۱۳۹۸ يکشنبه ۱ دي چاپ

پنل تخصصی "مشارکت اجتماعات محلی در فرآیند توسعه محله؛ برنامه ریزی، اجرا و بهره برداری" برگزار شد

پنل تخصصی

اقتصاد میهن : پنل تخصصی "مشارکت اجتماعات محلی در فرآیند توسعه محله؛ برنامه ریزی، اجرا و بهره برداری" به همت سازمان نوسازی شهر تهران و معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش اقتصادمیهن به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، پنل تخصصی "مشارکت اجتماعات محلی در فرآیند توسعه محله؛ برنامه ریزی، اجرا و بهره برداری" با حضور زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران،عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، محمد سعید ایزدی عضو هیأت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران، حسین ایمانی جاجرمی جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه‌ به عنوان اعضای پنل در سالن ایران زمین ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
زهرا نژادبهرام، در این نشست با طرح این سوال که چه می شود که از تجربیات خوب خود استفاده نمی کنیم به آنالیز دلایل این عدم استفاده، اشاره و خلل اصلی در مشارکتهای کوتاه مدت و موردی و انتقال آن به موارد بلندمدت را مساله ای جدی دانست.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، با بیان این که مدل های مختلفی از مشارکت در طی سالیان گذشته تجربه شده، به تغییر رویکردها در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: اولین تغییر در نظر گرفتن سطح محلات در کنار سطح ستاد در تدوین برنامه پنج ساله سوم توسعه و دومین تغییر رویکرد، تهیه 180 برنامه توسعه محله ای مشارکت محور از طریق دفاتر توسعه محله بود.
نژاد بهرام انگیزه ها، سازمان مشارکت و نتایج مشارکت را سه عنصر اصلی برای تحقق مشارکت دانست و خاطرنشان کرد: تا زمانی که این سه عنصر در قالب مشارکت در مدیریت شهری معنادار نشود، دسترسی به مشارکت در مفهوم توسعه محلی حاصل نخواهد شد.
وی با اشاره به این که انگیزه های مشارکت، نیاز به بازتولید و تشویق مداوم دارند، متذکر شد: تا زمانی که ساکنان محلات، نتیجه مشارکت خود را در برنامه های توسعه ندانند، مشارکت نخواهند کرد.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، شورایاری محلات را نوک پیکان و حرکت اجتماعی مردم دانست و بر اهمیت اتصال آنها به مردم و سازمانهای دولتی و مردم نهاد در مشارکت تأکید کرد.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این نشست با بیان این که در گذشته مردم محلات، خود را صاحب محله می دانستند و خیرین محل هزینه اقدامات عمرانی در فضاهای همگانی شهر را تأمین می کردند، عنوان کرد: در آن زمان ساکنان محلات، علاوه بر اینکه احساس تعلق خاطر به محل سکونت خود داشتند، نسبت به فضاهای همگانی نیز احترام ویژه ای قائل بودند، بطور مثال اگر پلی در محله ساخته می شد، آن را امری مقدس تلقی می کردند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: با چرخش روزگار، نحوه توسعه، تجهیز و ساخت فضاهای همگانی تغییر پیدا کرد و توسعه محلات با مدل و چشم انداز مد نظر دولت که از مدلهای موفق توسعه در خارج کشور نشأت می گرفت و یا مدل های ارائه شده از سوی کارشناسانی که شناخت درستی از محله نداشتند صورت می گرفت و در این مدل، مردم محله عمدتاً تماشاچی برنامه های توسعه محله شان بودند.
گلپایگانی با اشاره به کاهش شدید احساس تعلق ساکنان محلات به محله خود، یادآور شد: امروزه بسیاری از ساکنان محلات، کوچ رو هستند و به دلیل فشارهای اقتصادی ناشی از گران شدن قیمت ملک پس از گذشت یک یا دو سال از سکونت در محله، به ناچار به محله ای فروتر و یا حاشیه شهر کوچ می کنند؛ به همین خاطر نه احساس تعلقی به محله خود دارند و نه به دنبال برطرف کردن نیازهای محله هستند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر ضرورت درمان گسست های اجتماعی در محلات و رفع شکاف های طبقاتی تأکید کرد و متذکر شد: ضروری است پروژه هایی که قرار است در مقیاس محلات عملیاتی و اجرایی شوند، برآمده از نیازها و خواسته های ساکنان محلات باشند.
حسین ایمانی جاجرمی، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه‌ به عنوان دیگر عضو این پنل تخصصی خاطرنشان کرد: بحث مشارکت در مدیریت شهری دو طرف دارد، یک طرف اجتماعات محلی و مردم و طرف دیگر سازمان مدیریت شهری است که می بایست خود دستگاهی مشارکتی باشد.
جاجرمی عنوان کرد: مباحثی همچون ارزش ها، ساختارها، رهبری سازمان، فرآیندها، اطلاعات، مناسبات، شایستگی ها و نظارت از جمله مباحثی است که یک سازمان مشارکتی باید برای آن ها پاسخ های روشن و شفاف داشته باشد از جمله این که ارزش های سازمان، ارزش های مشارکتی مردم سالارانه و مبتنی بر گفتگو است یا خیر، ساختارهای سازمان متناسب با بحث های مشارکتی است یا خیر، رهبری سازمان استبدادی است یا مشارکتی، فرآیندهای ادارای چگونه هستند، اطلاعات سازمان در اختیار افراد محدود قرار دارد و یا با تقسیم عادلانه در اختیار همگان قرار گرفته، مناسبتها و شایستگی ها بر چه اساسی شکل گرفته اند و نظارت مبتنی بر مشارکت انجام می شود و یا استبدادی است.
محمد سعید ایزدی، عضو هیأت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران در جمع بندی سخنان عنوان شده از سوی اعضای پنل، خاطرنشان کرد: در کشور تجارب مشارکتی بسیار ارزنده ای وجود داد که می بایست به سراغ این تجارب رفته و از آنها درس بیاموزیم.
عضو هیأت مدیره سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که امروز ابزارها و زیرساخت های لازم برای ورود به عرصه مشارکت فراهم است، بر ضرورت فراگیر کردن موضوع مشارکت و خروج از نگاه مقطعی، اجتناب از تکرار تجارب اشتباه گذشته و استفاده از ظرفیت های شورای اسلامی شهر تهران، شورایاران محلات، دفاتر توسعه محله ای، دانشگاه ها و مباحث آموزشی در این مهم تأکید کرد.
در این نشست به ابهامات و پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین در جلسه پاسخ داده شد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها