۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند چاپ

جنجال جدید پرونده فعالان محیط زیست/ ماجرای نامه نیلوفر بیانی چیست؟

جنجال جدید پرونده فعالان محیط زیست/ ماجرای نامه نیلوفر بیانی چیست؟

اقتصاد میهن: موضوع پرونده فعالان محیط زیستی به شکل عجیبی پیش می‌رود؛ از یک سو وزارت اطلاعات خود را مرجع تشخیص جاسوسی می‌داند و از سوی دیگر اطلاعات سپاه و قوه قضاییه معتقدند آنها نیز بر اساس ادله‌ای که در دست دارند، چنین اختیاری دارند و بر اساس همین مستندات، افراد بازداشت شده محکوم به جاسوسی هستند.

با تایید اتهام جاسوسی در قوه قضاییه، احکام پرونده فعالان محیط زیست به این شرح صادر شد: مراد طاهباز به جرم همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم به ۱۰ سال حبس، نیلوفر بیانی به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۱۰ سال حبس، هومن جوکار به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۸ سال حبس، طاهر قدیریان به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۸ سال حبس، سام رجبی تبریز به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۶ سال حبس، حمیده یا سپیده کاشانی دوست به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۶ سال حبس، امیرحسین خالدی حمیدی فرزند میرتوحید به جرم جاسوسی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه فرزند محمود به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۴ سال حبس محکوم شدند و محکومیت آن‌ها در دادگاه تجدیدنظر قطعی شد.

در میان فعالان محیط زیستی که همگی به جرم جاسوسی و همکاری با دولت متخاصم محکوم شده‌اند، این روزها نام نیلوفر بیانی بیشتر از سایرین شنیده می‌شود. از هفته گذشته نامه‌ای از نیلوفر بیانیدر رسانه‌ها منتشر شد که بازتاب بسیاری داشت. نیلوفر بیانی در این نامه گفته بود شکنجه جنسی و روانی شده است. گفته شده نیلوفر بیانی چندین نامه به رهبر انقلاب، آملی لاریجانی رییس وقت قوه قضاییه و رییس سازمان زندان‌ها ارسال کرده است. آنگونه که از محتوای این نامه‌ها بر می‌آید، او از رفتار بازجویان خود گلایه‌مند بوده و به ماجراهای نجوه نگهداری‌اش در ویلای لواسان و نحوه برخورد یکی از بازجویانش اشاره کرده است.

آنگونه که او مدعی شده هر زمان که نامه‌ای می‌نوشته، فشار بر او بیشتر می‌شده است. بیانی در این نامه‌ها از رفتاری که با او شده نوشته و گفته حرف‌هایی که زده تحت شکنجه بوده و اصالت ندارد: «هرگونه اعتراف مبنی بر جاسوسی یا فعل مجرمانه دیگر تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی و تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی طی دست‌کم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی به من دیکته و القا شده است»، بنابراین «از دادگاه می‌خواهم ویدیوها و فایل‌های صوتی بازجویی‌ها و همچنین پرونده پزشکی مرا در زمان بازداشت بررسی کند تا صحت گفته‌هایم تایید شود.»

دادستانی تهران روز گذشته بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد «در پی ادعاهای مطرح شده از سوی یکی از محکومین به جاسوسی به نام خانم نیلوفر بیانی بلافاصله هیات قضایی از سوی دادستانی تهران مامور بررسی موضوع شدند که علی‌رغم مراجعه این هیات به زندان برای شنیدن توضیحات، ادله و استنادات احتمالی نامبرده درخصوص ادعاهای منتشر شده درفضای مجازی، متاسفانه خانم بیانی حاضر به بیان هیچگونه توضیحی دراین باره نشد.»

در بیانیه دادستانی گفته شده نیلوفر بیانی توضیحی برای حرف‌هایش نداشته است؛ ضمن آنکه قوه قضاییه به دلیل حساسیت موضوع تمام مراحل بازجویی‌ها را ضبط کرده و در اختیار دارد و این غیر طبیعی است که نیلوفر بیانی پس از دو سال اکنون که حکم صادر شده، چنین حرف‌هایی می‌زند. موضوع نامه نیلوفر بیانی البته به واکنش قوه قضاییه ختم نشد و برخی از خبرنگاران در حاشیه یکی از جلسات دولت درباره نامه نیلوفر بیانی از اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور سوال پرسیدند. جهانگیری در پاسخ اعلام کرد نامه را نخوانده اما قول داده که این موضوع در جلسه روز یکشنبه هیات دولت بررسی خواهد شد.

نیلوفر بیانی مدعی است که هیچ پرونده‌ای از او وجود ندارد. رسانه‌های فارسی زبان خارج کشور به متن‌های جسته گریخته‌ای که از دادگاه او منتشر شده، استناد کرده‌اند و نوشتند یکی از دلایل صدور حکم جاسوسی برای، اعترافات متهم ردیف اول (مراد طاهباز) بوده است. این ادعا البته در خبرگزاری میزان رسانه قوه قضاییه که اخبار دادگاه‌ها را منتشر می‌کند، دیده نمی‌شود اما در میان سایت‌های ایرانی خارج کشور، بی‌بی‌سی فارسی مدعی شده که به جزییات دادگاه دست یافته است. در گزارشی که این رسانه منتشر کرده، این‌چنین آمده است: «قاضی صلواتی با اشاره به ایمیل انگیسی خانم بیانی به مراد طاهباز که در آن کلمه burn out به کار رفته گفته است: چرا به مراد گفتی من burn out شدم؟ این اصطلاح جاسوسی است. خانم بیانی پاسخ داده: این یک اصطلاح رایج در زبان انگلیسی است به معنی خسته بودن از کار زیاد. اشتباه ترجمه کردید. وی در ادامه کوشیده توضیح دهد این شیوه رجوع به اصطلاحات مانند آن است که یک انگیسی زبان، استفاده از اصطلاح (قربان شما) در یک نامه فارسی را به معنی آمادگی برای انجام عملیات انتحاری تلقی کند.»

به نظر می‌رسد عدم انتشار جزییات دادگاه فعالان محیط زیست و غیرعلنی بودن آن باعث شده شائبه‌های زیادی به وجود بیاید. البته پیش از آنکه این دادگاه‌ها برگزار شود، نحوه مرگ ناگهانی کاوس سید امامی یکی از فعالان محیط زیستی ایران، باعث شد حساسیت‌ها روی این پرونده بسیار بالا باشد، با این حال هنوز جزییاتی از چگونگی استدلال طرفین در دادگاه و آنچه واقعا بر محکومان گذشته در دست نیست و به دلیل فقدان این موارد، افکار عمومی معتقدند آنچه نیلوفر بیانی در نامه‌های خود نوشته حقیقت دارد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها