۱۳۹۹ سه شنبه ۱ مهر چاپ

درخواست وزیر اقتصاد از قاضی القضات برای برچیده شدن انحصار مورثی سر دفتران

درخواست وزیر اقتصاد از قاضی القضات برای برچیده شدن انحصار مورثی سر دفتران

اقتصاد میهن: وزیر اقتصاد در مکاتبه‌ای بارئیس قوه قضاییه، با اشاره به اینکه، قانون سردفتران موجب شکل‌گیری انحصار قانونی و برخورداری افرادی خاص از وضعیتی ممتاز و متمایز از دیگران شده است، خواستار اصلاح رویه‌های مرتبط با مجوز سردفتری شد.

فرهاد دژپسند در مکاتبه ای با آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه نکاتی را در خصوص ماده69 قانون سردفتران، انحصار قانونی سردفتران، مطرح کرده است.

در این نامه آمده است، همانگونه که پیش از این طی نامه شماره ۱۷۱۶۲/۸۰ مورخ 17/2/1399 به استحضار حضرتعالی رسیده است، شکل و محتوای قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت سردفتران و دفتریاران از جمله مفاد مواد 5 و 69 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب1354، به گونه‌ای است که موجب شکل‌گیری انحصار قانونی و برخورداری افرادی خاص از وضعیتی ممتاز و متمایز از دیگران شده است که این امر با مواضع و جهت‌گیری‌های اسناد بالادستی نظام و همچنین رویکردهای حضرتعالی در ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان منافات داشته و از این جهت نیز پیش از این، هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور محورهای کسب و کار در جلسه سی و سوم به تاریخ2/10/1398 موضوع «اصلاح رویه‌های مرتبط با مجوز سردفتری» را در دستور کار خود قرار داده که تصمیمات این هیأت طی نامه صدرالاشاره به استحضار حضرتعالی رسیده است.

از آنجا که حق مورد اشاره در ماده 69 قانون مورد بحث، شامل تمامی سردفتران شاغل نیست بلکه طبق تصریح این ماده، تنها شامل دو گروه از سردفتران شاغل، شامل سردفتران در شرف بازنشستگی (2 ماه قبل از موعد بازنشستگی) و ورثه سردفتران متوفی در مهلت 6 ماهه پس از فوت است و تا زمانی که این ماده منسوخ و باطل نشود، تداوم این انحصار تا سالیان سال ادامه ‌دار خواهد بود. از این رو درشرایط کنونی که وضعیت نامناسب اشتغال در کشور و انجام معاملات نامتعارف بر روی مجوز سردفتری وجود دارد، بازنگری مفاد ماده69 در راستای حذف انحصار موجود و همسو با تصمیم هیأت مقررات‌زدایی دال بر منسوخ بودن انحصار حاصل از مواد 5 و 69 قانون پیشگفت، به ضروریتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. لذا خواهشمند است دستور فرمایید در زمان بازنگری مقررات مربوط به فعالیت سردفتران و دفتریاران، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها