۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۶ شهريور چاپ

جنجال پولیتیکو!

جنجال پولیتیکو!

اقتصاد میهن: نشریه آمریکایی پولیتیکو با انتشار گزارشی مدعی شده است که ایران به دنبال انتقام گرفتن از آمریکا به دلیل ترور سردار سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران است. وزارت خارجه ایران صبح روز گذشته این گزارش را تکذیب کرد.

سردار سليماني دی ماه گذشته، در حمله آمریکایی‌ها به فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله علاوه بر سردار سلیمانی، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. این حمله به دستور مستقیم دونالد ترامپ انجام شد.

واکنش تهران و پرتوریا به ادعای رسانه‌های آمریکایی

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با رد اتهامات مطرح شده علیه ایران در رسانه‌های آمریکایی گفت: به مقام‌های آمریکایی توصیه می‌کنیم از توسل به روش‌های تکراری و پوسیده برای فضاسازی ضدایرانی در صحنه بین‌المللی دست بردارند.سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

علاوه بر آن، سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی نیز از ادعای مطرح شده در یک رسانه آمریکایی علیه ایران اظهار شگفتی و بی‌اطلاعی کرد. «لونا انجیکنگلله» سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی با شبکه بلومبرگ در پی ادعای بی اساس مطرح شده در نشریه پولیتکو مبنی بر وجود طرحی از سوی ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی در انتقام به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت که این ادعاها دولت پرتوریا را شگفت زده کرده است.

واکنش ترامپ به ادعای پولتیکو

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار توییتی به ادعای پولتیکو درباره ایران واکنش نشان داد. ترامپ با انتشار توییتی در اکانت شخصی خود در توییتر در واکنش به گزارش ادعایی پولتیکو درباره ایران نوشت: هرگونه حمله علیه آمریکا به هر شکل که باشد، با حمله متقابل به ایران مواجه خواهد شد که ۱۰۰۰ بار شدیدتر است. نکته جالب توجه درباره این توییت این است که ترامپ تهدید به حمله به ایران را تنها بر اساس حدس و گمانه‌های تایید نشده رسانه‌ای مطرح می‌کند و می‌نویسد: بر اساس گزارش‌های خبری، ایران احتمالا به دنبال برنامه‌ریزی برای حمله و یا انجام عملیات ترور علیه آمریکا است.

جزئیات ادعای گزارش پولتیکو علیه ایران

در این گزارش ادعا شده است که دولت ایران با هدف انتقام از ترور سردار سلیمانی سوقصدی علیه سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی ترتیب داده است. نویسندگان این گزارش جزییات آن را از مقامات اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده‌اند.

پولتیکو به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکا ادعا می کند گزارش‌های مربوط به توطئه ایران برای انتقام کشته شدن ژنرال ارشد ایرانی به دست ترامپ همچنان بعد از یک سال ادامه دارد. این مقامات مدعی شده‌اند که مقامات آمریکایی از تهدیدی که علیه «لانا مارکز» سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی وجود دارد مطلع بودند. اما این تهدید‌ها در هفته‌های اخیر تشدید شده است. بر این اساس، سفارت ایران در پرتوریا درگیر این سوقصد است.

 به ادعای این مقامات آمریکایی، حمله به مارکز یکی از چندین گزینه‌ای است که به عقیده آمریکا، ایران برای انتقام از کشته شدن قاسم سلیمانی در سر دارد. در این گزارش گفته شده: یک واحد اطلاعاتی آمریکا به نام «مسئول هشدار» موظف است به آژانس‌های جاسوسی آمریکا درباره قربانیان احتمالی که ممکن است جانشان در خطر باشد اطلاع بدهد. در این مورد نیز گزینه‌های احتمالی و تهدید‌های امنیتی به اطلاع مقامات آمریکایی رسیده است. مارکز نیز از این تهدید مطلع شده است. از جمله سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که در جریان این تهدید بوده‌اند می‌توان به واحد بررسی اطلاعات جهانی سیا موسوم به وایر اشاره کرد.

لانا مارکز کیست؟

لانا مارکز ۶۶ ساله از اکتبر سال گذشته سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است. او بیش از دو دهه است که ترامپ را می‌شناسد و یکی از اعضای کلوپ مارلاگوی ترامپ در فلوریدا بوده است. برخی جریان‌ها به انتخاب مارکز به عنوان سفیر اعتراض داشتند و می‌گفتند او یک طراح کیف دستی بوده که به این سمت منصوب شده، اما حامیان او میگویند مارکز یک تاجر موفق بوده که یک تجارت ۴۰ هزار دلاری کیف دستی را راه‌اندازی کرده و ارتباطات بین‌المللی زیادی دارد. بر اساس گزارش‌ها لانا مارکز دوست نزدیک پرنسس دایانا عروس خانواده سلطنتی بریتانیا بوده و در آفریقای جنوبی متولد شده است. او به زبان‌های رایج در آفریقای جنوبی مسلط است.

به گزارش پولیتیکو، جامعه اطلاعاتی آمریکا هنوز مطمئن نیست ایرانی‌ها چرا مارکز را به عنوان هدف انتخاب کرده‌اند. البته این ادعا از سوی یک مقام دولتی آمریکا مطرح شده که دلیل در نظر گرفتن مارکز دوستی نزدیک او با ترامپ است.به ادعای مقامات آمریکایی که در گزارش پولیتکو منتشر شده، دولت ایران شبکه عملیاتی مفصلی در آفریقای جنوبی دارد و چندین دهه است که ردپای این شبکه در این قاره دیده می‌شود. در سال ۲۰۱۵ الجزیره و گاردین در گزارشی مدعی شدند که به اسناد اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند که از وجود یک شبکه مخفی عوامل ایرانی در آفریقای جنوبی خبر می‌داد.

 به ادعای پولیتیکو مارکز می‌تواند هدف راحتی برای ایران نسبت به سایر دیپلمات‌های آمریکایی در جهان و در کشور‌های غربی باشد. بر اساس این گزارش ایران و آفریقای جنوبی در چند دهه گذشته در جبهه‌های مختلف باهم همکاری کرده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به سازمان ملل اشاره کرد که در آن آفریقای جنوبی بار‌ها از ایران حمایت کرده است. گفته می‌شود ذخابر اورانیوم آفریقای جنوبی مورد توجه برنامه هسته‌ای ایران بوده است. دو کشور با هم روابط نظامی هم دارند و یک پیمان نظامی ابتدایی امضا کرده‌اند.

توطئه رسانه‌ای بر سر راه روابط دیپلماتیک تهران و غرب

پیش از این نیز ادعا‌هایی درباره طرح‌های توطئه ایران در خارج از مرزهایش منتشر شده بود. تقریبا یک دهه پیش آمریکا مدعی شد که فردی را دستگیر و به زندان محکوم کرده که سعی داشته یک کارتل مواد مخدر مکزیکی را برای کشتن سفیر عربستان در آمریکا زمانی که به کافه میلانو در واشنگتن رفته بوده ترور کند. در همان زمان آمریکا مدعی شده بود که سلیمانی طراحی این ترور را انجام داده بود.ادعای طراحی یک سوقصد از سوی ایران در حالی مطرح شده که محمد جواد ظریف قرار بود هفته آینده برای رایزنی‌های دیپلماتیک با غرب به کشورهای اروپایی سفر کند اما روزنامه بیلد آلمان روز یکشنبه ۲۳ شهریور گزارش داد که این سفر به طور موقت لغو شده است.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام روز ۲۰ شهریور نشستی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران برگزار کردند و قرار بود ظریف در هفته جاری راهی آلمان، فرانسه، بریتانیا به عنوان سه عضو برجام، و همچنین ایتالیا و اسپانیا شود. روزنامه بیلد گزارش داده که این سفر لغو شده، اما علت آن را ذکر نکرده است. آلمان اولین مقصد سفر ظریف به اروپا بود. از سوی دیگر، گفته می‌شود دلیل لغو سفر ظریف به کشورهای اروپایی، اعتراض این کشورها به اعدام نوید افکاری در ایران است. به نظر می رسد طراحی رسانه‌ای برای سنگ اندازی بر سر راه روابط دیپلماتیک ایران و غرب همچنان ادامه دارد و این گزارش پولیتیکو را باید ذیل این طراحی ها تحلیل کرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها