ دادن است. پس از اعلام خبر آزادسازی و ترخیص دو هزار و 800 خودرو معطل مانده در گمرک، این بار از آزادسازی قیمت خودرو خبر جدیدی منتشر شده است. این درحالیست که درباره واردات خودرو هم اخبار متعددی در چند وقت منتشر شده و حتی دولت در لایحه بودجه سال 1400 درآمدی را از محل ترخیص خودرو از گمرکات در نظر گرفته است.

پیش از این نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت از کیفیت پایین در تولید خودرو طی سال‌های اخیر از مردم عذرخواهی کرده و نسبت به انحصار در تولید خودرو گلایه‌هایی را مطرح کرده بود. با این سخنان بود که از نظر برخی فعالان بخش خصوصی بحث آزادسازی واردات خودرو کمی جدی‌تر شده بود. حال در این شرایط اعلام شده که احتمالا تا دو هفته دیگر آزادسازی قیمت خودرو اعلام شود.

رئیس شورای رقابت از خروج احتمالی حداقل 10خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خبر داد.رضا شیوا در گفتگویی  توضیح داده است: با انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مسائل حوزه خودرو در این وزارتخانه از سازمان حمایت و کمیته خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل شده است. با این روند در جلساتی که با مسئولان این سازمان داشتیم، رئیس جدید این سازمان با تأکید بر رقابتی بودن تولید و بازار برخی خودروهای هم‌کلاس، درخواست آزادسازی قیمت این خودروها را مطرح کرد. باید توجه کنیم که در گذشته و هنگامی که واردات خودرو آزاد بود نیز شورای رقابت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل را با استناد به عرضه محصولات مشابه و رقابتی بودن بازار از فهرست ضوابط قیمت‌گذاری خارج کرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وظیفه این شورا تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمت برای خودرو و سایر کالاهایی است که بازاری انحصاری داشته باشند. اما درصورتی که رقیبی برای این محصولات در بازار وجود داشته باشد، مشمول این ضوابط نخواهد بود. در این جلسه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با استناد به اینکه اکنون کرمان موتور، گروه بهمن ، مدیران‌خودرو و چانگان خودروهایی هم‌کلاس برخی محصولات ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنند، درخواست کرد تا اینگونه محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شوند.

شیوا همچنین بیان کرد: شورا این درخواست را برای بررسی بیشتر به مرکز ملی رقابت ارائه کرده و این مرکز در حال بررسی تیراژ تولید و وضعیت بازار این خودروهاست. نتایج بررسی این مرکز در مورد خودروهای مذکور درصورتی که آماده باشد در جلسه 2هفته آینده ارائه و بعد از تبادل نظر، رأی نهایی شورا در این زمینه اعلام خواهد شد. اگر این خودروها رقابتی باشند، شورای رقابت طبق روال گذشته این محصولات را از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌کند و گرنه همچنان مشمول ضوابط قیمت تعیین شده توسط شورای رقابت خواهند بود.

پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل 10خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو 207پانوراما، چانگان، آریا، کی 132و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است. وی تصریح کرد: این سازمان با استناد به تولید و عرضه خودروهای همرده مانند انواع جک در کرمان خودرو، انواع ‌ام‌وی‌ام و ایکس 33 در مدیران خودرو و بسترن و برخی محصولات جدید در گروه خودروسازی بهمن، شرایط تولید و بازار این خودروها را رقابتی قلمداد کرده و درخواست خروج این خودروها از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورای رقابت را ارائه کرده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها