۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد چاپ

جنجال ملک 4 هزار متری حسن روحانی در جماران ! + تصویر

جنجال ملک 4 هزار متری حسن روحانی در جماران ! + تصویر

اقتصاد میهن: داستان از نامه ای با عنوان «طومار اهالی جماران» آغاز شد. مدیر یکی از سایت های خبری ، نامه ای را منتشر کرد که در آن خطاب به شهردار تهران آمده بود:

«احتراما اینجانبان امضاکنندگان ذیل اهالی محله جماران به عرض می رسانیم که مدتی است شخص یا اشخاص نامعلوم با ادعای ارتباط با مقام های دولتی مبادرت به ساخت و ساز غیر قانونی در مقیاس وسیع در بخشی از اراضی واقع در یاسر، خ شهید حمید حسنی کیا، اول چوبینه نموده و بدین ترتیب با تخطی از موازین شهرسازی و مقررات شهرداری عملا سبب اضرار به حقوق مادی و معنوی اهالی محله گردیده و سبب ساز ایجاد جو نارضایتی در سطح عمومی شده اند. پر واضح است که چنین اقداماتی نه تنها از مصادیق بارز نقض حقوق شهروندی محسوب و سبب ضایع شدن حقوق حقه ساکنین می گردد بلکه با قواعد و اصول فقه خصوصا قاعده لاضرر در تعارض بوده و امری خلاف قانون و شرع تلقی می گردد. حال با عنایت به مراتب مذکور استدعا داریم دستور فرمایید با قید فوریت به موضوع رسیدگی شده و اقدامات مقتضی جهت توقف عملیات ساختمانی و اعاده وضع به حال قبل معمول گردد».

این خبر به گونه ای منتشر شد که ملک مزبور متعلق به «حسن روحانی» جلوه داده شود: او در حال ساخت چهارهزار متر بنا بدون اخذ جواز از شهرداری و در زمینی دارای کاربری باغ است، آن هم بدون رعایت ضوابط و مقررات و صد درصد اشغال!

 ملک مورد نظر کجاست؟

از خیابان یاسر که به طرف مجله جماران بروید، در اواسط خیابان حسنی کیا، کوچه ای است که با در آهنی بزرگی مسدود شده بود. این کوچه به خاطر موقعیت استراتژیکش به باغی (عروف به باغ خسروشاهی)  منتهی می شد که در اطراف آن دفتر امام(ره) و منزل ایشان قرار داشت. منزل مرحوم هاشمی رفسنجانی، مرحوم آیت الله توسلی و مرحوم سید احمد خمینی نیز در این قرار داشت و در واقع این افراد همسایه بودند. ملکی که امروز به نام «خانه حسن روحانی» نامیده شده، ملکی مصادره و دارای یک واحد مسکونی بوده که در اول انقلاب در اختیار دادستان کل وقت، سید حسین موسوی تبریزی بود ولی بعد از آن به ریاست جمهوری تحویل داده شد. در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ، او به این خانه نقل مکان کرد و در هشت سال ریاست جمهوری اش در این خانه زندگی می کرد.

صویر هوایی خانه منسوب به حسن روحانی

پس از آن، در دوره دولت محمود احمدی نژاد، مدتی شایع شده بود که احمدی نژاد قرار است به این خانه نقل مکان کند و طبیعتا همسایه های این خانه از این خبر خرسند نبودند. بهر حال احمدی نژاد به این خانه نیامد و از همان سالها این خانه خالی مانده و تقریبا متروکه شده بود. با این وصف این ملک آنقدر مشخص و معروف  است و در جایی قرار گرفته که برخلاف نامه منسوب به  اهالی جماران، «شخص یا اشخاص نامعلوم» نمی توانستند روی آن دست بگذارند یا در آن تغییر و تحولی بدهند!

 ملک به روحانی تعلق می گیرد!

اگر چه در توئیت اولیه اشاره مستقیمی به اینکه این ملک متعلق به کیست، وجود ندارد اما تلویحا ملک و تخلفش به حسن روحانی نسبت داده می شود. توضیح یکی از اعضای شورای شهر در زیر توئیت اولیه مبنی بر اینکه « این خبر را بررسی کردم . متاسفانه حقیقت دارد!» مورد توجه منتقدان داخلی و خارجی دولت قرار می گیرد و موضوع بازتاب رسانه ای پیدا می کند. همچنین عکسها و فیلمهایی با عنوان «تخریب خانه حسن روحانی» و «برخورد با فساد از خانه رئیس جمهور» پخش می شود که به نظر می رسد هماهنگ با خبر منتشر شده اولیه است.

روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری در بیانیه ای با ذکر نکاتی یادآور شد: «ملک مذکور از جمله املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. کاربری ملک مذکور مسکونی و شخصی نبوده و ساختمانی با کاربری اداری است و انتشار خبر ساخت منزل مسکونی برای رییس جمهور در عین کذب بودن، یک شیطنت آشکار و کاملاً با اغراض مشخص صورت گرفته است.»

«سید حمید موسوی» شهردار منطقه ۱ تهران هم در توضیح حاشیه های به وجود آمده درباره گودبرداری منطقه جماران با تاکید بر اینکه ملک شخصی نیست و به نهاد ریاست‌جمهوری تعلق دارد، گفت: «مجوز گودبرداری در ملکی متعلق به نهاد ریاست‌جمهوری در جماران حدود ۶ سال پیش صادر و در نهایت یک گود ۱۴ متری در محوطه آن حفاری شد. در حال حاضر نیز سازنده بنیاد مسکن است اما متاسفانه در فضای مجازی اخباری مبنی بر تخریب ملک شخصی رییس‌جمهوری منتشر شده است که صحت ندارد عضو شورای شهر تهران هم که در توییتر خبر اولیه را تائید کرده بود و وعده رسیدگی به این تخلف را داده بود، توضیح می دهد که بنای مورد اشاره متعلق به نهاد ریاست جمهوری است.

 این ملک باغ نبوده است!

خبر بعدی در این خصوص این است که اضافه بنای این ملک تخریب شده است. زهرا نژاد بهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران در تشریح جزئیات این تخریب توضیح می دهد: در موضوع تخلف صورت گرفته در ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری می توان گفت بررسی موضوع از چند هفته گذشته در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و رئیس شورای شهر تهران نیز بر اخذ مجوزهای لازم جهت فعالیت ساختمانی ملک تاکید کرد که در نهایت با ورود شهردار تهران به موضوع در تاریخ ۲۹خرداد ماه مجوز فعالیت کارگاهی برای پلاک مذکور صادر می شود.

نژادبهرام با تاکید بر این نکته که در مجوز ساختمانی اضافه طبقه وجود نداشت گفت: بنیاد مسکن به عنوان سازنده ملک به ساخت نیم طبقه اضافه بنا اقدام می کند که به محض اطلاع با حضور مدیران شهرداری منطقه 1 تهران و آقایان سالاری و علیخانی از اعضای شورای شهر تهران ستون ساخته شده برای احداث طبقه تخریب می شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا پلاک مذکور رای باغ داشته است یا خیر گفت: بر خلاف برخی از مطالب مطرح شده در فضای مجازی باید به این نکته تاکید کنم که پلاک مذکور غیر باغ است و رای غیر باغ دارد. رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که مالک بر اساس پهنه ساختمانی دارای حقوق مکتسبه است، ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ملک پیش تر دارای بنا بوده است.

 در لایه زیرین داستان چه می گذرد؟

بند پایانی بیانیه روابط عمومی ریاست جمهوری درباره این ملک و اخبار مربوط به آن مهمترین بخش این بیانیه است: «این خبرسازی کذب براساس برخی قرائن موجود از سوی کسانی صورت گرفته که طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای این ملک داشته‌اند که به علت عدم توفیق در رسیدن به اهدافشان دست به فضاسازی‌هایی این چنین زده‌اند. »

با تغییر و تحولاتی که در این ملک صورت گرفته، به نظر می رسد که ریاست جمهوری قصد بهره برداری از آن را دارد که گویا خوشایند بعضی ها نیست! اینکه خانه معروفی که همه می دانند که «شخصی» نیست، ملک «حسن روحانی» نامیده می شود و این چنین به سرغت اوج می گیرد، می تواند بازگو کننده دعوایی باشد که از سطح کوچه آغاز شده است و به دامان رسانه ها کشانده شده است تا به نتیجه برسد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها