۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن چاپ
ازآفریقای جنوبی تا نیوزیلند؛

سرمایه گذاری 43 کشور در بورس تهران

سرمایه گذاری 43 کشور در بورس تهران

اقتصاد میهن: هم‌اکنون هزار و 528 سهامدار خارجی از 43 کشور دنیا در بازار سرمایه ایران فعال هستند. پای سرمایه‌گذاران خارجی 27 سال پس از تأسیس بورس اوراق بهادار تهران به بازار سرمایه ایران باز شد، درحالی که بورس تهران در سال 1346 متولد شد در سال 1373 اولین سرمایه‌گذار خارجی به این بازار آمد. بدین ترتیب نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال 73 یک شرکت آلمانی دریافت کرد.

اما از این سال تا پایان پاییز امسال هزار و 527 کد سهامداری دیگر برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است و تعداد کل کدهای سهامداری خارجی‌ها به هزار و 528 فقره رسیده است. نخستین گام برای ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران، به سال 1315 بر می‌گردد که دو کارشناس هلندی و بلژیکی برای تهیه و تنظیم مقررات قانونی بورس اوراق بهادار، به ایران آمدند. اما آغاز جنگ جهانی دوم مطالعات کارشناسان خارجی را متوقف کرد. 18 سال بعد یعنی در سال 1333 یک بار دیگر تشکیل این بازار در دستور کار قرار گرفت با این تفاوت که این بار مأموریت تشکیل بورس به اتاق بازرگانی، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی وقت محول شد و پس از 12 سال بررسی یعنی در سال 1345 قانون و لایحه مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران به مجلس شورای ملی رفت و در اردیبهشت همان سال تصویب شد.

با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس، دربهمن 1346 به‌صورت رسمی فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد. اکنون 47 سال پس از تأسیس بورس در ایران، این بازار با ترکیبی متنوع از 50 صنعت و صدها شرکت، 1500 هزار میلیارد تومان ارزش دارد و درکنار سهامداران داخلی، سهامداران خارجی نیز در آن فعالند.

 صدور254 کد به سهامداران خارجی در 9 ماهه امسال

براساس اطلاعات و آمار ارائه شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران، از هزار و 528 کدی که از ابتدای فعالیت بورس تهران برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است، 16.6 درصد متعلق به 9 ماهه سال‌جاری است. از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، در مجموع 254 کد برای سهامداران خارجی صادر شده است. تنها در آذرماه امسال تعداد کدهایی که برای این بخش از سرمایه‌گذاران صادر شده به 58 فقره می‌رسد. بررسی روند تعداد کدهای صادر شده برای سهامداران خارجی نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران بیشتر شده است. هرچند در برابر 428 هزار کد جدیدی که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه صادر شده، 58 فقره برای سهامداران خارجی اندک است، ولی به‌نظر می‌رسد با فراهم کردن بسترها و بهبود شرایط اقتصادی می‌توان امیدوار بود که سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری وارد این بازار شوند.

 حضور 43 کشور در بورس تهران

براساس اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران، هم‌اکنون سهامدارانی از 43 کشور دنیا در بورس تهران حضور دارند که این روند برای نخستین بار توسط آلمان آغاز شد. بنابراین هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی از 43 کشور شامل امریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوئیس، سوئد، لهستان، استرالیا، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان فعال هستند.

سهامداران خارجی بیشتر از چه کشورهایی هستند

گرچه سهامدارانی از 43 کشور دنیا در بازار سرمایه ایران حضور دارند، اما بالاترین سهم میان این کشورها به کشورهای منطقه تعلق دارد. براین اساس بیش از 90 درصد کدهای سهامداری برای خارجی‌ها برای کشورهای اطراف بویژه افغانستان، ترکیه، امارات و عراق صادر شده است.

سهم ایرانیان مقیم خارج

علاوه بر سهم بالای کشورهای منطقه در دریافت کدهای سهامداری، ایرانی‌های مقیم خارج از کشور نیز در این بخش فعال هستند. بر اساس این گزارش، در این فهرست نام 34 سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود. بدین ترتیب ایرانی‌های مقیم خارج سهم 2.2 درصدی از کدهای سهامداری برای خارجی‌ها دارند.

 ارزش دارایی سرمایه‌گذاران خارجی

ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران خارجی در اوراق بهادار 2 هزار و 432 میلیارد تومان است که این رقم به غیر ازسرمایه‌گذاری سهامداران خارجی در صندوق هاست. این درحالی است که خارجی‌های دارای کد سهامداری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف در ایران نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند که رقم دقیق آن اعلام نشده است.

بازدهی بورس در آستانه 140 درصد

دیروز شاخص کل بورس پس از آنکه در ساعت 9 و نیم صبح از کانال 430 هزار واحدی هم عبور کرد با یک تغییر مسیر به 426 هزار و 184 واحد بازگشت که 954 واحد کمتر از آخرین روز کاری هفته گذشته بود. با این حال میزان بازدهی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال‌جاری تا دیروز با 138.5 درصد در آستانه بازدهی تاریخی 140 درصدی ایستاد. در معاملات هفته گذشته نیز بورس تهران 3.8 درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت. در روز گذشته با وجود ریزش 954 واحدی شاخص، بازار شاهد معاملات پرحجمی بود به طوری که ارزش معاملات دراین روز در آستانه 4 هزار میلیارد تومان قرار گرفت. ارزش بازار هم با عبور از 1549 هزار میلیارد تومان نشان دهنده اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار است.

به اعتقاد کارشناسان، بازار سهام پس از رکوردشکنی‌های پی درپی نیازمند اصلاح و استراحت است و برهمین اساس اگر در برخی از روزهای معاملاتی شاخص کل عقبگرد کند روند منطقی است و نباید باعث نگرانی سهامداران شود. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند شاخص کل بورس تا پایان سال‌جاری همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و درصورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد و ریسک تازه‌ای وارد بازار نشود، شاخص رکورد 450 هزار واحدی را نیز تجربه خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها