۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي چاپ
رئیس اسبق بانک مرکزی:

فاتحه نظام بانکی را بخوانید

فاتحه نظام بانکی را بخوانید

اقتصاد میهن: رئیس اسبق بانک مرکزی در همایش شکل دهی آینده سیاست گذاری پولی و مالی در رابطه با طرح جدید تحول بانکی گفت: آنچه به عنوان طرح تحول نظام بانکی مطرح شده است نه تنها هیچکدام از عوامل رنجوری نظام بانکی را حل نکرده بلکه آخرین رمق نظام را هم از آن می گیرد.

در ادامه به چند مورد از معایب آن به نقل از طهماسب  مظاهری پرداخته می شود.

۱. امروز ما ۳ قانون مادر داریم که با ۳ نگرش و دید متفاوت تصویب شده اند و در مواردی با هم تضادهایی دارند، آنچه اکنون تنظیم شده قرار است جایگزین این سه قانون شود ولی هیچ جای دنیا یک قانون مادر توسط چند نماینده مجلس نوشته نشده است، چراکه این کار مربوط به بدنه کارشناسی دولت است که با مطالعه و کارشناسی طی چند سال بتواند به آن برسد.

۲. در جاهایی  از طرح گفته شده که این سه قانون مادر لغو می شوند ولی در آن دقیقا معلوم نشده که چه قسمت هایی از آنها کاملا حذف می شود و چه قسمتی با قانون جدید تطابق دارد.

۳. در این طرح، مساله سود فعالیت های بانکی نه تنها حل نشده که مغشوش هم شده است( ماده ۱۰۳ و ۱۰۷).

۴. تسهیلات تکلیفی،اجباری و دستوری برای نظام بانکی فاجعه آفرین بوده اسا و این در حالی است که در این طرح مجددا به آنها توجه نشده است و حتی سود تکلیفی هم به آن ها اضافه شده است.

۵.دیدگاه دولت نسبت به هزینه ها همچنان بدون تغییر بوده است.

۶. ترکیب شورای سیاست پولی نباید به گونه ای باشد که اعضای آن بتوانند وظایف دولتی یا فعالیت های اقتصادی دیگری داشته باشند.

۷. بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی باید وارد بازار ارز شود که در این طرح به طور شایسته و بایسته به نقش آن پرداخته نشده است.

۸. به موضوع "قرض بدون ربا" در این طرح اصلا پرداخته نشده و در ان فقط سعی شده تا ساختارها به هم ریخته شوند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها