۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور چاپ

خار پاشنه‌ای به ارزش ۳۰۰میلیون تومان!

خار پاشنه‌ای به ارزش ۳۰۰میلیون تومان!

اقتصاد میهن: هزینه‌های سفر احسان حدادی به آلمان تأمین شد. رکورددار پرتاب دیسک آسیا بعد از ماه‌ها کشمکش با مسئولان ورزش کشور، بالاخره توانست نظر مثبت آنها را برای درمان پای آسیب‌دیده‌اش در اروپا جلب کند.

فدراسیون پزشکی ورزشی که مسئولیت رسیدگی به آسیب و درمان ورزشکاران ملی‌پوش را بر عهده دارد، پذیرفته بخش بیشتری از هزینه‌های عمل او را در آلمان می‌پردازد. ماجرای جنجالی عمل جراحی خارپاشنه حدادی از آنجایی شروع شد که فدراسیون دوومیدانی نتوانست از عهده خرج و مخارج آن در آلمان برآید. با توجه به این موضوع حدادی دست به دامان کمیته ملی المپیک شد و از رضا صالحی‌امیری، رئیس این کمیته درخواست کرد به‌عنوان یکی از المپین‌های ایران در بازی‌های المپیک توکیو، مخارج درمانش را تقبل کنند.

در ابتدا صالحی‌امیری با درخواست حدادی موافقت کرد؛ اما بعد از اینکه در رسانه‌ها این موج به راه افتاد که چه دلیلی دارد برای انجام یک عمل ساده که هزینه‌اش در داخل پنج میلیون هم نمی‌شود، با دلار بالای 20هزارتومان، کمیته ملی المپیک متحمل این هزینه گزاف شود و یکباره اعلام شد که خواسته نایب‌قهرمان المپیک 2012 لندن اجابت نشده است. اعضای هیئت اجرائی کمیته ملی المپیک به‌صراحت اعلام کردند نمی‌توانند در این وضع و اوضاع بد اقتصادی، ارز را برای حدادی از کشور خارج کنند! البته یک‌سری گوشه‌و‌کنایه‌ها هم خطاب به احسان از هیئت اجرائی بیرون آمد که نشان دهد حرف‌‌‌وحدیث‌هایی که ورد زبان خانواده دوومیدانی است و در رسانه‌ها هم مطرح می‌شود، در تصمیم‌گیری آنها بی‌تأثیر نبوده است؛ اینکه گفته می‌شود حدادی نقش یک توریست را در دوومیدانی دارد، هر زمان که بخواهد، به بهانه اردو و مسابقه، اروپا، آفریقا و آمریکا را دور می‌زند؛ حالا هم چون مدتی است از کشور بیرون نرفته، به‌ خاطر عمل خارپاشنه‌اش می‌خواهد سفر برود.

اما دلیلی که باعث شد تا تک‌ستاره دوومیدانی ایران برای انجام عمل جراحی خارپاشنه پایش در آلمان اصرار داشته باشد، ضمانتی است که پزشک آلمانی به او داده است. موضوعی که از نظر خیلی‌ها باورنکردنی به نظر می‌رسد. حدادی پیش از این گفته بود تنها به این شرط حاضر است در ایران پایش را جراحی کند که پزشکان داخلی به او کتبا ضمانت بدهند، اما هیچ پزشکی به او ضمانت نداده است. پای چپ احسان بعد از المپیک 2016 ریو هم با این ضایعه مواجه شده بود که آن را در آلمان جراحی کرد. حالا این ضایعه در پاشنه پای راست او به ‌وجود آمده است.

دارنده مدال برنز مسابقات قهرمانی 2011 جهان چون از نتیجه عمل قبلی خود در اروپا رضایت دارد، این‌بار هم دلش می‌خواهد در یکی از کلینیک‌های پیشرفته آلمان جراحی کند. حالا در این شرایط فدراسیون پزشکی ورزشی قبول کرده که با وجود شرایط بحرانی ارز در کشور تمام مخارج خارپاشنه حدادی را بدهد؛ چرا‌که معتقدند احسان یکی از شانس‌های مدال‌آوری ایران در المپیک توکیو است.طبق ادعای محمد‌اسد مسجدی، رئیس این فدراسیون، هزینه جراحی حدادی در آلمان، 8 تا 9 هزار یورو برآورد شده که با نرخ فعلی یورو که در بازار آزاد 31 هزار و 500 تومان است، مبلغی نزدیک به300 میلیون تومان می‌شود!

مسجدی دیروز در واکنش به تقبل‌کردن هزینه سنگین جراحی حدادی در آلمان گفت: «حدادی بابت خارپاشنه خود اذیت می‌شود و می‌خواهد از فرصت کرونا که باعث لغو تمام فعالیت‌ها شده، برای جراحی و بهبود خود استفاده کند. این مسئله در کمیسیون درمان فدراسیون پزشکی ورزشی مطرح شد و مورد بررسی چندباره قرار گرفت. ظاهرا این دوومیدانی‌کار تاکنون تمام کارهای درمانی خود را در آلمان و زیر نظر یک پزشک واحد انجام داده و بابت تمام اقدامات این پزشک هم رضایت کامل دارد. به همین دلیل پیشنهادش برای جراحی خارپاشنه سفر به آلمان است؛ در‌عین‌حال اصراری هم برای اعزام به این کشور ندارد.

درست این است که قهرمانان خودشان بر‌اساس شرایط و شناختی که دارند، پزشک معتمد خود را انتخاب کنند. تأکید پزشکانی که با آنها صحبت می‌کردیم هم همین مسئله بود. خود احسان اصلا تصور نمی‌کرد که ما به این سادگی با درخواست او موافقت کنیم. این کار را هم انجام دادیم؛ چرا‌که احسان حدادی جزء المپین‌هاست و ما تکلیفی نسبت به این دسته از ورزشکاران داریم که باید انجام شود». مسئولان ورزش در حالی با اعزام حدادی به آلمان موافقت کرده‌اند که او حالا بیشتر از قبل مورد نقد مخالفانش که بعضا اهالی دوومیدانی هستند، قرار گرفته است. آنها منتقد این هستند که چرا حدادی باید در شرایط بد اقتصادی کشور برای انجام یک عمل جراحی ساده، این هزینه سنگین را روی دست ورزش بگذارد. دارنده چهار مدال طلای بازی‌های آسیایی همیشه از‌سوی بسیاری از اهالی این رشته و مدیران ورزشی متهم به این بوده که بیشترین امکانات و پول ورزش مادر برای او خرج شده است؛ حال چه وضع مالی فدراسیون دوومیدانی و ورزش خوب باشد، چه بد.

احسان اگرچه شخصا به وزیر ورزش قول داده در المپیک توکیو مدال می‌گیرد، اما مخالفان او بر این باورند که عمر قهرمانی تک‌ستاره دوومیدانی ایران دیگر تمام شده و او در بهترین حالت به فینال المپیک می‌رسد. مهدی مبینی، سرپرست فدراسیون دوومیدانی، در واکنش به هجمه‌هایی که سمت حدادی است می‌گوید: «احسان روندی را برای درمان پایش در هیئت اجرائی طی کرد که ما هم از آن تمکین کردیم. بنابراین پرونده پزشکی او را به فدراسیون پزشکی ورزشی دادیم. کمیسیون پزشکی این فدراسیون، بالاترین مرجع پزشکی در ورزش کشور است. با تمام احترامی که برای پزشکان داخلی قائل هستیم، به افراد حاضر در این کمیسیون گفتیم که دکترهای داخلی ضمانتی برای پای حدادی نمی‌دهند. به‌هر‌حال باید بپذیریم که حدادی نابغه دوومیدانی ماست. او نایب‌قهرمان المپیک بوده، پس باید امکاناتی هم که در اختیارش قرار می‌گیرد، حرفه‌ای و در حد المپیک باشد. همه ورزشکاران دنیا که در المپیک روی سکو می‌روند، سالانه میلیاردها دلار برایشان خرج می‌شود.

وزن حدادی 150 کیلوگرم است. پرتاب دیسک ورزشی است که باید دور پاشنه‌ات بچرخی. پس پای او باید طوری جراحی شود که بتواند این وزن سنگین را تحمل کند. با توجه به شرایط کرونا و بحث ارز، فدراسیون باید این موضوع را مدیریت می‌کرد. بنابراین کار را به فدراسیون پزشکی سپردیم که در‌نهایت با اعزام او به آلمان موافقت کردند. دکتر احسان قبلا کتف و پای او را جراحی کرده و کتبا به فدراسیون ضمانت داده که عمل رضایت‌بخشی خواهد داشت». البته این رقم نزدیک به 300 میلیون تومان تنها برای عمل و هتلینگ بیمارستان اوست، بلیت رفت‌و‌برگشت به آلمان، هزینه جداگانه‌ای است که قرار است آن را فدراسیون دوومیدانی بدهد. با همه اینها باید گفت احسان حدادی تک‌ستاره تاریخ دوومیدانی ایران از گذشته تا به امروز بوده که بزرگ‌ترین افتخارات را به دست آورده است؛ از قهرمانی در آسیا تا کسب اولین مدال جهانی (2011 برنز) و المپیک (2012 لندن). او با کسب 10 مدال طلا از سال 2005 تاکنون قهرمان بلامنازع پرتاب دیسک آسیا بوده است. باید دید آیا او می‌تواند خاطره خوش المپیک لندن را در توکیو تکرار کند یا خیر. احسان به احتمال فراوان در هفته پیش‌رو  راهی آلمان می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها