۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن چاپ

«نت سنج پلاس»؛ آخرین سورپرایز جهرمی زیر ذره‌بین

«نت سنج پلاس»؛ آخرین سورپرایز جهرمی  زیر ذره‌بین

اقتصاد میهن: راه‌اندازی سامانه «نت‌‌سنج‌پلاس» (netsanjplus.ir) آخرین خبر وزیر ارتباطات است که این روزها علاقه زیادی به غافلگیرکردن کاربران ایرانی نشان می‌دهد.

خبرهای قبلی وزیر دهه شصتی انتقادهایی به دنبال داشت. پهپادهای پستی که عملا یک طرح غیراقتصادی بود و از نظر کاربران ایرانی اهمیت زیادی در زندگی روزمره ایرانی‌ها نداشت و پرتاب ناموفق ماهواره ظفر هم نتوانست برای ایرانی‌ها شگفتی‌ساز باشد. حالا جهرمی از یک طرح دیگر رونمایی کرده است. او شامگاه پنجشنبه در شبکه اجتماعی خود از راه‌اندازی آن خبر داد. سرویسی که بنا به گفته آقای وزیر، اولین در نوع خود در سراسر جهان است و امکان مشاهده وضع پوشش، کیفیت و شکایات کاربران از سرویس‌دهنده‌‌های اینترنتی را فراهم می‌کند و می‌توان آن را اقدامی لازم به منظور کمک به بهبود کیفیت خدمات اینترنت در ایران دانست. گرچه سورپرایز آخر وزیر هم قبلا به نوعی در ایران راه‌اندازی شده بود، اما بررسی‌های «شهروند» حاکی از آن است که این سامانه امکانات بالاتری نسبت به انواع سامانه‌های مشابه قبلی دارد.

جهرمی نت سنج پلاس را چگونه معرفی کرد؟

پنجشنبه بود که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی توییتر خود خبر راه‌اندازی این سامانه را نشر داد و در توییتی در این رابطه نوشت: «‏اولین‌بار در جهان، برای اینکه اپراتور‌ها کیفیت اینترنت بهتری به شما بدهند، سایت نت‌سنج‌پلاس را راه‌اندازی کردیم. می‌توانید وضع پوشش و کیفیت و شکایات مردم را ببینید. به همراه روزانه هدیه یک‌سال اینترنت رایگان به ۵۰نفر از مشارکت‌کنندگان در نظارت بر سامانه و شبکه!» او همچنین در همین روز در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود به صورت زنده در رابطه با این سامانه سخن گفت و با اشاره به اینکه برای اولین‌بار درجهان، برای حق‌الناس و اینکه اپراتورها کیفیت اینترنت بهتری به شما ارایه دهند، سامانه نت‌سنج‌پلاس را راه‌اندازی کردیم، گفت: «در این سامانه می‌توان وضع پوشش، کیفیت و شکایات مردم در نقشه و محل‌شان را مشاهده کرد.»

وزیر ارتباطات با بیان اینکه سامانه نت‌سنج‌پلاس حاصل دوسال کار مجموعه رگولاتوری است، افزود: «کاربران بسیاری از کیفیت خدمات اینترنت شکایت دارند و این شکایات را در سامانه ۱۹۵ و فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. براین اساس بهترین راه مدیریت این درخواست‌ها و نیازمندی‌های کاربران، نظارت دقیق و ارزیابی از سه اپراتور موبایل، ۱۷ شرکت خدمات‌دهنده اینترنت و مخابرات ایران است.» آذری‌جهرمی گفت: «طی دو‌سال گذشته، بیش از ۱۲۴۲ شهر و همه روستاها و تمام جاده‌های کشور را از نظر کیفیت ارتباطات  پایش و اندازه‌گیری کردیم و ۶‌هزار سنسور آنلاین که کیفیت ارتباطات را مورد رصد قرار می‌دهند، نصب کرده‌ایم که این اطلاعات  و تمامی شکایات، در سامانه نت‌سنج‌پلاس ثبت شده است.»

او با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌کدام از رگولاتورهای دنیا این‌چنین سامانه‌ای نداشتند و ما این طرح را در اتحادیه جهانی مخابرات به‌عنوان اولین کشور ثبت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «این موضوع باعث شفافیت کیفیت ارتباطات می‌شود و حقوق مشترکان اینترنت به رسمیت شناخته خواهد شد. اعتراض کاربران به فعالیت اپراتورها به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود.» وزیر ارتباطات همچنین گفت: «سرعت ارتباطات داخلی و اینترنت از طریق سامانه نت‌سنج‌پلاس برای هر کاربر قابل اندازه‌گیری در هر منطقه‌ای است و سایر کاربران نیز که در آن منطقه حضور دارند، می‌توانند نتایج ارزیابی کاربر را مشاهده کنند. نتیجه این اقدام یک مکانیزم مناسب برای افزایش کیفیت ارتباطات است و در این سامانه فرقی میان مناطق محروم و شهری وجود ندارد.»

نت‌سنج‌پلاس چگونه کار می‌کند؟

هرچند در دقایق نخست معرفی نت‌سنج‌پلاس، به نظر می‌رسید که این سامانه با مشکلات فنی مواجه شد و دسترسی به آن با اختلال روبه‌رو بود اما بعد از ساعتی این سامانه به راحتی در دسترس کاربران قرار گرفت و «شهروند» این امکان را یافت تا برای سنجش گفته‌های وزیر ارتباطات به بررسی این سامانه بپردازد. در همان آغاز ورود، این سامانه سرویس‌دهنده اینترنت کاربر را شناسایی می‌کند و کاربر با تأیید آن وارد صفحه‌ای می‌‌شود که در آن یک نقشه آنلاین قرار گرفته که از آن طریق و با کلیک روی منطقه جغرافیایی مورد نظر سرویس‌دهنده‌ها در آن منطقه معرفی می‌شوند. همچنین در سمت راست این نقشه اطلاعات کاربردی همچون سنجش کیفیت اینترنت شکایات کاربران از سرویس‌دهنده مورد نظر و تعرفه‌های اینترنت سرویس‌دهنده مورد نظر در بازه زمانی یک‌ماهه برای کاربر سایت مشخص می‌‌شود.

از دیگر امکان‌هایی که این سامانه به کاربر خود می‌دهد، مقایسه استانی کیفیت اینترنت اپراتور انتخابی با سایر اپراتورهاست که به تفکیک برای کاربران سرویس‌دهنده‌های اینترنت در گروه‌های کاربری مختلفی همچون تجاری، بازی‌، تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وب‌گردی نمایش داده می‌‌شود.

همچنین امکان دیگری که این سامانه برای کاربران خود فراهم آورده، که البته امکان کاربردی جدیدی برخلاف دیگر امکان‌های این سامانه محسوب نمی‌شود، امکان سنجش کیفیت اینترنت مورد استفاده کاربر به صورت آنلاین است. سرویسی که بسیاری دیگر از وب‌سایت‌های ایرانی و غیرایرانی نیز امکان آن را فراهم آورده‌اند و به نظر تنها برای تکمیل امکان‌های لازم برای سنجش کیفیت سرویس‌های اینترنتی در این سامانه قرار داده شده است.  درنهایت گفتنی است که کاربران سرویس‌دهنده‌های اینترنتی می‌توانند شکایات خود را از اپراتورها در مواردی چون کیفیت، نحوه پاسخگویی، گران‌فروشی یا کم‌فروشی و سایر مشکلات به صورت آنلاین در این سامانه ثبت کنند.

در آخر آنچه می‌توان گفت، این است که سامانه نت‌سنج‌پلاس در واقع همان سامانه سنجش کیفیت سرویس است که سال‌هاست رگولاتوری ایران برای سنجش خدمات اپراتورها از آن استفاده می‌کند اما اطلاعات این سامانه هیچ‌گاه عمومی نشده بود. پیش از این و به صورت انحصاری، رگولاتوری از این اطلاعات برای رتبه‌بندی اپراتورهای خدمات‌دهنده اینترنت استفاده می‌کرد اما حالا این اطلاعات در دسترس عموم کاربران اینترنت قرار گرفته است.

سجاد خداکرمی

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها