۱۳۹۹ شنبه ۲۲ شهريور چاپ

کارنامه درخشان رهبران زن در مقابله با کرونا + آمار

کارنامه درخشان رهبران زن در مقابله با کرونا + آمار

اقتصاد میهن: نتیجه تحقیقی جدیدی روی ۱۹۴ کشور که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد کشورهایی که مسئولان اصلی آن زنان بودند، در مبارزه با کروناویروس موفق‌تر بوده‌اند و این موفقیت هم اتفاقی نیست.

از ابتدای شروع پاندمی وضعیت بیماری در کشورهایی که مسئولان اصلی آن زنان بودند مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته بود، حالا مطالعه انجام شده توسط مرکز تحقیقات اقتصادی و مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که آنچه به ظاهر دیده می‌شد واقعی است و دلایل مختلف باعث شده که زنان به شکل مناسبی بیماری را کنترل کنند.

سوپریا گاریکیپاتی، یکی از نویسندگان این مطالعه به یورونیوز گفت: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که رهبران زن، بسیار سریع‌تر و قاطعانهتر نسبت به تلفات احتمالی بیماری واکنش نشان دادند، تقریبا در همه موارد آن‌ها زودتر از مردان تصمیم به تعطیلی گرفتند، اگرچه این مساله ممکن است در بلندمدت برای این کشورها پیامدهای اقتصادی داشته باشد، اما قطعا به این کشورها کمک کرده است تا جان افراد نجات پیدا کند.» آمارهای منتشر شده از میزان مرگ‌ومیر در کشورهایی مثل نیوزلند، آلمان و بنگلادش به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

محققان این مطالعه وضعیت پاندمی را در ۱۹ کشور با رهبران زن با کشورهای مشابه از نظرهای اقتصادی، جمعیتی و ... مقایسه کرده‌اند و به این نتیجه رسیدند که این موفقیت زنان چندان اتفاقی هم نیست. گاریکیپاتی در این رابطه می‌گوید: «تحلیل‌های ما به وضوح تایید می‌کند که کشورهایی با رهبران زن، در مقایسه کشورهای مشابه، بهتر عمل کردند، آن‌ها نشان دادند که توانایی بیشتری برای ریسک‌کردن در مقابل شرایط اقتصادی نسبت به مردان دارند در واقع نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که رهبران زن با تصمیم‌های مختلف و پرریسک‌تری که گرفتند، توانسته‌اند به شکل بهتری از کشورهای دیگر پاندمی را کنترل کنند، اگرچه که برخی از این تصمیمات بسیار سختگیرانه بودند اما آمار نشان می‌دهد که موثر هم بوده‌اند.

نیوزلند؛ ۱۰۲ روز بدون کرونا/ نخست وزیر: جاسیندا آردرن

برای مثال نیوزلند یکی از موفق‌ترین کشورها در زمینه مقابله با کروناویروس است، تعداد مبتلایان به بیماری در این کشور برای ۱۰۲ روز به صفر رسیده بود و حالا آمار مبتلایان همچنان تک رقمی است.

نخست وزیر این کشور در روزهای ابتدایی پاندمی چنین حرفی زده بود: «کشورمان باید سخت و زود عمل کند.»او به این حرف خود عمل کرد و تصمیم جاسیندا آردرن نخست‌وزیر این کشور مبنی بر تعطیلی سریع، ممنوعیت سفر و از سویی آزمایش زیاد افراد مردم باعث شد تا این کشور موفق به کنترل شیوع کرونا شود. تنها زمانی که آمار روزانه کرونا در این کشور به  ۲۸ نفر رسیده بود مرزهای نیوزلند بسته شد، چند روز بعد یک تعطیلی کلی اعلام شد. حتی در روزهایی که آمار کرونا در نیوزلند به صفر رسیده بود در این کشور روزانه صدها نفر آزمایش می‌شدند.هفته پیش آردرن اعلام کرد که انتخابات پارلمان این کشور هم چهار هفته به عقب افتاده است.

آلمان؛ کنترل بیماری در یک جمعیت ۸۰میلیونی/ صدراعظم؛ آنگلا مرکل

«زندگی اجتماعی را تا جایی که می‌شود متوقف کنیم. دولت به کار خودش ادامه خواهد داد اما هر چیزی را که انسان‌ها و جامعه رو تهدید کند، باید کاهش بدهیم. محدودیت‌های کنونی در تاریخ جمهوری فدرال آلمان سابقه ندارند. برای کسی مثل من که آزادی سفر حقی بوده که براش سخت جنگیدم، چنین محدودیت‌هایی فقط در شرایط کاملا اضطراری توجیه‌پذیر هستند اما فعلا این محدویت‌ها برای حفظ جان انسان‌ها ضروری‌اند.» این سخنان مرکل در روزهای ابتدایی شروع پاندمی است، سخنانی که خبر از سختگیری‌های شدید در این کشور برای مقابله با بیماری می‌داد.

آلمان اگرچه همانند نیوزلند نتوانسته به طور کامل جلوی شیوع بیماری را بگیرد، اما وضعیت این کشور با توجه به جمعیت ۸۰میلیونی آن بهتر از کشورهای دیگر است و با این که تعداد مبتلایان روزانه این کشور به نزدیک ۷هزار نفر هم رسیده بود اما بعد از مدتی این آمار به روزانه ۲۰۰ نفر رسید.گفته می‌شود پیش‌زمینه علمی مرکل، باعث شده است تا این کشور به شکل بهتری به جنگ کرونا برود، او محقق شیمی کوآنتومی است و برای مدتی هم کارهای تحقیقاتی انجام داده است.

بنگلادش؛ کنترل سخت بیماری در جمعیت ۱۶۰میلیونی/ نخست‌وزیر؛ شیخ حسینه

جمعیت بسیار زیاد و از سویی اوضاع اقتصادی نامناسب، قطعا کشورهایی مثل بنگلادش را جزو آسیب‌پذیرترین‌ها در مقابل پانمدی کروناویروس قرار می‌دهد، اما آمار مبتلایان کرونا در این کشور نشان می‌دهد که اگرچه بیماری در این کشور کنترل نشده است اما در مقایسه با کشورهایی مثل ایران شرایط در آنجا چندان بحرانی نیست، جمعیت آن‌ها دوبرابر ایران است اما مجموع تعداد مبتلایان آن‌ها با ایران تقریبا برابر است.

براساس گزارش فربز، خلاقیت شیخ حسینه در بحرانی نشدن اوضاع در این کشور تاثیر گذار بوده است، تجهیزاتی که در فردودگاه‌های این کشور نصب شده‌اند منجر به قرنطینه ۳۷هزار نفر شد. در اوایل فوریه که بیماری تازه آغاز شده بود او شهروندانش را از چین تخلیه کرد و بعد هم در روزهای که تعداد مبتلایان در این کشور دو رقمی شده بود، تعطیلی‌ها در بنگلادش آغاز شد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها