۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن چاپ

تلاش همه جانبه هواپیمایی ماهان برای سودجویی با «ویروس کرونا»!

تلاش همه جانبه هواپیمایی ماهان برای سودجویی با «ویروس کرونا»!

اقتصاد میهن: سفیر چین در کشورمان که به مانند بسیاری از هموطنانش روز‌های پرمشغله‌ای را تجربه می‌کند، در توییتی به زبان فارسی، شایعات مطرح درباره هواپیمایی ماهان را تایید کرد!

پس از آنکه رسانه‌ها از امتناع شرکت‌های هواپیمایی مشهور از انجام پرواز‌های برنامه ریزی شده به مقصد چین و توقف فعالیت خطوط هواپیمایی در این مسیر، در پی شیوع سریع ویروس کرونا خبر دادند، شایعه‌ای در کشورمان شکل گرفت که حکایت از سودجویی برخی شرکت‌های کشورمان در این خصوص داشت. از جمله این شایعات، فیلمی بود که روز گذشته منتشر شد و حکایت از معطی انبوه مسافران چینی در فرودگاه بین المللی استانبول در کشور ترکیه داشت؛ مسافرانی که در پی لغو پرواز‌های امثال خطوط هواپیمایی ترکیش ایرویز، قطر ایرویز، فلای امارات و... به مقصد چین، در مسیر بازگشت به میهنشان در فرودگاه سرگردانند و ظاهرا تنها یک شرکت ایرانی پذیرای ایشان است.

آن گونه که در آن فیلم ادعا می‌شود، تنها شرکت هواپیمایی ماهان حاضر است این مسافران را بپذیرد؛ به این صورت که آن‌ها را از استانبول به تهران منتقل می‌کند و بعد با یک توقف در تهران، ایشان را به چین می‌برد؛ پروازی ترانزیتی که ظاهرا یک طرفه برنامه ریزی می‌شود و سود خوبی نصیب این شرکت ایرانی می‌کند، البته با این ملاحظه که به باور برخی، «سود» کلمه چندان مناسبی برای توصیف این اقدام نیست!

اگر از ادعا‌های مطرح درباره سود مالی این اقدام صرف نظر کرده و صرفا ماجرا را از منظر ریسک سلامتی و تبعات بزرگش برای ایرانیان مورد توجه قرار دهیم، با پدیده عجیبی مواجه خواهیم بود که جا دارد به سرعت مورد رسیدگی و کنترل قرار گیرد؛ پرواز‌هایی که می‌دانیم وزیر بهداشت طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور کشورمان، خواستار لغو آن‌ها شده و افزون بر آن، سازمان بهداشت جهانی هم با اعلام وضعیت فوق العاده بین المللی تاکید کرده که بسیار جدی و نگران کننده است. ملاحظاتی که با کنار هم قراردادنشان، به نظر می‌رسید، ادعا‌های مطرح درباره سودجویی هواپیمایی ماهان صحت نداشته و شایعه باشد، در حالی که ساعاتی پیش «چانگ هوآ»، سفیر چین در کشورمان در توییتی به زبان فارسی بر ماجرا مهر تایید زد و نوشت: «در دیدار با جناب آقای عرب نژاد، مدیر عامل محترم شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند.»

توییتی که به آن تصاویری از این دیدار هم سنجاق شده تا مشخص شود، ادعای مطرح در آن، کاملا واقعی است. اینکه شرکت هواپیمایی ماهان به چینی‌ها اعلام کرده که تمایل به همکاری با ایشان، حتی در روز‌هایی که خود چینی‌ها چاره‌ای جز قرنطینه شهر‌هایی که ویروس جدید کرونا در آن‌ها شایع شده ندارند، دارد و احتمالا این تمایل، شامل توافقاتی در خصوص افزایش همکاری‌ها نیز هست تا جایی که ماهان می‌کوشد، جور همه خطوط هواپیمایی جهان را که سفر به چین را متوقف کرده اند، هم بکشد!

موفقیتی بسیار بزرگ برای سفیر چین که روز‌های پرمشغله‌ای را تجربه می‌کند و دیروز به دیدار وزیر بهداشت کشورمان شتافته، امروز با هواپیمایی ماهان پیمان مودت بسته و احتمالا برای روز‌های آتی هم برنامه‌هایی ویژه دارد؛ درست برعکس مسئولان کشورمان که با تاخیر فراوان رای به توقف پروازها از مقصد چین دادند و ظاهرا برایشان اهمیتی ندارد، خطوط هواپیمایی ایرانی مانند ماهان، پروازهایشان به چین را افزایش هم داده اند!

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها