۱۳۹۹ جمعه ۲۳ آبان چاپ
پایان دوره ترامپ ضربه‌ای سنگین برای رهبران پوپولیست راستگرای جهان؛

رویایی که با شکست ترامپ بر باد رفت

رویایی که با شکست ترامپ بر باد رفت

اقتصاد میهن: روزنامه "گاردین" با اشاره به این که ریاست جمهوری دونالد ترامپ باعث امیدواری رهبران پوپولیست راستگرا در جهان شده بود می‌نویسد: "در دوران ریاست جمهوری ترامپ بسیاری از رهبران جهان در وضعیت دشواری قرار گرفته بودند. با این حال، ایدئولوژی ترامپ روح تازه دمیده‌شده‌ای در کالبد پوپولیست‌های راستگرای در قدرت در برزیل، مجارستان، اسلوونی و دیگر نقاط جهان بود.

با رفتن ترامپ از کاخ سفید قطعا فضای گفتمانی جهانی در حوزه سیاسی به ضرر این رهبران تغییر خواهد کرد. برای "بولسونارو" در برزیل شاید باخت ترامپ بدترین شکست باشد چرا که او در برزیل برای تکمیل پروژه‌اش به ماندن ترامپ در قدرت نیاز داشت. بولسونارو اکنون متحدی بزرگ را از دست داده است. در آنسوی جهان، "ویکتور اوربان" نخست‌وزیر مجارستان که "استیو بنن" استراتژیست سابق ترامپ از او تحت عنوان "ترامپ پیش از ترامپ" یاد کرده بود نیز قطعا امروز ناراحت است.

اوربان پیش از انتخابات اخیر امریکا گفته بود که متقاعد شده که ترامپ امریکای محافظه‌کار را حفظ کرده و بزرگترین رئیس‌جمهوری امریکاست. او برای ترامپ آرزوی پیروزی کرده بود.اوربان همواره درباره "امپریالیسم لیبرال" هشدار داده و مخالف نظم لیبرال جهانی بوده و از همین رو دموکرات‌های امریکا را دوست ندارد.

"آندرس مانوئل لوپز اوبرادور" رئیس‌جمهوری مکزیک نیز به ترامپ نزدیک بود. او از تبریک گفتن به بایدن خودداری ورزیده و گفته که منتظر نتیجه چالش حقوقی‌ای که ترامپ آن را آغاز کرده خواهد ماند. او مشابه ترامپ رفتار می‌کند و از رسانه‌های امریکایی برای آنچه "سانسور" سخنان ترامپ درباره طرح موضوع تقلب در انتخابات خوانده انتقاد کرده است.

"جانز جانسا" نخست‌وزیر اسلوونی که ضدمهاجران است نیز پیش‌تر در توئیتی نوشته بود آشکار است که ترامپ برنده خواهد شد و چهار سال دیگر در مقام ریاست‌جمهوری خواهد ماند.

در استونی رهبران حزب راستگرای افراطی EKRE که دوستدار ترامپ بودند بایدن و پسر او هانتر را "چهره‌هایی فاسد" خوانده بودند و اعلام کرده‌اند که گمان می‌کنند در نهایت ترامپ اعلام پیروزی کند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "در فرانسه تنها ۱۴ درصد از مردم خواستار پیروزی دوباره ترامپ بوده‌اند. از همین رو، "مارین لوپن" رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه که مایل به پیروزی ترامپ بود به طور علنی حمایتی را از او اعلام نکرد چرا که متوجه بود نمایش بیش از اندازه اتحاد او با ترامپ از نظر افکار عمومی داخل فرانسه به نفع‌اش نخواهد بود.

در ایتالیا، اما "متئو سالوینی" از اصلی‌ترین سیاستمداران راست افراطی کشور ماسکی را با عنوان "ترامپ ۲۰۲۰" پیش از انتخابات بر صورت زد و پس از اعلام پیروزی بایدن سکوت کرده است".

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها