۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي چاپ

تقلب در قلب شهر

تقلب در قلب شهر

اقتصاد میهن: درمانده و ناراحت است، می‌گوید: «16 میلیون تومان مفت از دستم رفت.» از تعاونی یکی از وزارتخانه‌ها خرید کرده است. باورش نمی‌شود یخچال و فریزری که از فروشگاهی مطمئن خریده، تقلبی است. «آخه مگه میشه اینجور جاها هم جنس تقلبی بفروشن، شنیده بودیم لوازم خانگی که از بانه یا سفارشی میخری ممکنه تقلبی باشه اما الان در قلب شهر هم جنس تقلبی می‌فروشن...» همین‌طور ادامه می‌دهد.

او را راهنمایی کردم به نمایندگی اطلاع بدهد شاید آنها برای تعویض یا پس گرفتن جنس راهکاری داشته باشند. اما نمایندگی می‌گوید چون کالا  از جایی به غیر از نمایندگی‌های مجاز خریداری شده آنها هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرند.به بازار لوازم خانگی شریعتی سر زدم. در یکی از فروشگاه‌ها فروشنده در حال معرفی برندهای مختلف ماشین ظرفشویی است. یک مدل ماشین ظرفشویی 2 قیمت متفاوت دارد. فروشنده علت تفاوت قیمت را ضمانت نامه عنوان می‌کند و می‌گوید «برخی جنس‌ها که از بانه آمده ضمانت نامه ندارد به همین دلیل ارزانتر است.» اما تفاوت قیمتی تقریباً چشمگیر است. برای یک مدل ظرفشویی تفاوت قیمت ضمانت‌نامه با بدون ضمانت نامه حدود 3 میلیون تومان است. یکی از مشتری‌ها می‌گوید هیچ فرقی بین ضمانت دار بودن یا بدون ضمانت نامه وجود ندارد مگر آنهایی که ضمانت‌نامه دارند اگر خراب باشد جنس را پس می‌گیرند؟

می پرسم، نگران نیستید، جنس تقلبی باشد؟ پاسخ او جالب است. معتقد است تمام کالاها یکسان است و فقط فروشنده‌ها برای اینکه قیمت برخی اجناس را بالا ببرند پای ضمانت نامه را وسط می‌کشند.به شماره‌ای زنگ زدم که فروش  و نصب رایگان کولر گازی، لباسشویی و ظرفشویی را از طریق پیامک اطلاع‌رسانی کرده بود. خانمی که پاسخ داد، گفت که اجناس گارانتی دارند و نصب آن رایگان است. پرسیدم فروشگاه هم دارند که پاسخ داد خیر و فروش فقط اینترنتی است. اما گفت که اجناس تا 2 میلیون تومان با مغازه تفاوت قیمت دارد.

با توجه به تنوع بسیار زیاد کالاها در بازار لوازم خانگی، بهترین راهکاری که برای خرید پیشنهاد می‌شود خرید از نمایندگی‌های مجاز است. باید هنگام خرید به این موضوع هم توجه کنید که ضمانت‌نامه‌ای که برای کالای خریداری شده صادر می‌شود نیز مربوط به همان شرکت باشد. موضوع دیگری که به شما کمک می‌کند کالایی که می‌خرید تقلبی نباشد این است که قبل از خرید کد کالای مورد نظر خود را در نمایندگی‌ها یا از طریق اینترنت جست‌و‌جو کنید و تمام ویژگی‌های آن کالا را با کالایی که در فروشگاه وجود دارد مقایسه کنید. معمولاً شرکت‌ها برای هر کد یک نمونه کالایی را تولید می‌کنند و یک کد چند نمونه مختلف کالا ندارد. بنابراین اگر در هنگام خرید ویژگی‌های آن کد با کالای موجود تفاوت داشت حتماً از نمایندگی‌ها پرس و جو کنید.

اخیراً بحث اجباری شدن شناسنامه لوازم خانگی‌ها نیز از سوی وزارت صمت مطرح شده است. شناسنامه کالا به منظور تشخیص لوازم خانگی قاچاق از غیر قاچاق است که می‌تواند لوازم خانگی تقلبی در بازار را کاهش دهد، اما نمی‌توان آن را به‌عنوان تنها راه تشخیص لوازم خانگی تقلبی از غیرتقلبی تلقی کرد. البته اگر کالای خریداری شده تقلبی از آب درآمد  نباید نگران باشیم. با مراجعه به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در شهرهای مختلف اگر ثابت شد کالا تقلبی است، فروشنده ملزم به بازپرداخت وجه به خریدار است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها