۱۳۹۹ يکشنبه ۱ تير چاپ

موج‌بلند سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه

موج‌بلند سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه

اقتصاد میهن: بورس به نظر می‌رسد که به اصلی‌ترین بازار سرمایه‌گذاری در کشور بدل شده و با موج گسترده و بسیار عجیبی از حضور سرمایه‌گذاران خرد و کلان در این بازار روبه‌رو هستیم. آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین امسال تا ۲۰ خردادماه یک‌میلیون و ۳۹۱ هزار نفر کد بورسی در کشور دریافت کرده اند درحالی‌که در طول سال گذشته (۹۸) مجموع افرادی که کد بورسی دریافت کردند ۸۲۲ هزار نفر بوده است.

تعداد کل افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۸ کد بورسی در کشور دریافت کرده بودند ۱۱ میلیون و ۶۶۵ هزار نفر بوده‌اند درحالی‌که در کمتر از سه ماه ابتدایی سال این عدد به ۱۳ میلیون و ۵۶ نفر رسیده استتعداد کدهای صادرشده در کل سال ۱۳۹۷، حدود ۸۹۵ هزار کد و در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۲۲ هزار کد بوده است در شرایطی که در ۲۵ روز نخست امسال ۶۵۱ هزار و ۹۵۹ نفر در سامانه سجام برای گرفتن کد بورسی ثبت‌نام کردند. آمارهای رسمی بورس نشان می‌دهد تعداد کل ثبت‌نام کنندگان در این سامانه از مرز چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

برای اینکه به‌خوبی متوجه شویم که بورس تهران چقدر روی موج جذابیت برای سرمایه‌گذاری قرارگرفته فقط کافی است به این عددها توجه کنید:« بر اساس آمار رسمی سازمان بورس در سال ۱۳۹۸ در فروردین ۵۵ هزار کد، در اردیبهشت ۳۹ هزار کد، در خرداد ۲۳ هزار کد، در تیر ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهریور ۶۱ هزار کد، در مهر ۹۱ هزار کد در آبان، آذر و دی به ترتیب ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد و در ماه‌های بهمن و اسفند هم ۱۵۴ و در اسفند نیز ۱۷۲ هزار کد صادرشده است. درحالی‌که در کمتر از سه ماه ابتدایی امسال یک‌میلیون و ۳۹۱ هزار نفر کد بورسی دریافت کرده‌اند

البته افزایش چشم‌گیر تعداد افرادی که برای گرفتن کد بورسی اقدام کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری و ورود به تالار بورس هستند در شرایطی است که با توجه به آزادسازی سهام عدالت و فراهم شدن امکان فروش آن؛ حدود ۴۵ میلیون نفر دیگر که سهام عدالت دارند به‌زودی به بورس اضافه می‌شوند و با این اتفاق عملاً حدود ۶۰ درصد جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران به بازیگران بازار سرمایه بدل می‌شوند. همچنین آمارها نشان می دهد تعداد ثبت‌نام کنندگان در سامانه سجام نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ برابر افزایش یافته است.

اما چرا این تعداد بسیار زیاد از سرمایه‌گذاران خرد و کلان وارد بورس شده و همچنان می‌بینیم که افراد تلاش می‌کنند، کد بورسی بگیرند؟ سؤالی که پاسخ آن را باید در رکوردشکنی‌های پی‌درپی بورس در طول یک سال و نیم گذشته و عبور شاخص کل از یک‌میلیون واحد و رسیدن آن به بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد جستجو کرد. همچنین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بازدهی بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها ازجمله ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو بسیار بیشتر بوده است و همین نکته بورس را به جذاب‌ترین بازار سرمایه‌گذاری کنونی در کشور بدل کرده است. توجه داشته باشید که شاخص کل بورس در خرداد سال گذشته حدود ۲۶۰ هزار واحد بوده است ولی حالا به بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده، یعنی شاخص کل بیش از ۹۰۰ هزار واحد در طول یک سال رشد داشته که عددی خیره‌کننده است

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها