۱۳۹۹ شنبه ۱۹ مهر چاپ

خانه ییلاقی ملکه جنایت / 8 نکته درباره خانه آگاتا کریستی

خانه ییلاقی ملکه جنایت / 8 نکته درباره خانه آگاتا کریستی

اقتصاد میهن: عمارت و باغ گرین ‌وِی Green way اقامتگاه ییلاقی آگاتا کریستی، خالق شخصیت‌های هرکول پوآور و خانم مارپل و مشهور به ملکه جنایت است.

آگاتا کریستی نویسنده بریتانیایی چندین رمان و داستان کوتاه جنایی، در سال ۱۸۹۰ به دنیا آمد و در سال ۱۹۷۶ از دنیا رفت. او در دوران جنگ جهانی اول در بیمارستان و داروخانه کار کرد و این تاثیر زیادی در آثار او گذاشت. همسر دوم او یک باستان‌شناس بود و سفرهای کریستی با او به کشورهای مختلف از جمله کشورهای خاورمیانه، دستمایه نوشتن داستان‌های بسیاری شد.

گرین‌وی، خانه ییلاقی آگاتا کریستی و جایی برای جمع شدن خانواده و خویشان دور هم، امروز موزه‌ای است برای علاقمندان به آثار کریستی. خانه پر است از یادگاری‌های این نویسنده، لباس‌ها، دست‌نوشته‌ها و البته آثاری که در حفاری‌های باستان‌شناسی شوهرش به دست آمده‌اند. گرین‌وی مکانی است برای جست‌وجو و کاوش درباره ملکه جنایت. گردانندگان موزه در وبسایت آن توضیح داده‌اند که پس از ماه‌ها تعطیلی به دلیل شیوع کرونا‏، بازدید از آن شرایط تازه‌ای دارد. شرایطی از جمله اینکه در هر بازدید‏، تعداد افراد کمتری امکان گشت و گذار در اتاق‌های خانه را دارند و به همین دلیل باید از قبل بلیت موزه را رزرو کنند.

۸ واقعیت درباره این خانه مشهور است:

۱. کریستی وقتی در تعطیلات از کنار گرین‌وی رد شد و فهمید این عمارت و باغ را برای فروش گذاشته‌اند، نتوانست برای خریدنش و تبدیل آن به ویلایی برای دورهمی‌های خانوادگی مقاومت کند.

۲. در طول جنگ جهانی دوم، گرین‌وی به مدت ۶ ماه در اختیار نیروی دریایی امریکا بود. از آن دوران یک نقاشی دیواری روی دیوار کتابخانه به جا مانده که اثر یکی از اعضای نیروی دریایی است. این نقاشی مسیری را که شناور آن‌ها از برمودا و مغرب تا گرینویچ را پیموده، نشان می‌دهد.

۳. جمله معروفی از کریستی ثبت شده که گفته گرین‌وی دوست‌داشتنی‌ترین جا در تمام جهان است.

۴. متیو پریچارد، نوه آگاتا کریستی زمانی را به یاد می‌آورد که آگاتا کریستی در یک بعد از ظهر، در حال خواندن طرح داستانش برای گروهی از شنوندگان است تا باورپذیری آن را بیازماید. او خاطره‌ای دارد از زمانی که کریستی در حال خواندن بخش‌هایی از داستان «جیب پر از چاودار» است و شنوندگان را تشویق می‌کند تا به جای خانم مارپل، حدس بزنند که چه کسی در داستان مرتکب جنایت شده است.

۵. عمارت و باغ گرین‌وی، منشاء الهام تعدادی از رمان‌های کریستی از جمله حماقت مرد مرده و پنج خوک کوچک بوده است.

۶. پیتر ساندرز، تهیه‌کننده تئاتر که بیشتر او را به تولید نمایش‌ تله‌موش کریستی می‌شناسند، در زندگینامه خود، از قول آگاتا کریستی آورده است: «ما در این خانه هر کاری بخواهیم می‌کنیم. اغلب ما صبح‌ها کریکت بازی می‌کنیم.»

۷. روزالیند هیکز، دختر آگاتا کریستی، این عمارت را به نشنال تراست واگذار کرد. نشنال تراست یک خیریه مستقل برای حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی و طبیعی در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی است. گرین‌وی در سال ۲۰۰۵ تعمیر و بازسازی شد و در ۲۰۰۹ برای پذیرایی از عموم گشایش یافت.

۸. در بخشی از آخرین مجموعه تلویزیونی پوآرو، سریالی که در آن دیوید سوشِی نقش هرکول پوآرو را بازی می‌کرد، گرین‌وی به عنوان لوکیشن قسمت حماقت مرد مرده استفاده شد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها