۱۳۹۹ سه شنبه ۴ شهريور چاپ

افتتاح اولین مرکز شتابدهی صادرات ایران با همکاری اتاق ایران و بانک کارآفرین

افتتاح اولین  مرکز شتابدهی صادرات ایران با همکاری اتاق ایران و بانک کارآفرین

اقتصاد میهن: همزمان با هفته دولت، بانک کارآفرین و اتاق بازرگانی، صنابع، معادن و کشاورزی ایران در مراسمی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مهندس غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران تفاهمنامه همکاری‌ امضاء کردند.

محمد رضا فرزین در این آئین گشایش این مرکز با تاکید بر فعالیت های بانک کارآفرین در سال جهش تولید یکی از مهمترین بخش های مورد تاکید بانک را حوزه های فناورانه و کسب و کارهای جدید برشمرد و گفت: این تفاهم نامه با هدف حمایت از فعالیت های‌ نوآورانه شرکت های دانش بنیان و  استارت آپی و تحرک اقتصادی‌ در حوزه های‌ مختلف فناوری و نوآوری در راستای اقتصاد دانش بنیان برای مدت دو سال منعقد شده است.

مدیرعامل بانک کارآفرین تصریح کرد: هدف از این تفاهم، تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیانی است که برای توسعه صادرات به سرمایه نیاز دارند. به همین منظور مذاکراتی بین بانک کارآفرین و اتاق بازرگانی ایران انجام شد که با توجه به اهداف مشترک و در راستای تحقق اهداف بانک در برنامه دوساله 1400-1399، برای تامین مالی این شرکت‌ها مقرر شد در فاز اول همکاری دفتر بانکداری شرکتی بانک در مرکز شتابدهی صادرات ایران مستقر و به گروه های حاضر در این مرکز خدمات لازم ارائه شود.  

فرزین بر لزوم اقدامات نوین در حوزه های مالی مرتبط با بخش صادرات تاکید و خاطر نشان کرد: ارائه خدمات به شتاب‌دهنده‌های صادراتی این امکان را به فعالان اقتصادی می‌دهد که به جای استفاده از روش‌های سنتی، با روش‌های نوین و پس از کسب اطلاعات کافی از بازار و مشتریان، به این بازار‌ها ورود کرده و سهم خود را از این بازار‌ها افزایش دهند.وی با تبیین نحوه تامین مالی شرکت‌ها توسط بانک کارآفرین خاطرنشان کرد: رسالت ما در بانک کارآفرین تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است. ان‌شاءالله با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و همچنین اتاق بازرگانی ایران، در راستای تحقق این هدف گام‌های موثری خواهیم برداشت.

مدیر عامل بانک با اشاره به برنامه های مسنجم بانک در این حوزه  افزود:  بانک کارآفرین در سال جهش تولید آمادگی دارد به طرح های مورد تایید اتاق بازرگانی و معاونت علمی ریاست جمهوری‌ که در راستای شتاب دهی بیشتر به صادرات است، خدمات بانکی در تمامی بخش ها اعطا نماید. به همین منظور تمام ظرفیت های گروه کارآفرین در اختیار شرکت های‌ دانش بنیان و استارت آپ ها قرار خواهد گرفت تا زمینه پیشرفت و توسعه اقتصادی‌ کشور بیش از گذشته فراهم شود و این بانک مسوولیت خود را درحمایت از تولید و صنعت بیش از گذشته ایفا نماید.

در این مراسم که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مهندس شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنابع، معاون و کشاورزی ایران برگزار شد، ضمن تقدیر از تعدادی از گروه های استارتاپی منتتخب، دکتر ستاری سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: با اتفاقی که امروز در قالب افتتاح اولین مرکز شتاب‌دهی صادرات با همراهی و همکاری اتاق ایران رقم خورد، باوجوداینکه خود اتاق ایران در راه‌اندازی این طرح پیش‌قدم می‌شود، مسئولیت ما را در دولت سنگین‌تر از قبل خواهد کرد.

سورنا ستاری با اشاره به افتتاح اولین مرکز شتاب‌دهی صادرات افزود: این شتاب‌دهنده‌ها به این دلیل تشکیل می‌شود که ایده اولیه جوانان کارآفرین و خلاق در حوزه صادرات تبدیل به کار می‌شود، سرمایه‌گذار پیدا می‌کند و درنهایت صادر می‌شود.او درباره برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این زمینه تصریح کرد: ما در معاونت برنامه‌های متعددی در حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها داریم. یکی از این برنامه‌ها حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است که نسبت به صادرات سیستم سنتی احتیاج به الزامات دیگری نیز دارد.

ستاری در تشریح الزامات صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یکی از این الزامات استانداردها و تائیدهای خاص است و باید مراجع خاصی صادرات شرکت دانش‌بنیان را به لحاظ استاندارد تأیید کند که در صادرات سنتی رویه و روال این نیست. البته در دنیا هم رویه کار به این صورت است. او ادامه داد: در دوره شیوع ویروس کرونا برخی از کسب‌وکارهای آنلاین رشد خوبی داشتند و بزرگ‌ترین حامی استارتاپ‌ها خود کرونا بود که توانست مقاومت‌های کسب‌وکارهای سنتی را از بین ببرد. استارتاپ‌های بیمه، آموزش، بهداشت و فین‌تک‌ها ازجمله کسب‌وکارهایی بودند که در دوره شیوع کرونا رشد خوبی داشتند.

وی گفت: یکی از کارهایی که می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم، گرفتن استانداردهای شرکت‌های مبدأ برای صادرکننده‌های ایرانی است یا اینکه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، گرفتن تسهیلات مالی و سایر خدماتی که برای رشد این حوزه لازم است از موارد و برنامه‌هایی است که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دستور کار دارد.

ستاری ابراز امیدواری کرد: اتفاقاتی مثل امروز به تقویت صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند چراکه این حوزه به نیروی جوان، خلاق و با استعداد نیاز دارد. در بخش دیگری از این مراسم غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش بنیان قدردانی کرد و گفت: بدون شک کسب‌وکارهای سنتی با تکیه بر راهکارهای سنتی و قدیمی، قادر نخواهند بود بازارهای صادراتی خود را حفظ کنند. افتتاح این مرکز نویدبخش فراهم شدن راهکاری مدرن برای صادرات در عصر جدید خواهد بود.

نائب رئیس اتاق ایران نیز برنامه های این مرکز و نقش اتاق ایران در تقویت امر صادرات را تبیین و گفت: ‌ اتاق  بازرگانی ایران،  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک کارآفرین تمام ظرفیت کریدور صادراتی خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صادرات محور قرار خواهند داد و از هیچ حمایتی برای تسهیل مسیر صادرات دریغ نخواهند کرد و در همین راستا تا پایان سال 5 مرکز دیگر نیز در سایر استانها راه اندازی خواهد شد.

در این تفاهم نامه که به امضا دکتر فرزین و دکتر سلاح ورزی رسیده است، شناسایی و آماده سازی‌ کسب و کارها برای سرمایه گذاری، ارزش گذاری و سرمایه گذاری‌ متناسب با هر کسب و کار، ارائه خدمات مشاوره تخصصی به استارتاپ های‌ مستقر در زمینه حوزه های‌ بانکی، تامین مالی،خدمات کارگزاری، بیمه، لیزینگ و صرافی، ارائه خدمات بانکی و همچنین اعطای تسهیلات به کسب و کارهای‌ نوپا و دانش بنیان در چارچوب استراتژی های بانک از جمله تعهدات  بانک کارآفرین برشمرده شده است. همچنین بر اساس تفاهمنامه صورت گرفته، فراهم نمودن فضا و امکانات لازم برای بانک به منظور ارائه خدمات به کسب و کارهای‌ نوپا ، ایجاد زمینه های لازم برای همکاری‌ و انعقاد تفاهم نامه های هدف محور با شرکت های دانش بنیان و فرهنگ سازی و آگاهی رسانی‌ موثر به سایر اعضای‌ اتاق برای استفاده از ظرفیت ایجاد شده به منظور همکاری با بانک برای سرمایه گذاری با استفاده از خدمات ایجاد شده، ازجمله تعهدات اتاق ایران  است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها