۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن چاپ
ابتلای 2 نفر در قم به ویروس کرونا؛

هشدار! ؛ کرونا به ایران رسید

هشدار! ؛ کرونا به ایران رسید

اقتصاد میهن: رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت: آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

دکتر کیانوش جهانپور در این باره افزود: ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا  در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آن‌ها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B. اعلام شده است.

وی افزود: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید. وی در پایان تاکید کرد: تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان بویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن (پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.

دو مورد مثبت مبتلا به کروناویروس در قم، "ایرانی" هستند

بر خلاف شایعات، دو فرد مشکوک به ابتلای ویروس کرونا در قم، جزو اتباع خارجی و پاکستانی نبوده و از شهروندان قمی هستند.این دو فرد مشکوک به ابتلای بیماری کرونا، از اشخاص مسن هستند، اما هنوز علت آلودگی احتمالی آنان به این ویروس مشخص نیست. همچنین این دو نفر از دو منطقه جداگانه قم بوده و نه تنها سفر خارجی بلکه سفر خارج از استان هم نداشته اند. با این حال هنوز علت و چگونگی ابتلای احتمالی آنان به کرونا مشخص نیست و موضوع در دست بررسی است. بیمارستان کامکار قم بعنوان محل قرنطینه و مراجعه بیماران و موارد مشکوک به کرونا و بیمارستان فرقانی بعنوان محل قرنطینه بعدی در صورت نیاز، مشخص شده استو

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس نام یک خانواده بزرگ ویروسی است که سویه‌های مختلف در آن قرار دارد و باعث بروز بیماری-های تنفسی در افراد می‌شود. ویروس سرما خوردگی معمولی نیز در این خانواده طبقه بندی می‌شود. پس بهتر است بدانید که تقریبا تمام افراد، حداقل یکبار در طول عمر خود با این ویروس مواجه شده اند. علائم بیماری از خفیف تا متوسط متغیر است و در برخی موارد باعث بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی همچون پنومونی و برونشیت می‌شود. این ویروس در بین حیوانات سراسر جهان بسیار شایع است. کرونا ویروس‌ها به ندرت می‌توانند تکامل پیدا کرده و انسان را آلوده کنند. این اتفاق تاکنون در رابطه با کرونا ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و کرونا ویروس سندروم حاد تنفسی (SARS-CoV) رخ داده است که در جریان شیوع این ویروس‌ها در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ نزدیک به ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

راه‌های انتقال ویروس چیست؟

شواهد اولیه نشان می‌دهد این ویروس هم همانند سایر انواع ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و هنگام عطسه یا سرفه فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند. این بیماری حدود ۲ هفته دوره‌ی نهفتگی یا کمون دارد. دوره‌ای که هنوز علائم بالینی آشکار نشده است، اما انتقال ویروس صورت می‌پذیرد.موارد زیر احتمال انتقال بین افراد آلوده و سالم را بالا می‌برد:

از طریق ذرات موجود در هوا (سرفه و عطسه)

تماس بدنی نزدیک (روبوسی، لمس بدن یا دست دادن)

تماس دست با سطح آلوده به ویروس و لمس چشم ها، بینی یا دهان قبل از شستن دست‌ها

موارد نادر از طریق آلودگی مدفوع

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها