۱۳۹۹ سه شنبه ۴ آذر چاپ

افزایش قیمت دلار کارگران خارجی را فراری داد!

افزایش قیمت دلار کارگران خارجی را فراری داد!

اقتصاد میهن: دبیر انجمن انبوه‌سازان قم از فرار کارگران خارجی به دلیل افزایش قیمت دلار خبر داد و گفت: افزایش نرخ تورم و سایه افزایش نرخ دلار باعث شد که کارگران اتباع خارجی راهی کشورشان شوند. همین معضل بزرگی برای انبوه‌سازان محسوب شده و فعلا برخی از پروژه‌های ساختمانی به دلیل نبود برخی از کارگران فنی و نیمه فنی متوقف است.

کاهش ارزش ریال باعث شد که از سال گذشته تاکنون برخی اتباع خارجی همچون افغان‌ها به کشور خود باز گردند. حالا کمبود کارگر ساختمانی باعث شده تا تعدادی از کارفرمایان پروژه‌های ساخت و ساز را نیمه کاره رها کنند.دبیر انجمن انبوه‌سازان قم در تازه‌ترین سخنانش به کمبود کارگران ساختمانی اشاره کرده و گفته است: «افزایش نرخ تورم و سایه افزایش نرخ دلار باعث شد که کارگران اتباع خارجی راهی کشورشان شوند. همین معضل بزرگی برای انبوه‌سازان محسوب شده و فعلا برخی از پروژه‌ها به دلیل نبود برخی از کارگران فنی و نیمه فنی متوقف استمحمدعلی ربانی می‌افزاید: با توجه به افزایش میزان تورم در کشور و کاهش ارزش ریال ادامه کار برای کارگران افغان غیر ممکن بود و صرفه اقتصادی نداشت. از این‌رو آنها ترجیح دادند به جای فعالیت در ایران به کشور خودشان بازگردند و در آنجا فعالیت کنند.

چه تعداد افغانستانی از ایران رفتند؟

اداره بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) طی سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ هزار افغانستانی از کشورهای پاکستان و ایران به وطن خود برگشته‌اند که علت بازگشت آنها افرایش بیش از حد قیمت بسیاری از مواد خوراکی، پوشاک و سایر هزینه‌های زندگی عنوان شده بود.طبق آنچه گزارش رسانه‌ها می‌گوید بسیاری از کارگران افغان در یک سال اخیر یا به سمت وطن بازگشتند یا دوباره از ایران به سمت ترکیه کوچ‌کرده‌اند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان با اشاره به افزایش پروژه‌های نیمه تمام در کشور اظهار کرد: برای ساخت و ساز و اتمام پروژه‌های نیمه تمام نیازمند کارگران فنی و نیمه فنی هستیم که بخشی از آنها مهاجرت کرده‌اند. توصیه ما به مسئولان این است که برای بازگشت این کارگران بهتر است که امکانات رفاهی بیشتر و مشوق‌های تحصیلی برای فرزندان آنها فراهم کنند. در غیر این صورت تعداد پروژه‌های نیمه تمام در کشور افزایش خواهد یافت.فعالان بازار مسکن مقصر افزایش پروژه‌های نیمه تمام را در حالی به کمبود کارگر ارتباط می‌دهند که عضو انجمن کانون کارگران ساختمانی هم معتقد است که کارگران افغانستانی به دلیل افزایش ارزش پول ملی کشورشان ایران را ترک کردند.

نرخ ثابت دستمزد اتباع بیگانه را دلسرد کرد

اکبر شوکت درباره خروج کارگران خارجی از ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: در کلان شهرهایی همچون تهران اتباع بیگانه به دلیل نوسان قیمت دلار به کشورشان بازگشتند.آنچه آمارها می‌گوید حدود دو تا سه میلیون نفر افغانستانی در حوزه ساختمان‌سازی کارگر بودند. متاسفانه علاوه بر افزایش قیمت دلار عامل دیگری همچون عدم افزایش قیمت دستمزد از سوی کارفرمایان باعث شد که این افراد نسبت به ادامه فعالیت در ایران دلسرد شوند.

او با انتقاد از جامعه کارفرمایی اظهار می‌کند: قیمت زمین از دو سال گذشته تا کنون حدود 500 درصد افزایش یافته و به مراتب قیمت مصالح ساختمانی هم گران شده است؛ این در حالیست که کارفرمایان ایرانی نسبت به افزایش نرخ دستمزد کارگران ابراز نارضایتی می‌کنند و معتقدند نرخ دستمزد کارگران نباید گران شود؛ چرا که افزایش نرخ دستمزد کارگران هزینه‌های تمام شده را برای آنها بیشتر می‌کند. شوکت در هشداری به مسئولان می‌گوید: هر چند که کارگران ایرانی از مزیت‌های بالایی برخوردار هستند اما چنانچه وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود یابد ممکن است از این پس سایر اتباع افغانستانی هم از ایران خارج شوند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها