۱۳۹۸ يکشنبه ۸ دي چاپ
دکتر شیری اعلام کرد؛

با رشد 195 درصدی ارزش سهام ؛ پست بانک از کانال زیان دهی خارج شد

با رشد 195 درصدی ارزش سهام ؛ پست بانک از کانال زیان دهی خارج شد

اقتصاد میهن: مدیرعامل پست بانک ایران اعلام کرد که این بانک نه تنها در ٩ ماهه امسال اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته، بلکه سپرده‌های کل آن ٤٠ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد میهن، بهزاد شیری در نشستی که به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تاسیس این بانک برگزار شد، اظهار داشت: ٢١ درصد سهم پست بانک در اختیار افراد حقیقی و حقوقی در بورس، ٢٥ درصد در اختیار سهامداران عدالت و ٥٤ درصد نیز متعلق به دولت است.وی به زیان انباشته این بانک طی سالیان گذشته اشاره کرد و افزود: برنامه ای عملیاتی، هدفمند و منظم را برای کاهش این زیان دنبال کردیم و با توجه به شرایط رکود و تحریم، سپرده های کل در ٩ ماهه امسال حدود ٤٠ درصد رشد داشته و این در حالی است که این رشد برای هیچ بانک دیگری بیش از ٢٢ درصد نبوده است.

مدیرعامل پست بانک ادامه داد: متناسب با این رقم، نسبت مصارف و تسهیلات پست بانک رشدی ٢٣ درصدی داشته است. شیری خاطرنشان کرد که عمده تسهیلات پست بانک برای تامین سرمایه در گردش به ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته تخصیص داده این و این در حالی است که هیچ گونه اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشتیم. وی با اشاره به تک رقمی شدن نسبت مطالبات به تسهیلات در این بانک نیز گفت: این نسبت در پایان سال ٩٧ معادل ١٥ درصد بود که در ٩ ماهه امسال به ٩.٨ درصد کاهش یافته و برنامه داریم که تا اسفندماه به رقم ٧.٧ درصد برسیم.

مدیرعامل پست بانک درباره افزایش سرمایه این بانک اظهار داشت: کمیته ویژه ای برای افزایش سرمایه بانک های دولتی شکل گرفته، ولی اطلاعی از خروجی آن ندارم. وی با بیان اینکه نیازمند افزایش سرمایه هستیم، افزود: زیان انباشته پست بانک ١١٠٠ میلیارد تومان و میزان سرمایه ما ٣٢٥ میلیارد تومان است که اصلا متناسب با هم نیست و ما به کرات این موضوع را به دستگاه های تصمیم گیر و سهامداران گزارش داده ایم.مدیرعامل پست بانک توضیح داد افزایش سرمایه این بانک از محل تجدید ارزیابی ها این بانک را از شمولیت ماده ١٤١ قانون تجارت خارج نمی کند و افزایش سرمایه از این محل ممکن نیست، لذا به دنبال آن هستیم تا از طریق مجوز دولت و مجلس از این محل برای افزایش سرمایه استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: در حالی که در ٩ ماهه امسال از نظر حوالجات صادره و وارده ارزی ٢١ درصد کاهش داشته ایم ولی از نظر ضمانت های صادره ٥٤ درصد رشد داشته ایم.به گفته شیری، در ٩ ماهه امسال پست بانک ١٦٩ میلیون یورو را در قالب ٥٣٩ حواله ارزی صادر کرده است. همچنین این بانک در این مدت ٤.٠٥٨ ضمانتنامه به مبلغ ٤.٨٠٦ میلیارد ریال صادر کرده است.مدیرعامل پست بانک تعداد دستگاه های خودپرداز این بانک را ٢.٩٥٣ دستگاه اعلام کرد و افزود: سهم پست بانک در تعداد خودپردازها در مناطق روستایی ٧٢ درصد است ولی سهم این بانک در تعداد پایانه های فروش در مناطق روستایی حدود ٥٧ درصد باشد.

وی تعداد دستگاه های پوز این بانک را ١٠٥ هزار و ٣٩١ دستگاه عنوان کرد و گفت: تعداد کارت های بانکی صادره ما نیز در پایان ٩ ماهه امسال، ٩ میلیون و ٦٥ هزار و ٦٩١ کارت بوده است.شیری گفت: میزان توقف خودپردازها در دوره هفت ماهه امسال، ٣٠ درصد کاهش یافته است و ما با حدود ٢ میلیون تراکنش روزانه، بخش اعظم تراکنش های روستایی را برعهده داریم.

وی از کاهش ٦٨ درصدی توقف هر دستگاه خودپرداز پست بانک در ٩ ماهه امسال خبر داد و گفت: ساعت توقف هر دستگاه خودپرداز ما از ١٨٩ ساعت به ٦١ ساعت کاهش یافته است. مدیرعامل پست بانک از رشد ٢٩ درصدی استفاده از موبایل بانک و ٧ درصدی اینترنت بانک در ٩ ماهه امسال خبر داد.شیری اظهار داشت: قیمت تمام شده پول ما نیز در این مدت ٢٤ درصد کاهش یافته است. هزینه تجهیز منابع ما در ٩ ماهه امسال ١٥ درصد و هزینه غیرعملیاتی نیز ٣٣ درصد کاهش داشته اند.

وی همچنین اعلام کرد: زیان انباشته پست بانک در سال های ٩٣ تا ٩٧ معادل ١١٠٠ میلیارد تومان بود و ما مشمول ماده ١٤١ قانون تجارت شده ایم. براساس برنامه عملیاتی که تدوین کرده ایم، پست بانک در سال مالی ٩٨ زیانی نخواهد داشت. شیری گفت: سهام پست بانک در سال ٩٧ تنها ١٣ درصد رشد داشت ولی امسال قیمت سهام ما رشدی ١٩٥ درصدی را تجربه کرده است. وی در خصوص فعال سازی رمزهای دوم کارت های بانکی پست بانک گفت: عدد دقیقی از این رقم ندارم و نمی دانم از ١٢ میلیون حسابی که داریم چه تعداد کارت بانکی رمز دوم خود را فعال کرده اند. اگر بانک مرکزی مجوز دهد به ١٤ هزار باجه خواهیم رسید. از سوی دیگر به دنبال ایجاد باجه های سیار هستیم.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها