۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن چاپ

دوئل این 9 نفر برای صندلی ریاست فدراسیون فوتبال + تصاویر

دوئل این 9 نفر برای صندلی ریاست فدراسیون فوتبال + تصاویر

اقتصاد میهن: سرانجام مهلت ثبت نام برای انتخابات فدراسیون فوتبال غروب امروز یکشنبه بیستم بهمن‌ماه به پایان رسید تا رقابت و لابی‌های نه نامزد برای نشستن جای مهدی تاج آغاز شود.

در حالی که فرصت برای نام نویسی متقاضیان به اندازه کافی وجود داشت، به سبک انتخابات سیاسی، مدیران علاقه مند به در اختیار گرفتن مهمترین صندلی فدراسیون‌های ورزشی ایران، تا لحظه آخر از نشان دادن خود پرهیز کردند تا اول رقبای خود را بشناسند. در نهایت همه آن‌هایی که گفته می‌شد به وزارت ورزش نزدیکند (قریب) و همه آن‌هایی که گفته می‌شد رای دو مجمع قبلی در جیب شان بوده است (بهاروند و نبی)، ثبت نام کردند. در این میان از گزینه‌هایی که به عنوان سورپرایز از آن‌ها نام برده می‌شد، خبری نبود: صالحی امیری، کیومرث هاشمی، محمد دادکان، صفایی فراهانی، آصفی و ... هیچ یک پا پیش نگذاشتند.

موج بزرگ متقاضیان ثبت نام در روز پایانی به حدی رسید که همسایگان مجاور ساختمان فدراسیون فوتبال که اغلب مسکونی است، شاکی شدند و به پلیس شکایت بردند. ساختمان پلاک ۴ در خیابان سوم سئول شاهد چهره‌هایی بود که رویای نجات فوتبال ایران از بحران ساخته دست تاج و همکارانش را در سر می‌پرورانند؛ در حالی که برخی از آن‌ها حتی یک روز هم سابقه مدیریت در فوتبال را نداشتند. اما هر چه هست، حاضران در دفتر دبیرکل موقت فدراسیون فوتبال، امروز رقبای مجمع ۲۵ اسفندماه را دیدند.

چند نفر به خط استارت می‌رسند؟

با حضور نه نفر در رقابت برای جانشینی مهدی تاج و در اختیار گرفتن میراث جنجالی و بدهکار او، این پرسش به ذهن خیلی‌ها خطور کرد که آیا همه آن‌ها امضا‌های اعتباری لازم برای ثبت نام را جمع آوری کرده اند؟ چون بنا بر اساسنامه پرابهام فدراسیون فوتبال، آن‌هایی که برای پست ریاست فدراسیون ثبت نام می‌کنند، باید ده امضا به نشانه تأیید از اعضای کنونی مجمع داشته باشند که طی چند روز آینده باید آن‌ها را در فرم‌های مخصوص تحویل دهند. از آنجا که کل اعضای مجمع ۷۵ نفر است، به راحتی می‌توان دریافت که حداقل دو - سه نفر توان چنین کاری را نخواهند داشت و از دایره بیرون می‌افتند. از همین حالا حداقل سه نفر را می‌توان به طور قطع حذف شده انتخابات پیش از رسیدن به روز مجمع دانست.

نام‌های پرتکرار در لیست نواب رییس و اهمیت کسب رای

همچنین برای اینکه مجمع با ترکیب مدیریتی هر نامزد برای اداره فدراسیون آشنا شود، باید اسامی نواب رئیس پیشنهادی (نایب رئیس اول، نایب رئیس دوم و نایب رئیس سوم یا بانوان) نیز هنگام ثبت نام اعلام می‌شد که این کار نیز توسط همه کاندیدا‌ها صورت گرفت.با نگاهی به اسامی کاندیدا‌های ثبت نام شده در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و همچنین نواب رییس پیشنهادی آن ها، حالا مشخص شده که ذخیره مدیریتی فوتبال کشور بسیار کمتر از آن چیزی است که تصور می‌شد و یا اینکه اغلب چهره‌های شایسته و نخبه‌ای که لیاقت رساندن فوتبال ایران به استاندارد‌های جهانی را دارند، در فضای مبهم فعلی در ورزش کشور تمایلی به حضور ندارند.

پیش از این محمد دادگان و محسن صفایی فراهانی، دو تن از بهترین مدیران فوتبال کشور پس از انقلاب، حضور در انتخابات فدراسیون را به دلایل روشن رد کردند و حتی عادل فردوسی پور نیز گمانه زنی‌ها روی نام نویسی اش را تکذیب کرد. همچنین شهاب الدین عزیزی خادم که خیلی‌ها تصور می‌کردند با برنامه قبلی وارد کارزار رقابت با گزینه‌های دیگر شود، با نامه‌ای انصراف خود را اعلام کرد.

اسامی کاندیداهای ثبت نام شده برای پست ریاست فدراسیون فوتبال

۱- حبیب کاشانی -  نواب رئیس پیشنهادی: محمود اسلامیان، حیدر بهاروند و عبدالحسینی

مدیرعامل اسبق پرسپولیس و عضو اصولگرای شورای شهر تهران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد که آخرین بار به عنوان سرپرست تیم ملی امید در فوتبال ایران آفتابی شده بود اما با ناکامی در راهیابی به المپیک قبلی، کنار کشید. گفته می شود او گزینه مورد وثوق مهدی تاج در این انتخابات است و آرای وی را در جیب دارد اما گروهی می گویند تاج دیگر از مدار تاثیر خارج شده و مجمع اسفندماه آخرین اثرهای تاج در ساختمان فدراسیون را نیز پاک خواهد کرد، جز پرونده سنگین بدهی های فدراسیون به خصوص درمورد ویلموتس.

۲- محمدحسین قریب - نواب رئیس پیشنهادی: منصور قنبرزاده، حیدر بهاروند و میترا نوری

مدیرعامل سابق استقلال هم مثل دو دوره قبل ثبت نام کرد. قریب در روزهایی که کفاشیان، مجمع فوتبال را با کمک امیر عابدینی قبضه کرده بود، در انتخابات فوتبال شرکت کرد؛ اما با وجود کار شدید روی اعضای مجمع و همراهی وزیر وقت ورزش، نتوانست از گارد پولادین کفاشیان و نبی در کنار حضور نماینده فیفا در روز برگزاری مجمع عبور کند. قریب سال گذشته به دلیل مشغله کاری شدید بدون حضور در حتی یک جلسه هیات مدیره باشگاه استقلال، استعفا و انصراف داده بود. گفته می شود قریب بار دیگر گزینه وزارت ورزش است و فرقش با دفعه قبل نیز نبودن یک رییس فدراسیون مستقر در انتخابات همچون کفاشیان است.

۳- رضا جلالی - نواب رئیس پیشنهادی: حمیدرضا مهرعلی، علی خطیر و شهره موسوی

چهره جانباز و طراح اولیه طرح «منشور اخلاقی» که با ورود حجت الاسلام علیپور به کمیته ای خارج از قانون به همین نام، جنجالی شد. پرونده بزرگی به نام هزینه های فرهنگی و مشوقین جام جهانی 2006 آلمان نیز با افشاگری های او علیه روحانی پرسروصدای فوتبال شکل گرفت و تا بیانیه مجلس شورای اسلامی نیز پیش رفت. او بعدها گفت که طرح او مورد سوء استفاده شیخ علیپور قرار گرفت. بعید است او بتواند ده امضا برای خودش جمع کند و در حد همین ثبت نام خواهد ماند.

۴- مهدی محمدنبی - نواب رئیس پیشنهادی: محمود اسلامیان، حیدر بهاروند و پریا شهریاری

از لحاظ قدمت در فوتبال هیچ یک از مدیران فوتبال ایران به سابقه او پهلو نمی زند. چهره ای که از دهه شصت با ریاست باشگاه پارس خودرو در مدیریت فوتبال ایران ظاهر شد و بدون عجله و با کیاستی خاص، یکی یکی گام های ارتقا را در پلکان فوتبال ایران پیمود. او دبیرکل مورد علاقه علی کفاشیان رییس همیشه خندان فدراسیون بود و در تمام طول دوره حضور کی روش یکی از معدود چهره هایی بود که با سیاست مثالزدنی اش هیچ اصطکاکی با مرد پرتغالی پیدا نکرد. نبی بسیار کم حرف می زند و او را استاد جمع آوری آرا از هیات های استانی می دانند. نبی تابستان امسال تا یکقدمی مدیرعاملی پرسپولیس پیش رفت و گفته می شد اگر او در راس باشگاه سرخ می ایستاد برانکو هم رفتنی نمی شد. نبی، معرف و واردکننده بسیاری از کارمندان فعلی شاغل در فدراسیون فوتبال است و همین باعث می شود نفوذ زیادی زیر پوست فدراسیون داشته باشد و تقریبا در همه اتاق ها نماینده ای از او سبز شود. همچنین نام او در پشت پرده صعودهای پیاپی باشگاه قدیمی و منحل شده نفت تهران از دسته سه به لیگ برتر ایران به گوش رسید. او حالا برای نخستین بار می خواهد نفر اول فدراسیون باشد و از سایه در آید!

۵-محمدرضا کلایی - نواب رئیس پیشنهادی: حمیدرضا مهرعلی، حیدر بهاروند و پریا شهریاری

 

اهالی فوتبال از او و رزومه اش، اطلاعات چندانی در دست ندارند. او هنوز چهل ساله نشده که به سمت شهردار مشهد رسیده است و هوادارانش او را جوانترین شهردار کلانشهرهای ایران معرفی می کنند. نام او نخستین بار در پروسه تاسیس باشگاه سیاه جامگان مشهد به چشم خورد و پس از آن در هیات مدیره همین باشگاه که به لیگ برتر نیز رسید، رویت شد اما سرنوشت باشگاه مشهدی می تواند نمونه ای از مدیریت کلایی و همراهانش در سطوح باشگاهی فوتبال ایران باشد.

۶-هدایت ممبینی -  نواب رئیس پیشنهادی: منصور قنبرزاده، حیدر بهاروند و فاطمه علیپور

این داور بازنشسته فوتبال، دربی تهران بین استقلال و پرسپولیس را در سال 1390 سوت زد و از همانجا برای خودش اسم و رسمی دست و پا کرد. دربی که استقلال سه بر صفر حریف سرخپوش را درهم کوبید اما او هم تا کنون منتقدانش را به همین شیوه درهم کوبیده است. ممبینی را بیش از آنکه با عملکردش بشناسند، به شیک پوشی و تیپ ظاهری مدیریتی اش می شناسند. او حالا چندماهی است که رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال شده و مدیریتش در همین مدت کوتاه، صدای خیلی ها از جمله چندین داور زن فوتبال ایران را درآورده است. جدیدترین و مهمترین منتقد او علیرضا فغانی داور برجسته فوتبال ایران و جهان است. او مدتی ریاست کمیته بازاریابی فدراسیون را هم در دوزه تاج برعهده داشت که هیچ بیلان مشخص و عملکرد چشمگیری در این زمینه از او دیده نشد. او یک دوره عضو شورای شهر اهواز نیز بوده است اما خیلی ها می گویند ریاست فوتبال ایران در قدوقواره او نیست.

۷- حیدر بهاروند - نواب رئیس پیشنهادی: محمود اسلامیان، منصور قنبرزاده و پریا شهریاری

سرپرست موقت و بازنشسته فدراسیون فوتبال در حالی که خودش می گفت در انتخابات فدراسیون برای ریاست شرکت نمی کند، اما بار دیگر همچون پروسه انتخاب سرمربی خارجی به جای ایرانی در تیم ملی، رونالدینیویی عمل کرد و با فریب رقبا و دستگاه های نظارتی، خودش را به سمت صندلی ریاست پاس داد!نام بهاروند با تصاحب باشگاه خیبر خرم آباد سر زبان ها افتاد و هرچند آن باشگاه قدیمی و ریشه دار با چندصدهزار هوادار در فوتبال ایران به جایی نرسید، بهاروند را به جاهای خوبی رساند. هنوز مشخص نیست که بهاروند می تواند از سد مانعی به نام «منع حضور بازنشستگان» بگذرد یا نامه ای که تاج امضا کرده است، فقط به درد خودش می خورد؟! به هر حال امروز بهاروند که ریاستش بر سازمان لیگ هم غیرقانونی شمرده می شد، بی اعتنا قوانین مصوب در مجلس، ثبت نام کرده و البته گفته می شود او از رای خوبی هم بین هیات برخوردار است.

۸- عباس صوفی - نواب رئیس پیشنهادی: جواد ششگلانی، حیدر بهاروند و پریا شهریاری

دو سال از انتصاب نفر اول فوتبال همدان به عنوان شهردار این شهر می گذرد اما اوضاع تیم ریشه دار پاس که به همدان منتقل شده است، فرقی نکرده ... صوفی دارای روابط گرمی با اغلب مدیران مستقر در فدراسیون فوتبال است اما گروهی بعید می دانند او در حضور مدعیان گردن کلفت شانسی برای ریاست داشته باشد.

۹- امیرمسعود هراتیان - نواب رئیس پیشنهادی: محمود اسلامیان، حیدر بهاروند و فاطمه علیپور

هراتیان هم آمد که انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در این دوره هم بدون یک عنصر اصفهانی نماند! بعد از جولان طولانی دو مدیر اصفهانی یعنی کفاشیان و تاج در اتاق ریاست فدراسیون فوتبال، هراتیان این سنگر را حفظ کرد؛ هرچند به نظر می رسد فعلا تا سال ها زخم حاصل از مدیریت به سبک اصفهانی، اندام نحیف فوتبال ایران را آزار دهد. بدهی کلانی که زوج تاج ـ ساکت به فوتبال ایران تحمیل کرده اند و میراثی که برای نفرات بعدی بر جای گذاشته اند. هراتیان به سلطه طولانی ابرقویی نژاد بر هیات فوتبال اصفهان پایان داد اما حضور انبوهی از اصفهانی ها در ترکیب مدیران ارشد فدراسیون به او اجازه عرض اندام نداده بود. به نظر می رسد حضور او بیشتر برای طرح نام باشد تا سودای جدی ریاست.

نویسنده: پژمان حسین زاده

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها