۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن چاپ

ورود روزانه حدود 1000 مسافر مستعد کرونا به ایران!

ورود روزانه حدود 1000 مسافر مستعد کرونا به ایران!

اقتصاد میهن: هرچه آمار مبتلایان و جان‌باختگان «کروناویروس» بیشتر می‌شود، نگرانی‌های مردم هم افزایش پیدا می‌کند. ایرانیان حالا اخبار مسافرت‌های بین ایران و چین را با دقت و ریزبینی دنبال می‌کنند و به نظر می‌آید بخشی از این نگرانی‌ها هم معقول و دست‌کم پرسش‌هایی بحث‌برانگیز هستند.

مسافران ورودی از چین به تهران، فقط از یک دوربین حرارتی گذر می‌کنند و در‌صورتی‌که دمای بدن آن‌ها عادی باشد، به حال خود رها می‌شوند. این موضوع زمانی نگران‌کننده است که بدانیم دوره نهفتگی ویروس کرونا بین ۳ تا ۱۴ روز است و ممکن است تعدادی از حدود هزار مسافر ورودی روزانه، در لحظه ورود به ایران به این ویروس مبتلا ولی در مرحله نهفتگی باشند. اگرچه وزارت بهداشت این احتمال را رد نمی‌کند، اما از اجراکردن پروتکل‌های جهانی می‌گوید.

از خطرناک‌ترین فرودگاه دنیا آمدیم و به حال خود رها شدیم

«سیاوش» یکی از حدود سه هزار دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در چین است که صبح دیروز به تهران بازگشت. او دانشجوی شهر نانجینگ است و برای رسیدن به ایران، به‌طور مستقیم از فرودگاه شانگ‌های به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) رسیده است. اما فرودگاه شانگ‌های در روز‌های گذشته به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا در زمینه ویروس کرونا معرفی شده و سیاوش و صد‌ها مسافر دیگر هم از همین فرودگاه به تهران رسیدند. او می‌گوید در فرودگاه امام خمینی (ره) فقط از دوربین حرارتی گذشته است: «فقط دوربین حرارتی گذاشته بودند. دو خانم در ورودی بودند که ماسک زده بودند، اما کامل خود را نپوشانده بودند.

 این ویروس بیشتر از راه تماس انسان با سطوح آلوده منتقل می‌شود و در نتیجه پوشیدن چشم مهم است ولی این دو خانم چشم‌هایشان را نپوشانده بودند. روند هم این‌طور است که یکی از آن‌ها دوربین را به سمت مسافران ورودی می‌گیرد که اگر دمای بدن بیش از حد نرمال باشد، هشدار می‌دهد».

 سیاوش به دوره نهفتگی این ویروس هم اشاره می‌کند که با این روش قابل تشخیص نیست: «می‌گویند کسانی که سیستم ایمنی بدنی قوی‌ای دارند، ممکن است نهایتا دو هفته نهفتگی داشته باشند. ما از فرودگاه شانگ‌هایی آمدیم که یکی از خطرناک‌ترین فرودگاه‌های کنونی دنیاست ولی بعد از گذر از دوربین حرارتی به حال خود رها شدیم». او پیشنهاد می‌دهد: «دست‌کم یک شبانه‌روز ما را نگه می‌داشتند که مراقبت بیشتر شود و الان که آمدیم، دست‌کم یک فراخوان دهند که هرکسی از چین آمده، بیاید و کار‌های دقیق‌تر را انجام دهد یا اگر این کیت‌های تازه رسیده با آن‌ها بررسی صورت گیرد. این کار را می‌توانند انجام دهند».

پاسخ وزارت بهداشت: پروتکل‌های بهداشت جهانی را رعایت می‌کنیم

مشابه توضیحات سیاوش را چندین مسافر ورودی از چین هم به «شرق» می‌گویند که خلاصه توضیحات الان به نگرانی از دوره نهفتگی این ویروس برمی‌گردد که وزارت بهداشت هم احتمال آن را رد نمی‌کند، اما راه دیگری را هم سراغ ندارد. «کیانوش جهان‌پور» مدیر روابط عمومی این وزارتخانه دراین‌باره می‌گوید: «درحال‌حاضر بررسی بیشتری در دنیا وجود ندارد و ما چیزی بیشتر از این نداریم. ما پروتکل‌های جهانی را رعایت می‌کنیم. دستورات سازمان جهانی بهداشت را حتی سخت‌تر انجام می‌دهیم. هر جای دنیا را ببینید الان همین مراقبت‌ها صورت می‌گیرد». او درباره درخواست قرنطینه چندروزه مسافران ورودی از چین هم می‌گوید: «افرادی که در ووهان بودند، قرنطینه می‌شوند ولی اینکه روزی هزار مسافر چینی را در ایران قرنطینه کنند، منطقی نیست و در هیچ جای دنیا هم این‌طور نیست.

 علائم بیماری از سه روز تا ۱۴ روز اعلام می‌شود و قرنطینه یکی، دو روز هم کمک نمی‌کند. تنها پروتکل همین مراقبت سندرومیک است که در ایران هم رعایت می‌شود». اما مسافرانی که از فرودگاه‌های خطرناک چین مستقیم به تهران وارد می‌شوند، ممکن است مبتلا به این ویروس و در دوره نهفتگی باشند. برای مقابله با این وضعیت چه کاری باید انجام داد؟ جهان‌پور در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «قطعا این‌گونه است و این احتمال وجود دارد ولی هیچ جای دنیا این‌طور نیست که همه افراد ورودی قرنطینه شوند و فقط افراد ورودی از شهر اصلی یعنی ووهان قرنطینه می‌شوند».

پرواز‌ها به‌زودی قطع می‌شوند

اگرچه در روز‌های گذشته و با درخواست وزیر بهداشت و با مصوبه هیئت دولت، قرار بر این شد که پرواز‌های مستقیم ایران به چین متوقف شود، اما همچنان تعدادی از این پرواز‌ها به قوت خود باقی است که با نگرانی‌هایی هم همراه شده است. در شبکه‌های اجتماعی حتی فیلم‌های منتشر شده که متقاضیان ورود به چین در فرودگاه‌های مختلف، ابتدا به ایران می‌آیند و سپس از ایران به چین می‌روند که البته مدیر روابط عمومی هواپیمایی ماهان آن را رد می‌کند.

 «حسین عبداللهی» دراین‌باره می‌گوید: «هیچ کشوری اعلام نکرده که پروازهایش را ممنوع کرده و ایرلاین‌ها هستند که محدود می‌کنند. ما هم بر اساس تصمیم سازمان هواپیمایی قرار است که یکسری پرواز داشته باشیم که مسافر‌های مانده بروند و بیایند و دیگر فروش جدیدی نیست». او البته ورود متقاضیان چین به ایران و بعد سفر به چین را چندان درست نمی‌داند و می‌گوید: «همین الان ایرلاین ترکیش پرواز‌های پکن و شانگ‌های و حدود ۱۰ شهر را دارد و نیاز نیست مسافران چینی از ترکیه به ایران بیایند». عبداللهی درباره تفاوت کنونی پرواز‌های بین ایران و چین نسبت به دیگر پرواز‌ها هم می‌گوید: «معمولا در این پرواز‌ها یکسری کار‌های بهداشتی انجام می‌شود که وزارت بهداشت در اختیار ما قرار داده است» . علاوه‌براین در خبر‌ها و به نقل از منابع معتبر آمده است که ایران کیت‌های مخصوص تشخیص ویروس کرونا را هم خریداری کرده که در راه ورود به کشور هستند. ورود این کیت‌ها می‌تواند تااندازه‌ای نگرانی‌ها را از بین ببرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها