خبر فوری

۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد چاپ

خداحافظی در دوران کرونا؛ پراید، بازنشسته شد + تصویر

خداحافظی در دوران کرونا؛ پراید، بازنشسته شد + تصویر

اقتصاد میهن: در مورخه ۳۱ تیرماه سال جاری بود که در رسانه‌ها تصاویری از عبور آخرین مدل پراید ۱۳۱ از خط تولید سایپا منتشر شد. این تصاویر نشان می‌داد که تولید خودروی پراید مدل ۱۳۱ نیز متوقف شد. پراید هر چند خودرویی نسبتا ارزان برای خانوار‌های ایرانی بود، اما در عمر حضور خود در بازار خودروی ایران با انتقادات فراوانی رو به رو بود.

زمانی که پیکان جای خود را به خودروی پراید داد حدود ۴ دهه از عمر تولید این خودرو در کشور می‌گذشت. این خودرو بین سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۳ در کارخانه ایران خودرو تولید می‌شد و مدل‌های آن کارلوکس، دولوکس، استیشن و وانت بود. در سال ۱۳۸۳، خودرو پیکان برای همیشه به پارکینگ رفت و پراید جای آن را در جاده‌های ایران گرفت.پراید در ابتدا در شرکت مزدا ژاپن و به سفارش فورد طراحی شد. نسل اول این خودرو در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید شد و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد.

 در ایران، شرکت سایپا در سال ۱۳۷۲ اقدام به مونتاژ و تولید این خودرو نمود و در سال ۱۳۷۹ خط تولید آن را از شرکت کیا موتورز کره جنوبی خریداری نمود. پراید با هدف مصرف برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی تولید شد. این خودرو که به لحاظ ایمنی با حرف و حدیث‌های فراوانی رو به رو بوده، سرانجام بعد از گذشت ۲۷ سال از تولید آن در ایران، به مانند پیکان به پارکینگ فرستاده شد و گویا قرار است خودرو‌های دیگری جایگزین آن شوند.

زمزمه های توقف تولید پراید

در سال ۱۳۹۵ رضا رضایی که رئیس انجمن قطعه سازان بود طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که احتمال توقف تولید پژو ۴۰۵ و پراید تا سال ۱۳۹۷ وجود دارد. وی گفت: از سال ۱۳۹۷ خودروسازان باید ۸۳ استاندارد در تولید خودروهایشان را به کار ببندند که این امر باعث می‌شود بعضی از خودرو‌ها نتوانند استاندارد‌های لازم را بگیرند و احتمال از رده خارج شدنشان وجود خواهد داشت که این امر می‌تواند برای خودرو‌های پراید و پژو ۴۰۵ درست باشد.همان گونه که رئیس وقت انجمن قطعه سازان در سال ۱۳۹۵ عنوان کرده بود، با آغاز سال ۱۳۹۷ همگان منتظر حذف این دو خودرو از چرخه تولید بودند، اما تحریم صنعت خودروسازی ایران توسط آمریکا در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ این امر را به تعویق انداخت.

در سال گذشته، اما موضوع حذف پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید با جدیت بیشتری دنبال شد. در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ و در ششمین روز دولت، رضا رحمانی وزیر وقت صمت در بدو ورود به استان مرکزی گفت: خودرو‌های فاقد استاندارد و کیفیت از خط تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور خارج می‌شوند. وی با بیان اینکه خودرو‌های قدیمی و خودرو‌هایی که نتوانند استاندارد‌های لازم را کسب کنند، از خط تولید خارج می‌شوند، اضافه کرد: این خودرو‌ها در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ بوده که باید با انجام برنامه ریزی‌های لازم خودرو‌های جدید و با کیفیت جایگزین آن‌ها شود.

چرا باید تولید پراید متوقف می شد؟

این خودرو‌ها به دلیل آنکه نتوانسته اند استاندارد‌های لازم را پاس کنند، در فهرست حذف از بازار خودرو ایران قرار گرفتند. پایین بودن سطح استاندارد‌های این دو خودرو از یک سو موجب ارزان تمام شدن آن برای خریداران و در نتیجه افزایش میزان متقاضی برای آن‌ها شده بود و از سوی دیگر سهم این خودرو‌ها در آمار تصادفات و تلفات ناشی از این تصادفات را بالا برده بود. سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در سال، ۱۳۹۶ طی مصاحبه‌ای در همین زمینه اعلام کرد: خودرو‌های پراید و پژو ۴۰۵ تولید داخل هستند و بیشترین سهم خودرو‌ها را تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات برای این خودروهاست.

از چه زمانی قرار بود تولید پراید متوقف شود؟

در ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ بود که نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد رسماً اعلام کرد که شورای عالی استاندارد مصوب نمود که تولید پراید به‌طور کامل از ابتدای مرداد ۹۹ متوقف شود و در عین حال تولید پژو ۴۰۵ جی ال ایکس نیز از ابتدای خرداد ۹۹ متوقف خواهد شد.

خداحافظی با پراید مدل 131 در آخرین روز تیرماه 1399

در 31 تیرماه سال جاری بود که تصاویری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه آخرین پراید مدل 131 از خط تولید سایپا گذشت.

در 6 اردیبهشت ماه سال جاری سیدجواد سلیمانی مدیرعامل سایپا درباره توقف تولید خودروی پراید گفته بود: اعلام کرده بودیم تولید پراید ۱۱۱ برای تحویل به مشتریان تا پایان اردیبهشت ۹۹ ادامه خواهد داشت اما با توجه به برنامه‌ریزی و نیز افزایش تولید ماه‌های پایانی سال، زودتر به تیراژ مورد نظر رسیده و حدود یک ماه قبل از برنامه اعلامی، توقف تولید پراید۱۱۱ قطعی و نهایی شد . وی افزود: در خصوص پراید ۱۳۲ نیز همین اتفاق رخ داد و نیمه دی‌ سال گذشته و ۱۵ روز پیش از موعد قبلی، تعهدات مشتریان انجام و تولید  این محصول هم متوقف شد. پراید۱۳۱ هم آخرین محصول از این خانواده هم دو ماه دیگر و در تیر از سبد محصولات سایپا خارج و داستان تولید پراید در ایران برای همیشه به پایان می رسد .

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

سازمان تامین اجتماعی بانک  گردشگری بانک پارسیان موسسه ملل بانک سپه بانک آینده بانک سامان شرکت بیمه کوثر بیمه سینا
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها