۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور چاپ

بازگشت باورنکردنی ترامپ؛ پرزیدنت موطلایی، نزدیک‌تر از همیشه به کاخ سفید

بازگشت باورنکردنی ترامپ؛ پرزیدنت موطلایی، نزدیک‌تر از همیشه به کاخ سفید

اقتصاد میهن: بسیاری دونالد ترامپ را استاد بی‌بدیل بازگشت یا به قول فوتبالی‌ها کامبک سیاسی می‌دانند. او در سال 2016 زیر ضربات مهلک دموکرات‌ها و به خصوص هیلاری کلینتون قرار گرفت.

رسوایی جنسی ترامپ مخصوصا بعد از افشا شدن فایل صوتی منتسب به او و پخش شدن سخنان جنسی اش در مورد زنان، گرفتاری بسیاری برایش  به وجود آورد. اما با این همه، میلیاردر آمریکایی تحمل کرد. او با روش مخصوص خود جو را آرام آرام به نفع خود کرد و در آخر هم با فاصله بسیار کم کلینتون دموکرات را شکست داد و رئیس جمهور آمریکا شد.به نظر می‌رسد تاریخ یک بار دیگر در حال تکرار شدن است. رئیس جمهور مو طلایی آمریکا در این دو ماه اخیر دو ضربه مهلک دریافت کرد. یکی از جانب کرونا ویروس و دیگری از سمت معترضین به رفتار پلیس‌های آمریکایی با سیاه پوستان و تبعیض نژادی در آمریکا. محبوبیت ترامپ در این مدت به شدت پایین آمد. برخی از نظرسنجی‌ها حتی از اختلاف 25 درصدی بین او و بایدن سخن می‌گفتند و بعضی از کارشناسان و نظریه پردازان از پیروزی قطعی معاون اوباما در انتخابات 2020 حرف زدند(اینجا بخوانید).

با این حال، اندکی بعد ورق برگشت. هر چند شاید هنوز هم بسیاری از نظرسنجی ها بایدن را پیروز انتخابات بدانند اما اختلاف محبوبیت رئیس جمهور آمریکا و بایدن هر روز کم تر و کم تر می‌شود. حالا نرخ محبوبیت دونالد ترامپ هر روز بیشتر می‌شود و جمهوری خواهان بیش از گذشته روی او حساب می‌کنند.شاید برای سخن گفتن از به قول معروف "کامبک" ترامپ کمی زود باشد. نباید فراموش کرد که مناظره های اصلی انتخاباتی هنوز برگزار نشده اند. این مناظره‌ها معمولا تاثیر بسیار زیادی در سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری دارند. با این حال، ترامپ نشان داده قدرت اداره کردن مناظره را هم دارد.

او در سال 2016 هم توانست با مشی خاص خودش از پس کلینتون برآید و پیروز انتخابات شود. از این جهت، شاید باید گفت که انتخابات آمریکا در حساس ترین پیچ خود قرار گرفته و دونالد ترامپ بیش از گذشته به حریف دموکرات خود نزدیک شده است.

نظرسنجی‌هایی که چرخش داشته اند

همانطور که گفته شد، طبق نظرسنجی‌های اخیر ترامپ در حال کم کردن فاصله خود با بایدن است.  سی ان بی سی آمریکا از اولین رسانه هایی بود که در گزارشی به این موضوع پرداخت. این شبکه در گزارش 26اگوست خود به بررسی نظرسنجی‌های مربوط به رقابت انتخاباتی و ارتباطش با بحران فعلی آمریکا و جهان یعنی کرونا پرداخت. طبق ادعای این شبکه، با کاهش تعداد مبتلایان در آمریکا، درصد محبوبیت ترامپ نیز در حال افزوده شدن است. طبق گفته سی ان بی سی اگرچه ترامپ در 6 ایالت مهم هنوز از بایدن عقب است اما هم  فاصله اش در این ایالات از بایدن بسیار کم  شده و هم در سایر ایالات از محبوبیت بیشتری برخوردار گردیده است.

طبق گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی، تا حدود چند هفته گذشته در شش ایالت آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین، حدود 69درصد از مردم معتقد بودند که کرونا ویروس مهم ترین و اصلی ترین بحران کشور است و این مساله می‌تواند رئیس جمهور بعدی آمریکا را تعیین کند. این مساله هرچند درظاهر می‌تواند به ضرر ترامپ باشد اما در واقع، به نفع او است. چرا که با کاهش احتمالی کرونا در این شش ایالت ممکن است محبوبیت ترامپ بار دیگر از حالت کاهشی درآمده و شکل افزایشی به خود بگیرد.

با این حال، برخی مسائل دیگر در این شش ایالت وجود دارد که ممکن است وضع ترامپ را بد کند. طبق گفته سی ان بی سی، مردم این مناطق در کل نسبت به سیاست های اقتصادی ترامپ خوشبین نیستند و حدود 52 درصد از اهالی این ایالات به کارنامه اقتصادی ترامپ رای منفی داده اند.این بدبینی در مورد سایر مسائل من جمله بحران محیط زیست نیز صادق است. طبق گزارش‌ها درصد زیادی از شرکت کنندگان در نظرسنجی ریاست جمهوری در 6 ایالت خاکستری فوق الذکر (ایالاتی که در آن نه جمهوری خواهان اکثریت را دارند و نه دموکرات ها و از این جهت در نتیجه نهایی انتخابات بسیار مهم هستند) معتقدند که دموکرات‌ها و بایدن در زمینه آلودگی هوا و جلوگیری از نابودی و تخریب محیط زیست عملکرد بهتری داشته و خواهند داشت

همچنین همین الان هم 51 درصد از مشارکت کنندگان در نظرسنجی ریاست جمهوری در 6 ایالت خاکستری معتقدند ترامپ به  خوبی در زمینه کنترل کرونا عمل نکرده و کارنامه قابل قبولی ندارد. با این حال، درصد موفقیت ترامپ در زمینه مقابله با کرونا هر لحظه در حال بیشتر شدن است. طبق آخرین نظرسنجی‌ها بیش از  47درصد از مشارکت کنندگان معتقدند ترامپ در زمینه مبارزه با کرونا عملکرد بسیار خوبی داشته و به خوبی توانسته با این معضل مقابله کند. این عدد بالاترین درصد را از ابتدای شیوع کرونا تا کنون نشان می‌دهد و ممکن است با کاهش ابتلا به کرونا در روزهای آتی بیشتر هم بشود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها