۱۳۹۹ دوشنبه ۳۱ شهريور چاپ
عاقبت سپردن افسار فوتبال به دست ساربان نابلد؛

مصادره ساختمان پرسپولیس برای پرداخت دستمزد ویلموتس ! + جزئیات

مصادره ساختمان پرسپولیس برای پرداخت دستمزد ویلموتس ! + جزئیات

اقتصاد میهن: به نظر می رسد در اتفاقی عجیب باشگاه پرسپولیس که شخصیت حقوقی مستقلی از فدراسیون فوتبال دارد، باید تاوان تصمیمات اشتباه مسئولان فدراسیون فوتبال برای تیم ملی را پرداخت کند.

پیامدهای هولناک مدیریت مهدی تاج و دارودسته‌اش بر فوتبال کشور هر روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند و مشخص نیست این مدیر که مشی سیاسی‌اش هم به واسطه تغییر رویکردهای پیاپی بین جناح های سياسي مشخص نیست، تا چه زمانی می‌خواهد برای مملکت و نظام هزینه تراشی کند؟! در تازه ترین خبرها از عواقب ناگوار مدیریت تاج، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به دنبال عدم تسویه‌حساب استقراض دو میلیون یورویی فدراسیون فوتبال، با حکم دادگاه سند ساختمان فدراسیون و باشگاه پرسپولیس را مصادره کرده است.

این خبر از چند ماه در رسانه های اجتماعی و گروهی منتشر می‌شود؛ اما دریغ از یک واکنش و پاسخ ساده از سوی مسئولان فعلی فدراسیون که بیشترشان دین مهدی تاج را بر گردن دارند و نمی‌خواهند علیه رییس سابق حرفی بزنند.تنها یک بار مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در واکنشی به پرسش رسانه‌ها، ضمن تایید کلیت موضوع، تلویحا اجرایی شدن آن را نیازمند  زمان طولانی یکی دوساله در مراجع قضایی دانست اما هنوز به چندماه نرسیده که حکم صادر شده است و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی برای وصول حق کارگران این نهاد اقتصادی مهم، با جدیت دنبال گرفتن پولی آمده که با درخواست و دستور عجیب جهانگیری به فدراسیون تاج قرض داده بود تا به حساب ویلموتس واریز شود.مسئولان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس درباره این فاجعه تاریخی تاکنون هیچ شفاف‌سازی نداشته اند اما داستان را تقریبا همه می‌دانند.

چرا سند ساختمان پرسپولیس و استقلال بنام فدراسیون است؟

ساختمان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در دوره ریاست محمد دادکان بر فدراسیون فوتبال ایران برای این دو باشگاه خریداری شد و سند آن به نام فدراسیون فوتبال باقی مانده بود تا سرخابی ها اجاره نشین نباشند و البته نتوانند با فروش این دارایی، پول آن را خرج مسائل جاری و فساد مدیران در دوره های مختلفش بکنند.حالا شستا به عنوان طلبکار سر رسیده و با حکم مصادره اموال، می خواهد قرض دو میلیون یورویی به فدراسیون بابت دستمزد ویلموتس را پس بگیرد و با یک استعلام ساده به سه ملک و ساختمان پنج طبقه رسیده است.اولی همان ساختمانی است که خود فدراسیون سالهاست در آن مستقر است و آن هم در دوره دکتر دادکان خریداری شد و فوتبال از چند اتاق محقر و تو در تو رهایی یافت.

دومین ساختمان در حوالی ساختمان فدراسیون فوتبال یعنی اطراف میدان پیروان خریداری شد و هرچند  در اطرافش ساختمان های مسکونی بسیاری قرار گرفته است، قرمزها را در ۱۵ سال گذشته از اجاره نشینی خلاص کرده است. ساختمان سوم در سعادت آباد و خیابان علامه واقع شده که در تصرف استقلالی هاست و این باشگاه را نیز از بلاتکلیفی در دفتر مدیران عامل مختلف نجات داد. حالا شنیده شده دو ساختمانی که اکنون در اختیار فدراسیون و باشگاه پرسپولیس است، کفاف تسویه بدهی را می دهد.

پرسپولیس آواره کوچه و خیابان، کوچ کشی فدراسیون به کمپ

هنوز مصادره سند، به پلمپ ساختمان و جلوگیری از ورود کارمندان فدراسیون و باشگاه پرسپولیس به محل کار ختم نشده است؛ اما اگر شستا تصمیم بگیرد املاک خود را نقد کند و به حساب کارگران تامین اجتماعی ببرد، قاعدتا این اتفاق هم خواهد افتاد، ولی حتی این خطرها هم نتوانسته زبان مدیران پرادعای فدراسیون را باز کند.گویا با توجه به آنکه مقدار ریالی طلب شستا و معادل ارزی آن به نرخ روز به اندازه ساختمان باشگاه پرسپولیس و فدراسیون بوده است، با وجود در دست داشتن حکم مصادره باشگاه استقلال دیگر نیازی به مصادره ساختمان آن باشگاه نبوده و استقلال فعلا از این مهلکه سالم در رفته است.

در این میان فدراسیونی ها در صورت اجرای حکم تخلیه باید کل اسباب و اثاثیه شان را جمع کرده و به ساختمان های کمپ تیم ملی و آکادمی فوتبال نقل مکان کنند که غیر از تحمیل هزینه، با کمبود شدید جا مواجه خواهند شد و احتمالا فوتبال را به زودی در شرایط دهه ۷۰ و ساختمان خیابان پاکستان یا حتی قبل تر از آن خواهیم دید. اما مشکل اصلی پرسپولیس است که هیچ جایی برای انتقال مکان فیزیکی باشگاه ندارد و احتمالا باید وسایلش را به ورزشگاه شهید کاظمی منتقل کند تا فکری به حال خودش بکند.

این هم آخر و عاقبت سپردن افسار فوتبال به دست ساربان ناشی و نابلدی همچون تاج که بعد از سه سال و اندی ریاست آبرویی برای فوتبال ایران باقی نگذاشت. حالا اهالی فوتبال می گویند رویای ساخت یک ساختمان خاص و جدید برای فدراسیون پیشکش مهدی تاج و رفقایش باشد، حداقل همان ساختمان نیم بند خیابان سئول را حفظ کنید که با توجه به اوضاع وخیم مالی این نهاد بعد از تاج و غرامت هنگفت ۲۰۰میلیاردی به فیفا همان هم تقریبا محال شده است.

پژمان حسین زاده

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها