۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور چاپ

وعده مجلس برای کاهش قیمت خودرو/ طرح پارلمان، جلوی دلالی در بازار خودرو را می‌گیرد؟

وعده مجلس برای کاهش قیمت خودرو/ طرح پارلمان، جلوی دلالی در بازار خودرو را می‌گیرد؟

اقتصاد میهن: هفته گذشته، طرح «ساماندهی صنعت خودرو» که در ۲۰ ماده تدوین شده بود به تصویب نمایندگان مجلس رسید. حال شمارش معکوس برای ورود خودرو به بورس آغاز شده است و باید دید مجلس یازدهمی که یکی از شعارهایش نظم به بازار خودرو و کنترل قیمت‌ها بود، می‌تواند به وعده خود رنگ واقعیت دهد یا خیر؟

در همین رابطه، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اینکه دلیل تعلل ورود خودرو به بازار بورس چیست، گفت: کلیات طرحی که ما مدت‌ها روی آن کار کردیم با ۲۰ ماده در مجلس به تصویب رسید. در این طرح، بحث ورود خودرو به بازار بورس را به‌طور ویژه دیدیم و مبنا را بر عرضه خودرو در بورس با یکسری تنظیمات خاص آوردیم، یعنی قرار است مکانیزمی به‌وجود بیاید که نحوه توزیع، قیمت، کیفیت و تحویل خودرو کنترل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت و خودروسازان از ورود خودرو به بورس استقبال کردند؟ گفت: نظر خاص دولتمردان را نمی‌دانم، اما خودروسازان کاملاً موافق این رویکرد هستند و این موضوع در جلسات همفکری ما با آن‌ها مشهود بود.نماینده تهران تصریح کرد: چندی پیش شنیدم شورای رقابت گفته بود شرایط برای عرضه خودرو در بورس مهیا نیست، ولی مکانیزمی که ما چیده‌ایم باعث شده ادعا کنیم که این امر شدنی است و اتفاقاً این رویکرد بازار خودرو را شفاف‌تر از همیشه نشان می‌دهد و ان‌شاالله نظم و نسق این حوزه را در همه زمینه‌ها شاهد خواهیم بود.

ایزدخواه یادآور شد: عده‌ای می‌گویند اگر این مکانیزم عملیاتی شود، نقش شورای رقابت از بین می‌رود در حالی که اینطور نیست؛ آن‌ها به وظایف قانونی خود عمل می‌کنند و نحوه قیمتگذاری تغییراتی می‌کند و این به معنای سلب اختیارات آن‌ها نیست. در ضمن بنا داریم یکسری اختیاراتی را هم به شورای رقابت بدهیم. مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: وقتی خودرو به بورس وارد شود دیگر شاهد قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم بود. ورود خودرو به بورس، یعنی شفافیت و ما در آنجا بر مبالغ مازاد بر قیمت تمام‌شده تکالیفی تعریف کردیم که جلوی سوداگری‌ها گرفته شود. ان‌شاالله اگر طرح ما به‌درستی پیش برود با کاهش قیمت خودرو هم روبرو خواهیم شد.

وی در پایان و در پاسخ به اینکه چه عوامل دیگری می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود؟ گفت: هرچه عرضه بیشتر شود، قیمت‌ها واقعی‌تر می‌شود. از طرفی، باید شرایطی را فراهم کرد که جلوی تقاضا‌های کاذب گرفته شود، یعنی افراد نباید خودرو را به‌عنوان کالای سرمایه‌ای ببینند. خودرو باید کالای مصرفی باشد و فردی که تصمیم به خرید خودرو گرفت به استفاده آن روی بیاورد. همچنین نوآوری در تولید محصولات و بهبود کیفیت می‌تواند عاملی برای منطقی‌ شدن قیمت‌ها باشد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها