۱۳۹۸ جمعه ۲۵ بهمن چاپ
خشم هندی‌ها از قهرمانی پهلوان مازندرانی ؛

ادامه پروژه مصادره اساطیر ملی و فرهنگی ایران/ هندوستان، عنوان «رستم و گرز» را از ایرانی‌ها گرفت!

ادامه پروژه مصادره اساطیر ملی و فرهنگی ایران/  هندوستان، عنوان «رستم و گرز» را از ایرانی‌ها گرفت!

اقتصاد میهن: غفلت مسئولان و بی توجهی محض به حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و ملی سرزمین کهن ایران، بار دیگر باعث دستبرد کشور‌های منطقه به یکی دیگر از نماد‌های ایران زمین در حوزه «حماسه» و «پهلوانی» شده است.

در حالی که فدراسیون کشتی پهلوانی، چند سالی است در مجموعه تشکیلات ورزش ایران تاسیس شده است، با کم توجهی وزارت ورزش و عدم تخصیص بودجه لازم برای توسعه فعالیت‌های آن و اشاعه مفاهیم والای پهلوانی، حالا شاهد مصادره نام یکی دیگر از مفاخر فرهنگی و ورزشی ایران زمین هستیم پس از دستبرد کشور‌های همسایه به سرمایه‌های معنوی تمدن ایران از دانشمندان و هنرمندان گرفته تا شعرا و ...، این بار فیل هندی‌ها هم یاد تمدن و تاریخ ایران کرده است و آن‌ها دست روی مهمترین چهره اسطوره‌ای و افسانه‌ای ساخته حکیم ابولقاسم فردوسی گذاشته‌اند تا آن را از طریق برگزاری رویداد ورزشی، به فرهنگ خود ضمیمه کنند؛ که رستم یلی بود در سیستان .... منش کرده ام رستم داستان.یقینا حکیم توس زمانی که چنین چهره سترگی را در کنار مفاهیم دیگری همچون «سیمرغ» برای فرهنگ پارسی خلق می‌کرد، خوب می‌دانست که فرهنگ و زبان و نژاد و رسوم ما ایرانیان برای بقا در صفحات تاریخ و ماندگاری در عبور از اعصار، به چنین نماد‌های ارزنده‌ای نیاز دارد؛ اما گویا مسئولان قصد دارند با بی تفاوتی و فراموشی، این نماد‌ها را دودستی تقدیم خرده فرهنگ‌های همسایه کنند و برنامه‌ای برای جلوگیری از این سرقت‌های فرهنگی نظیر این تدوین نکرده اند.

یک پهلوان ایرانی، رستم جدید هندوستان شد

در اوج بی توجهی ایرانی ها، جوان ۲۷ساله مازندرانی به نام پویا رحمانی، دارنده مدال طلای کشتی ساحلی سال ۲۰۱۹ بازی‌های ساحلی جهان که برای حضور در مسابقات «رستم» هند احساس وظیفه کرده و راهی این کشور شده بود، توانست با تعصب و غیرت مثال زدنی پنجه در پنجه حریفان متعدد هندی بیندازد و در سومین دوره این رقابت‌ها به مقام قهرمانی برسد تا عنوان «رستم» هند را از آن خود کند؛ عنوانی که بر اساس شاهنامه فردوسی، متعلق به ایرانی هاست و فرهنگ پارسی خاستگاه آن در دنیاست. این کار چنان مسئولان هندی را به خشم آورد که بلافاصله قوانین مسابقات را عوض کردند تا دیگر یل دیگری از ایران، کاسه کوزه‌های هدفمند آن‌ها را به هم نریزد.

این مسابقات در دوره‌های قبلی نیز با حضور کشتی‌گیران خارجی از کشور‌های گرجستان، ترکیه، کوبا و... به صورت اُپن (با وزن آزاد) در سنگین وزن برگزار می‌شد و بیش از ۲۰۰ شرکت کننده داشت؛ اما در دو دوره قبلی یک کشتی‌گیر هندی عنوان «رستم» را به خود اختصاص داده بود، اما این بار پویا رحمانی کشتی‌گیر آملی ۲۷ ساله توانست با شکست همه حریفان، این عنوان را از آن خود کرده و جایزه ۲۰ میلیون تومانی را از آن خود کند.به گفته رحمانی، با توجه به اینکه هندی‌ها انتظار نداشتند این بار یک خارجی مقام نخست را از آن خود کند، آن‌ها بعد از اول شدن کشتی‌گیر غیر خودی، قوانین مربوط به این رقابت‌ها را فوری تغییر داده و در تصمیمی شتابزده اعلام کردند، از سال آینده کشتی‌گیران خارجی، اجازه شرکت در این مسابقات را نخواهند داشت تا گرز و عنوان «رستم» در هند باقی بماند! این در حالی است که هندی‌ها از تعلل مسئولان ورزش ایران نهایت بهره را برده اند و این عنوان حماسی را که ریشه در فرهنگ دو هزار و پانصد ساله ایران دارد، به نام خود کردند و حالا هم توقع ندارند، یک ایرانی این عنوان و گرز نمادینش را به سرزمین اصلی اش ببرد!

در مسابقات «رستم هند» کشتی‌گیران در هفت دور مبارزه کشتی آزاد که برگرفته از هفت خوان رستم در شاهنامه است، در یک روز و روی چند تشک در فضای باز و در حضور تماشاگران بسیاری مبارزه می‌کنند و برنده این رقابت‌ها عنوان «رستم» یا همان پهلوان پهلوانان را به خود اختصاص می‌دهد. فدراسیون کشتی اخیرا مراسم فینال لیگ برتر کشتی را در محوطه باز آرامگاه فردوسی بزرگ در توس برگزار کرد که می‌تواند آغازگر یک حرکت خوب فرهنگی در این راستا باشد. امید است، مسئولان وزارت ورزش با درک صحیح و احساس تکلیف، بزودی جامی بین المللی و باشکوه با نام رستم و با تاسی از رشادت‌های مندرج در شاهنامه طرح ریزی کنند و طی آن نه تنها بر تعلق این شخصیت اسطوره‌ای به ایرانیان تاکید ورزد، بلکه سایر ارزش‌های والای اخلاقی و انسانی تصریح شده در این اثر جاویدان را در برنامه‌ای منسجم و زیر نظر اساتید دانشگاهی، به عنوان پیام صلح و دوستی با ملت ها، اشاعه دهد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها