۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور چاپ
با وعده سرخرمن مسئولان تنظیم بازار؛

مرغ از سفره فقرا پر کشید

مرغ از سفره فقرا پر کشید

اقتصاد میهن: در حالی که مسئولان وعده تنظیم بازار مرغ و کاهش قیمت این محصول را داده بودند نرخ این کالا نه تنها کاهش نیافته بلکه به روند صعودی خود ادامه داده است.

افزایش بیش از پیش قیمت مرغ در حالی است که طی دو سال گذشته بدلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و محصولات شیلاتی، سهم این اقلام در سبد مصرف خانوار کاهش یافته و مصرف گوشت مرغ جایگزین آن شده بود و اکنون با افزایش شدید قیمت مرغ، عملاً سهم این ماده پروتئینی هم در سبد مصرف دهک‌های پایین درآمدی کاهش می‌یابد و اقشار ضعیف جامعه عملاًً نمی‌توانند از مصرف پروتئین بهره‌مند شود.

از قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار تا اعتراض تولیدکنندگان

ستاد تنظیم بازار کشور اوایل تیرماه امسال قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را با ۲،۱۰۰ تومان افزایش از نرخ قبلی، ۱۵ هزار تومان با در نظر گرفتن ۵ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین کرد با این حال این مصوبه تاکنون اجرایی نشده و تولیدکنندگان و فعالان بازار معتقدند این قیمت قابلیت اجرا نیز ندارد چرا که هزینه‌های تمام شده تولید، بدرستی در تعیین این قیمت لحاظ نشده است.

دو ماه قبل/ ‏ وزیر جهادکشاورزی: قیمت به شدت کاهش می‌یابد

تداوم افزایش قیمت مرغ در حالی است که کاظم خاوازی، وزیر جهادکشاورزی حدود دو ماه قبل وعده کاهش قیمت مرغ را داده و گفته بود: ذخایر عظیمی از مرغ وجود دارد که با ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار توزیع می‌شود و قیمت را به شدت کاهش می‌دهد.وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا قیمت مرغ در بازار مناسب و رضایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به همراه داشته باشد، ادامه داده بود: در زمینه کنترل قیمت گوشت مرغ طرح مناسبی به رئیس جمهور ارائه شده، تلاش می‌کنیم علی‌رغم فشار‌های موجود بر کشور نهاده‌های وارداتی را در اختیار مرغداران و دامداران قرار دهیم.مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت نیز بار‌ها وعده کاهش قیمت و متعادل شدن بازار این کالا را داده بودند.

تولیدکنندگان مرغ: با گرانی مواجه هستیم؛ نه گرانفروشی

با این حال تولیدکنندگان عنوان می‌کنند آنچه که اکنون در بازار مرغ شاهد آن هستیم، نه گرانفروشی با هدف کسب سودی بالاتر از سود معقول، بلکه گرانی ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید است و به همین دلیل تولیدکنندگان مقصر گرانی مرغ نیستند. براین اساس آن‌ها تاکید دارند که ستاد تنظیم بازار باید براساس قیمت‌های واقعی نهاده‌های تولید، قیمت تمام شده تولید را محاسبه کرده و قیمت مصرف کننده مرغ را تعیین کند؛ چرا که قیمت تعیین شده فعلی، واقعی نیست.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در واکنش به اظهارات یکی از مسئولان دولتی در خصوص اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۰،۵۰۰ تومان است، گفت: قیمت تمام شده هر کیلو گرم مرغ زنده در واحد‌های مرغداری با توجه به قیمت مؤلفه‌های تولید بیش از ۱۴،۵۰۰ تومان است.وی تاکید کرد: بنابراین کسانی که ادعای منطقی بودن قیمت مصوب و نرخ ۱۰۵۰۰ تومانی کارگروه تنظیم بازار را دارند یا از شرایط اسفناک نهاده‌ها، قیمت‌های بالای آن در بازار خبر ندارند و ناتوانی دستگاه تحت مدیریت خود و وزارت جهاد برای حل بحران ایجاد شده، بی‌اطلاع‌اند یا با اطلاع از عدم تأمین نهاده‌ها به نرخ مصوب و شرایط موجود، برای گمراهی مردم و دستگاه‌های نظارتی عوام فریبی می‌کنند.

قیمت یک کیلوگرم سویا از قیمت یک کیلوگرم مرغ بالاتر رفته است!

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: اقدامات این مسئولان در سالی که مزین به سال جهش تولید است قطعاً مزیت تولید را به بحران و چالشی بزرگ تبدیل خواهد کرد.نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت: برخی از دستگاه‌ها که در انجام وظایف خود در تأمین نهاده‌ها قصور آشکار و واضح دارند، بر خلاف واقعیات موجود به دنبال جا انداختن این موضوع هستند که صد درصد نهاده‌های تولید با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود در حالی که کمتر از ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست مرغداران می‌رسد.

اسدالله نژاد تصریح کرد: در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم سویا از قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده در بازار بالاتر است در حالی که هر قطعه مرغ ۴.۵ کیلوگرم نهاده مصرف می‌کند ضمن اینکه نرخ واکسن و دارو نیز در قیمت تمام شده نقش بسزایی دارد و قیمت این محصولات هم از تاریخی که دولت قیمت مصوبه مرغ را اعلام کرده تاکنون، چندین برابر شده است. وی تعیین قیمت محصول را با استناد به مصوبه‌ای که بر روی کاغذ کارگروه تنظیم بازار است و قابلیت اجرا ندارد، اقدامی غیر منطقی خواند و اظهار داشت: امیدوار هستیم دستگاه‌های مسئول بویژه وزارت صمت در انجام وظایف و تصمیم گیری‌های خود دقت بیشتری کند تا تولیدکنندگان این همه در تنگنا قرار نگیرند و تولید از بین نرود.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها