۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور چاپ

خیز سوم کرونا؛ اعلام وضعیت قرمز در سراسر ایران

خیز سوم کرونا؛ اعلام وضعیت قرمز در سراسر  ایران

اقتصاد میهن: از دیروز (۲۸شهریور) آمار ابتلا به کرونا به بالاترین میزان آن طی ماه‌های گذشته رسید و روی عدد ۳هزارو۴۹ قرار گرفت تا بار دیگر پیک جدیدی از این بیماری ثبت شود.

از اول فروردین تا ۲۸شهریور، کشور چندین پیک بیماری را تجربه کرده که شدیدترین آنها در ۷فروردین با ثبت ۲هزارو۳۸۹مورد ابتلا و ۱۵۷مرگ، در۹ اردیبهشت با ۲هزارو۸۱۹ ابتلا و ۵۰فوت، در ۱۵خرداد با ۳هزارو۵۷۴ ابتلای جدید و ۵۹فوت، در ۳۱تیر با ۲هزارو۶۲۵ ابتلا و ۲۲۹مرگ و در ۲۸شهریور با ۳ هزار و ۴۹ مورد جدید و ۱۴۴ فوتی بود. با نگاهی به میزان شیوع کووید-۱۹ در ۲فصل بهار و تابستان، مشخص می‌شود که با هربار تعطیلی یا اقدامات مخاطره‌آمیز مثل بازگشایی اصناف، برگزاری آزمون‌ها و برپایی مدارس، بر تعداد موارد ابتلا و در ادامه فوت بیماران افزوده شده است. به‌ طوری که تحت تأثیرات این اقدامات، به فاصله ۱۰ تا ۲۰روز بعد، آمارها افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

بررسی میزان شیوع بیماری در نخستین‌ ماه از سال نشان می‌دهد بالا رفتن آمار ابتلا در این ماه، به‌دلیل شروع سفرهای نوروزی از هفته قبل از تعطیلات و پیک طبیعی بیماری پس از نزدیک به ۳۵روز شیوع بیماری در کشور اتفاق افتاد. در اردیبهشت روند صعود شیوع از نهمین روز آغاز شد که نتیجه تعطیلات نوروز و مسافرت رفتن‌ها بود.

در خرداد بالاترین میزان مربوط به پانزدهمین روز ‌ماه بود که آمار ۳ هزار و ۵۷۴ ابتلای جدید را ثبت کرد. روند صعود شیوع تا ۱۸خرداد ادامه داشت که تحت‌تأثیر بازگشایی اصناف بود. در تمام ۳۱روز تیر اما آمار ابتلای روزانه از ۲هزار نفر پایین نرفت که نشان می‌دهد ۲دوره مسافرت در خرداد، در بالا بردن آمارها نقش داشته است. در مرداد تعداد ابتلای روزانه کووید-۱۹ بالاتر از ۲ هزار نفر ماند. افزایش موارد ابتلای روزانه در شهریور از هفدهمین روز آغاز شد و در ۲۸ شهریور به ۳ هزار و ۴۹ نفر رسید. به‌نظر می‌رسد این آمار هم تحت‌تأثیر تعطیلات اوایل شهریور و اواسط مرداد و همچنین برگزاری آزمون‌های سراسری و بازگشایی مدارس باشد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها