۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن چاپ

زمان ثبت‌نام دور جدید مسکن ملی اعلام شد

زمان ثبت‌نام دور جدید مسکن ملی اعلام شد

اقتصاد میهن: در حالی دور جدید ثبت نام مسکن ملی در دستور کار قرار دارد که بررسی ها نشان می دهد نزدیک به ۴۲ درصد از ثبت نام کنندگان در مرحله پیشین واجد شرایط دریافت مسکن ملی نبودند.

برخی پیش بینی ها حتی نشان می دهد بخشی از واجدین شرایط نیز در مراحل پیش رو انصراف دهند از این رو ظرفیت قطعی برای دور جدید ثبت نام به زودی اعلام خواهد شد. طرح مسکن ملی با هدف ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است . هدف از اجرای این طرح خانه دار کردن بخشی از جامعه است که واحد مسکونی ملکی در اختیار ندارند.

بررسی آمارهای حوزه مسکن در سال ۱۳۹۷ نشان می دهد، ۲۶ درصد خانوارهای شهری و ۵ درصد از خانوارهای روستایی اجاره نشین بودند و این در حالی است که در سال ۱۳۹۶، این درصدها به ترتیب ۲۵ درصد و ۴.۷ درصد بوده است. این امر نشانگر افزایش نرخ اجاره نشینی در سال گذشته است . مسکن گران ترین کالا در سبد خانوار ایرانی است و بخش عمده ای از هزینه های خانوار را به خود اختصاص می دهد به طوری که در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۳ درصد از هزینه های خانوار ایرانی مربوط به بخش مسکن بود و این رقم در سال گذشته به ۳۴ درصد افزایش یافت.از حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی قابل احداث در قالب مسکن ملی ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۳۸ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد عرضه شود.

نحوه اعتراض ردشدگان مسکن ملی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است: براساس زمان بندی از امروز به واجدین شرایط دریافت مسکن طرح اقدام ملی پیامکی برای تکمیل پرونده ارسال می‌شود.محمودزاده تاکید کرد:پایش اطلاعات متقاضیان در ۴ موضوع فرم «ج»، مالکیت شخصی، استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید مسکن و سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا بجز شهرهای جدید انجام شد.۲۴۰ هزار نفر در مرحله اول این طرح ثبت نام کردند که ۵۸ درصد افراد واجد دریافت مسکن بودند.

وی ادامه داد: براساس پایش استان‌های اردبیل با ۶۶ درصد، خوزستان ۶۴ درصد، سیستان وبلوچستان و کرمانشاه با ۶۲ درصد دارای بیشترین درصد ثبت نام کنندگان واجد شرایط بودند و استان‌های سمنان با۳۵ درصد، خراسان جنوبی ۳۹ درصد، مرکزی ۴۱ درصد دارای کمترین افراد واجد شرایط این طرح بودند.محمودزاده افزود:در استان تهران نیز ۴۶.۵ درصد از افراد ثبت نام کننده واجد شرایط بودند.معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: بعد از ارسال پیامک فرد با کد رهگیری که در اختیار دارد به سایت مراجعه می‌کند و در آنجا محلی که باید مدارک خود را ببرد مشخص می‌شود که عمدتا اداره راه و شهرسازی استان است و سابقه سکونت و مستندات فرد کنترل می‌شود.

محمودزاده گفت: افرادی که پیامک برایشان ارسال نشود با مراجعه به سایت می‌توانند دلیل واجد شرایط نبودن خود را مشاهده کنند و اگر اعتراض دارند از ابتدای اسفند با دریافت کد رهگیری اعتراض کنند. وی بیان کرد: ارسال پیامک به متقاضیان براساس حروف الفباست تا متقاضیان به راحتی ثبت نام خود را تکمیل کنند.محمود زاده با بیان اینکه در تلاش هستیم مرحله دوم ثبت نام قبل از پایان سال صورت گیرد گفت: اگر ظرفیت جدیدی در هر استان ایجاد شود حتما اقدام به ثبت نام مجدد خواهیم کرد.

مبلغ وام طرح ملی مسکن

مبلغ وام طرح اقدام ملی مسکن همانطور که پیش از این توسط بنیاد مسکن اعلام شده بود، ۷۵ میلیون تومان است. با راه‌اندازی سامانه آباد، جزئیات جدیدی از این وام منتشر شده که نشان می‌دهد نرخ سود بازپرداخت این وام ۱۸ درصد است که رقم نسبتا بالایی به نظر می‌رسد. آنطور که در شرایط سامانه آباد آمده، دوره ساخت خانه‌ها حداکثر دو سال است و بعد از آن پرداخت اقساط شروع می‌شود. بر اساس اطلاعات سامانه آباد دوره بازپرداخت اقساط وام طرح اقدام ملی مسکن حدود ۱۰ سال است و اقساط ماهانه آن رقمی حدود یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.

شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن

اولین شرط برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن این است که فرم "ج" متقاضی سبز باشد. آنطور که در سامانه آباد بنیاد مسکن آمده، متقاضی نباید تا کنون از امکانات دولتی و نهادهای عمومی در حوزه مسکن استفاده کرده باشد. به این ترتیب اگر متقاضی زمین، مسکن یا تسهیلات وام مسکن دریافت کرده باشد، امکان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای وی وجود ندارد.سامانه آباد بنیاد مسکن امکان ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای مجردها ندارد. به عبارتی متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. البته تبصره ای خاص در این زمینه وجود دارد ، پیش بینی شده است زنان خودسرپرست با حداقل ۳۵ سال سن امکان ثبت نام در طرح مسکن ملی را داشته باشند.

شهری که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت می‌کنید، باید همان شهری باشد که در پنج سال اخیر در آن سکونت داشته‌اید. به عبارتی نمی‌توانید از یک شهر، برای طرح اقدام ملی مسکن در شهر دیگر استفاده کنید. یکی دیگر از شرایط ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن که در سامانه آباد آمده، داشتن شرایط لازم برای دریافت تسهیلات بانکی است که جزئیات آن در شرایط سامانه آباد تشریح نشده.سامانه آباد بنیاد مسکن شرط دیگر ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن را توانایی تامین هزینه ساخت در نظر گرفته است. به عبارتی متقاضی به غیر از تسهیلات ۷۵ میلیونی، باید سرمایه کافی برای ساخت مسکن را داشته باشد. به این ترتیب دریافت وام تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن، مشروط به سپرده‌گذاری ۳۰ میلیون تومانی در بانک مسکن است تا بنیاد مسکن مطمئن شود متقاضی توانایی تامین هزینه‌های ساخت مسکن را دارد.

این ۳۰ میلیون تومان تا زمان اجرای پروژه ساخت نزد بانک باقی می‌ماند. طوری که ۲۵ میلیون تومان آن همراه قسط اول وام و بعد از اجرای فنداسیون و پنج میلیون تومان دیگر همراه قسط دوم وام در مرحله اجرای اسکلت بازگردانده خواهد شد.آنطور که پیش از این وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود، کسانی که در صندوق مسکن یکم برای دریافت وام مسکن سپرده‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند از همان سپرده برای ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به سپرده‌گذاری مجدد ندارند.

یکی دیگر از شرایط مندرج در سامانه آباد بنیاد مسکن برای ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن، توانایی پرداخت ماهانه حداقل یک و نیم میلیون تومان اقساط وام است که بعد از پایان کار ساخت خانه‌ها از متقاضیان دریافت می‌شود.گفته می‌شود میانگین هزینه ساخت در طرح اقدام ملی مسکن متری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود و واحدهای مسکونی این طرح بین ۷۵ تا ۱۰۰ متر زیربنا دارند. با این حساب قیمت تمام شده هر واحد مسکونی در این طرح بین ۱۸۷ تا ۲۵۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

تفاوت طرح مسکن ملی با طرح مسکن مهر در چیست؟

از ابتدای دولت تدبیر و امید، این دولت با نقدهایی که به مسکن مهر دولت قبل از خود وارد کرد به دنبال جایگزینی طرحی برای خانه دار کردن مردم بود و هم اکنون گفته می شود، طرح مسکن ملی جایگزینی برای طرح مسکن مهر است. مسئولان دولتی مهم‌ترین تفاوت طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر را تمرکز بر تقاضای واقعی و ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی، عنوان می کنند. قراردادهای طرح اقدام ملی بین دولت و سازندگان منعقد می‌شود و بعد از پایان پروژه هریک از طرفین سهم خود را برمی‌دارند. طبیعی است، در این فرآیند، انبوه‌سازان پیش از کلنگ‌زنی، نیاز بازار را در نظر می‌گیرند. حال آن‌که در مسکن مهر، سازندگان بر اساس دستور دولت صرفا واحدها را احداث می‌کردند و فرآیند فروش بر عهده دولت بود.

در مسکن مهر، برای ساخت مسکن از اراضی و خارج از شهرها استفاده شد که امکانات و تأسیسات زیرساختی نداشت و گفته می شود در طرح اقدام ملی مکان‌یابی درون شهرهاست. تفاوت ظاهری مسکن مهر و مسکن ملی در این است که در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان ها بلندمرتبه و ۱۰ یا ۱۵ طبقه نخواهند بود و تعداد طبقات این طرح در نهایت ۷ طبقه خواهد بود.

احتمال آزاد سازی خرید و فروش مسکن ملی چقدر است؟

با وجود اینکه پیش از این  معاون وزیر مسکن از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی خبر داده و آن را تخلف نامیده بود اما اخیرا اعلام کرد: علت این ممنوعیت این است که هنوز چیزی واگذار نشده که متقاضیان بخواهند آن را خرید و فروش کنند. ممکن است با تجربه‌ای که در ممنوعیت فروش امتیاز مسکن مهر وجود داشت و سبب شد بازار سیاه برای آن ایجاد شود، پس از آن که ساخت واحدهای مسکن ملی به یک مرحله‌ای برسد که متقاضی امکان انتخاب واحد داشته باشد، خرید و فروش آن را آزاد کنیم. اما این موضوع بیش از یک سال و نیم زمان می‌برد.

 در حال حاضر با اعلام فهرست مجاز متقاضیان بار دیگر فضا برای خرید و فروش امتیاز مسکن ملی اغاز شده است . هر چند وزیر راه وش هرسازی و دیگر مقامات شهداری جدی را نسبت به این موضوع داده و تاکید کرده اند انتقال امتیاز غیر قانونی است و زمینه را برای سلب امتیاز فراهم خواهد کرد، اما همچنان اگهی هایی با بهای ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای فروش امتیاز مسکن ملی به چشم می‌خورد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها