۱۳۹۹ يکشنبه ۹ آذر چاپ

انتصابات بحث برانگیز آقای وزیر

انتصابات بحث برانگیز آقای وزیر

اقتصاد میهن: مردم ایران در حالی با شدیدترین تحریم‌های خارجی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که برخی مسوولان کشور بدون توجه به شرایط حساس کنونی، سرگرم کشمکش‌های سیاسی و رفاقت‌بازی هستند، همان‌طور که چندی پیش در جریان انتخاب سکاندار وزارت صمت شاهد کشمکش‌های عجیب و غریبی میان رییس دفتر رییس‌جمهور و معاون اول وی بودیم تا در نهایت علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی با رای نمایندگان مجلس، مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت که نقش مهمی در زندگی روزانه مردم دارد را بر‌عهده گرفت.

اما نکته جالب توجه اینکه رزم‌حسینی نیز چندان دور از حواشی سیاسی نیست و طی روزهای اخیر تصمیماتی گرفته است که نه‌تنها منطق مشخصی ندارد بلکه می‌تواند در شرایط بحرانی اقتصاد، تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. یکی از این تصمیمات حکم انتصاب عجیبی بود که ۱۰ روز پیش برای مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات صادر شد.

بیست و نهم آبان ماه بود که وزیر جدید صمت با یک جابه‌جایی ناگهانی غافلگیری فعالان و کارشناسان اقتصادی را رقم زد. علیرضا رزم‌حسینی در حکمی غیرمنتظره سیدعبدالله سجادی‌جاغرق را به جای افروز بهرامی برای مدیرعاملی صندوق ضمانت صادرات برگزید؛ انتصابی که علاوه بر اینکه موجب تعجب بسیاری از تجار و صادرکنندگان شد بلکه صادرات و تجارت خارجی کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار داد چرا که به گفته کارشناسان، در شرایط تحریمی فعلی زمان مناسبی برای این جابه‌جایی غیرمنتظره و بدون منطق نبود آن هم در شرایطی که مدیریت قبلی صندوق ضمانت صادرات یعنی افروز بهرامی عملکرد مناسبی از خود نشان داده بود.

در واقع رزم‌حسینی، در حالی عبدالله سجادی با مدرک دکترای مدیریت رسانه را به جای افروز بهرامی برای مدیرعاملی صندوق ضمانت صادرات انتخاب کرد که بهرامی به عنوان یکی از متخصصان این حوزه دارای دکترای فاینانس از یکی از دانشگاه‌های فرانسه بود و در مدت حضورش در این صندوق عملکرد تقریبا قابل دفاعی از خود به جا گذاشته بود به طوری که اکثر فعالان اقتصادی از اقدامات او در جهت رونق صادرات غیرنفتی حمایت می‌کردند. در همین خصوص چندی پیش فاطمه مقیمی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: امیدواریم وزیر صمت در جایگاه‌های مهم‌تری از افروز بهرامی استفاده کند و جابه‌جایی وی نیز موجه باشد چرا که اگر این‌طور نباشد، در شرایط تحریمی و چند ماه آخر دولت کنونی شاید جابه‌جایی وی درست نبود.

عملکرد مثبت بهرامی

مقیمی در مورد تغییر مدیرعامل صندوق توسعه صادرات اظهار کرد: بهرامی در یک سال و نیم اخیر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران بوده است. همچنین عملکرد کاری ایشان و کمک‌شان به کمیته‌های فعال، نتیجه مثبتی داشت. حتی در جلسه هیات نمایندگان، از وی تقدیر و تقدیرنامه به او داده شده است.

وی افزود: کسانی که در بخش‌های صادرات فعال بودند نیز از عملکرد بهرامی رضایت داشتند. از همین رو برکناری وی برای ما غافلگیر‌کننده بود. این در حالی است که بنده شناختی از جایگزین بهرامی ندارم.عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران افزود: من به واسطه حوزه کاری به طور مستقیم با صندوق ضمانت صادرات در ارتباط نیستم اما به لحاظ مدیریتی از عملکرد بهرامی به نیکی یاد می‌کنم. دریغ از اینکه مدیریت وی از مجموعه کنار گذاشته شود.

سهم دادن به برخی نهادها

بر همین اساس و از آنجا که بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به عملکرد بهرامی در حوزه تجارت خارجی رویکرد مثبتی داشتند، از حکم ناگهانی وزیر صمت اظهار تعجب کردند و حتی در فضای مجازی به این انتصاب جایگزین وی واکنش نشان دادند. به این ترتیب فشار تجار و فعالان اقتصادی در روزهای اخیر رزم‌حسینی را مجبور کرد درباره جایگزین بهرامی بیشتر تامل کند. در نهایت نیز به دنبال اعتراض رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی نسبت به انتصابات غیرکارشناسانه و عجیب رزم‌حسینی، وزیر صمت ناچار شد نظرش را راجع به یکی از انتصابات عجیب خود تغییر دهد و شخص دیگری را به عنوان سرپرست صندوق ضمانت صادرات معرفی کند چرا که به نظر می‌رسد انتصابات اخیر وزیر صمت نوعی سهم دادن به قالیباف، لاریجانی و برخی نهاد‌هاست چراکه فرد معرفی شده از سوی رزم‌حسینی چندان بی‌ارتباط به قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نیست.

معارفه عجیب و غریب

از این رو وزیر صمت که ابتدا در مقابل این فشار‌ها مقاومت می‌کرد، در نهایت مجبور شد منصوب جدیدش را تغییر دهد و زادبوم را به عنوان سرپرست منصوب کند. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که با وجود معرفی حمید زادبوم به سرپرستی صندوق ضمانت صادرات، سیدعبدالله سجادی‌جاغرقی به مدیریت عاملی صندوق معارفه شد. این در حالی است که با برکناری افروز بهرامی از ریاست صندوق ضمانت صادرات، سجادی به عنوان جایگزین وی معرفی و پس از ایجاد جو رسانه‌ای نسبت به تحصیلات و سابقه وی، زادبوم از سوی رزم‌حسینی به عنوان سرپرست معرفی شده بود. اگرچه هیچ توضیح مشخصی درباره بازگشت سجادی به صندوق وجود ندارد اما اکنون وی به مدیرعاملی صندوق ضمانت صادرات منصوب شده است.

سجادی شرایط لازم برای احراز پست را ندارد

این در حالی است که در اوضاع آشفته اقتصادی و کالاهای اساسی، وزیر صمت با انتصابات سوال‌برانگیز حواشی این وزارتخانه را پررنگ‌تر می‌کند. بر همین اساس یاشار سلطانی فعال رسانه‌ای در واکنش به اقدامات جدید وزیر صمت اعلام کرد: پس از آنکه رزم‌حسینی، وزیر صمت عبدالله سجادی درس‌خوانده رشته ارتباطات (روزنامه‌نگاری) و مدیر منسوب به جریان نزدیک قالیباف را به عنوان مدیرعامل‌ «صندوق ضمانت صادرات» منصوب می‌کند، با واکنش برخی رسانه‌ها و فعالان اجتماعی مواجه می‌شود. با وجود اعلام قبلی رزم‌حسینی، سجادی شرایط لازم برای احراز این پست را ندارد. رزم‌حسینی پس از احضار به دفتر واعظی رییس دفتر روحانی، مجبور به برکناری سجادی می‌شود و تا زمان انتخاب مدیرعامل دارای شرایط، حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود. اما به تازگی به بهانه برگزاری مراسم معارفه زاد‌بوم، ناگهان عبدالله سجادی به عنوان مدیرعامل به هیات‌مدیره معرفی می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها