۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند چاپ
شهرداری تهران بزرگترین چاپخانه خاورمیانه را می‌فروشد

کفگیر شهرداری تهران، به ته دیگ خورد!

کفگیر شهرداری تهران، به ته دیگ خورد!

اقتصاد میهن: اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز دوشنبه یک لایحه دو فوریتی را به تصویب رساندند که بر اساس آن، شهرداری پایتخت اجازه می‌یابد ۱۱ ملک بزرگ خود از جمله چاپخانه موسسه همشهری که بزرگترین چاپخانه خاورمیانه به شمار می‌رود، به فروش برساند.

این لایحه دو فوریتی امروز سه شنبه در دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب آن، شهرداری تهران اجازه یافت به منظور تامین منابع درآمدی خود در سال آینده، مجتمع ایستگاهی مولوی، فروشگاه شهروند بوستان، مجتمع دوستان، چاپخانه همشهری، پروژه شرکت گاز، ملکی در خیابان، ولی عصر (عج) روی تونل رسالت، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه ۲، ملک واقع در گلستان جنوبی و ملکی در منطقه پاسداران را از طریق مزایده به فروش برساند.

فروش چاپخانه موسسه همشهری و روزنامه اطلاعات از بحث انگیزترین و جنجالی‌ترین املاک موجود در این فهرست فروش بود که اعضای شورا سرانجام با فروش چاپخانه همشهری موافقت، اما با روزنامه اطلاعات مخالفت کردند و مقرر شد ملکی دیگر به جای روزنامه اطلاعات در فهرست فروش املاک شهرداری قرار گیرد.فروش ملک جایگزین قرار است در نشست بعدی شورای اسلامی شهر تهران بررسی شود.

فروش بزرگترین چاپخانه خاورمیانه

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی جزییات فروش املاک موجود در این لایحه، اختلاف نظر بسیاری بر سر چاپخانه موسسه همشهری داشتنداحمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران در این زمینه گفت: بودجه سال ۹۸ کاملا محقق شد و بخشی هم به آن اضافه کردیم. باید برای بودجه ۹۹ برنامه‌هایی در نظر بگیریم تا مجبور نشویم املاکی مانند چاپخانه همشهری که مدرن‌ترین چاپخانه ایران است را بفروشیم.

وی افزود: علاوه بر چاپ روزنامه همشهری در این چاپخانه ۲۰ روزنامه دیگر نیز سفارشات‌شان را منتشر می‌کنند.مسجد جامعی، فروش این چاپخانه را به صلاح ندانست و گفت: در حال حاضر داریم چوب حراج بر این ملک می‌گذاریم که وسعت کمی هم ندارد.وی گفت: نباید بهترین سرمایه‌هایی که دیگران برای ما گذاشته‌اند را بفروشیم.«ابراهیم امینی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم با فروش چاپخانه همشهری مخالفت کرد.وی گفت: این چاپخانه بزرگ‌ترین چاپخانه خاورمیانه محسوب می‌شود.

امینی ادامه داد: شهرداری آنقدر املاک دارد که حتی آمارش را نمی‌دانیم؛ بنابراین باید آن‌ها را بفروشیم نه چاپخانه همشهری را.وی گفت: این چاپخانه برند است و نباید به راحتی اجازه فروش آن را بدهیم.از سوی دیگر، «محسن هاشمی» رییس شورای شهر به دفاع از این تصمیم برخاست و گفت: اگر این املاک را نفروشیم باید بساز و بفروش باشیم.در نهایت، از ۱۶ عضو حاضر در نشست علنی شورای شهر تهران ۱۴ عضو با فروش این چاپخانه موافقت کردند.چاپخانه موسسه همشهری که در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج واقع است، بیش از ۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد و با برخورداری از ماشین آلات و تجهیزات مدرن و پیشرفته، بیش از نیمی از چاپ مطبوعات کشور را انجام می‌دهد.

تعیین قیمت پایه املاک

«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت که قیمت پایه املاک در این لایحه مشخص نیست.وی افزود: ملکی حدود ۸۰۰ متر در منطقه یک که قبلا مفصل در مورد آن بحث شد، قیمت پایه آن یک چهارم قیمت واقعی اعلام شده بود.نظری افزود: برای پیشگیری از شائبه‌های این چنینی شهرداری باید قیمت پایه ملک را اعلام کند.وی افزود: اعضای شورا از کجا بدانند، ملکی با پلاک ثبتی فلان چه شرایطی دارد و آیا فروش آن مناسب است یا خیر؟!.

شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در ادامه بررسی این لایحه گفت: فروش این املاک در چارچوب قانون و موضوع بودجه، مورد تایید است.وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد طرح کردن قیمت پایه با نوعی قصد و غرض همراه است، افزود: از دوستان تقاضا دارم همانطور که به ۲ فوریت لایحه رای دادند در موضوعات دیگر نیز این چنین باشند و نباید در قیمت پایه مداخله کنیم.امانی تاکید کرد که فروش املاک از طریق سامانه مشکلی ندارد.حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی شهردار تهران نیز در ادامه این جلسه خاطر نشان کرد که این املاک همه از نوع دانه درشت هستند. شهرداری می‌توانست لایحه بیاورد و بگوید بودجه را ۲ برابر و اختیارات را بیشتر کنید، ولی این لایحه را مطرح کرد. در نهایت، اعضای شورای شهر این لایحه دو فوریتی را تصویب کردند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها