۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند چاپ

کارگران مبتلا به کرونا بیمه بیکاری می گیرند + جزییات

کارگران مبتلا به کرونا بیمه بیکاری می گیرند + جزییات

اقتصاد میهن: در قانون شیوه های متفاوتی برای گرفتن مرخصی از محل کار وجود دارد. مرخصی استحقاقی، استعلاجی، فوت اقوام درجه یک مانند پدر، مرخصی عروسی و… از انوع مرخصی ها محسوب می شوند.

مرخصی عبارت است از حقی که برای کارگر در ترک کار برای روزهای غیرتعطیل در نظر گرفته شده است و این حق از دیرباز برای کارگر و کارمند به رسمیت شناخته شده و در قانون کار جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.حال طبق قانون ،کارگران تنها 6 روز می‌توانند از مرخصی استعلاجی استفاده کنند در حالی که وقتی فردی مبتلا به کرونا شود 14 روز فقط در قرنطینه است بنابراین شرایط او متفاوت می‌شود. در این شرایط قانون برای مبتلایان به کروناویروس و شرایط روزهای درمانی آنها چه دستورالعملی دارد؟

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، درباره این مسئله که چه تدابیری برای افراد مبتلا به کرونا اندیشیده شده است بیان کرد: قانون این مسئله را تعریف کرده است یعنی هر کارگری در قالب قانون کار یا تامین اجتماعی از مرخصی استعلاجی کثیر المدت که قرنطینه نیز از مصادیق استعلاجی تحت درمان محسوب می‌شود، برخوردار است در این شرایط قرارداد به حالت تعلیق درآمده و مشمول استفاده از تسهیلات صندوق و بیمه بیکاری از طریق سازمان تامین اجتماعی می‌شود.

کورش یزدان ادامه داد: تمامی مدتی که یک فرد با تایید پزشک معتمد و کمیسیون سازمان تامین اجتماعی تحت درمان باشد حقوق او تا زمانی که به کار برگردد، از طریق صندوق و بیمه بیکاری پرداخته می‌شود.یزدان در پاسخ به این سوال که چه تسهیلات خاصی برای کارگران مبتلا شده در نظر گرفته شده است گفت : ما وقتی درباره بیمار حرف می‌زنیم این مسئله تابعی از شرایطی است که کارگر برای احراز سلامت خود باید استفاده کند. ما در قانون پیش بینی ویروسی نداریم اما هم اکنون با بحث سلامت کارگر روبرو هستیم که این مسئله در قانون دیده شده است.

وی افزود: در تبصره 2 ماده 2 قانون بیکاری، حق استفاده از مقرری بیمه بیکاری برای کارگران دیده شده است. اما در کل به ماهیت تابعین قانون کار، وقتی استعلاجی را 6 روز می‌گوییم با گواهی می‌تواند از تسهیلات کار کارگاهی استفاده کند اما وقتی بیشتر از 6 روز می‌شود دیگر امکان حضور کارگر در کارگاه نیست بنابراین قرداد به صورت تعلیق درآمده و حقوق و مزایای این فرد توسط سازمان تامین اجتماعی فراهم شود که در ماده 15 و 30 قانون کار بیشتر توضیح داده شده است

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت درباره این مسئله که بعضی از کارفرما ها می‌گویند این استعلاجی از مرخصی سالانه فرد کم می‌شود خاطر نشان کرد: هر کارگری بیشتر از 9 روز مرخصی مانده خود را نمی‌تواند ذخیره کند بنابراین اگر میزان مرخصی کارگری بیش از 9 روز باشد در قالب توافقی که بین کارگر و کارفرما صورت می‌گیرد روزهای اضافی نیز می‌تواند به عنوان مرخصی با حقوق باشد.

او اضافه کرد: ما نمی‌توانیم به کارفرما موردی را تحمیل کنیم چرا که اگر یک بحران را بتوان با مرخصی 6 روزه حل کرد که بسیار عالی است اما اگر مصوبه کارگری ذیل شورای تامین استانی صلاح بداند که به جهت شیوع بیماری کرونا نسبت به تعطیلی کارگاه ها اقدام شود طبیعتا توسط تبصره 2 ماده 2 بیمه بیکاری آن کارگر رابطه قراردایش به صورت تعلیق در می‌آید و از تسهیلات بیمه بیکاری استفاده می‌کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها