۱۳۹۸ دوشنبه ۲۵ آذر چاپ

دود اختلاف «محیط زیست» و «کنترل آلودگی هوا» در ریه شهروندان

دود اختلاف «محیط زیست» و «کنترل آلودگی هوا» در ریه شهروندان

اقتصاد میهن: به جز تعطیلات رسمی که مدارس کشور تعطیل می‌شوند، این روزها نهادهای آموزشی دیگر همچون دانشگاه‌ها نیز به خاطر آلودگی هوا تعطیل شده‌اند. امروز هوای تهران و برخی شهرهای دیگر کاملا ناسالم برای تمام افراد اعلام شده است.

مقامات دولت معتقدند دلیل آلودگی هوا پدیده وارونگی است و هر ساله این اتفاق می‌افتد اما کارشناسان محیط زیست می‌گویند با توجه به اینکه بیشترین میزان آلودگی مربوط به گوگرد موجود در هواست، بنابراین مشکل را باید از آلودگی خودروها جستجو کرد و راهی حلی برای آن یافت. نخستین مسئله‌ای که از آلاینده‌های مربوط به خودرو به ذهن می‌آید، بنزین مصرفی آنهاست. شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام کرده که بنزین توزیع شده در تهران بیش از حد مجاز گوگرد دارد. شرکت کنترل آلودگی هوا در گزارش خود «پس از آنالیز محتوای گوگرد موجود در نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از سوخت بنزین در تهران» نوشته غلظت گوگرد در کلیه نمونه‌ها فراتر از حد مجاز قرار دارد و میانگین آن در سوخت بنزین طی بهار و تابستان به ترتیب ۱۹۰ و ۱۶۶ بخش‌ بر میلیون بود که از حد مجاز یورو ۴ فراتر بوده است.

نخستین واکنش به اعلام نتایج آزمایش‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، نه از سوی شرکت نفت بلکه توسط سازمان محیط زیست مطرح شد و رییس این سازمان در حمایت از شرکت نفت برآمد و در پاسخی نوشت «میزان گوگرد بنزین در تهران از حد استاندارد نیز پایین‌تر است و کیفیت بنزین در این زمینه مشکلی نداردپس از آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز اعلام کرد گوگرد موجود در بنزین‌های مصرفی در ایران نه تنها پایین‌تر از ۵۰ PPM بلکه حدود ۲۴.۹ PPM است؛ یعنی نیمی از استاندارد هم بهتر! با این حال فعالان محیط زیستی معتقدند مشکل اصلی از بنزین مصرفی است.اختلاف شرکت کنترل هوا و سازمان محیط زیست همچنان ادامه دارد و فعلا دو اختلاف دو سازمان به چشم و به ریه مردم می‌رود و کسی نمی‌داند به جز وزش باد، برای حل مشکل باید چه اقدامی کرد.

حسن اسدی کارشناس محیط زیست می‌گوید: متاسفانه بنزینی که داخل کشور تولید و توزیع می‌شود، همان بنزینی نیست که صادر می شود و از کیفیت پایینی برخوردار است.او ادامه می‌دهد: میزان بنزن و آروماتیک و پیرولیز در سوخت بنزین از حد مجاز بالاتر است و استنشاق آن برای افراد در همه گروه‌های سنی بسیار مضر است.اسدی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد، ادامه می‌دهد: تنفس بیش از اندازه این مواد سبب بی نظمی در ضربان قلب و بروز آثار تحریکات سیستم عصبی مرکزی مانند سرگیجه، سردرد، تهوع و ... می‌شود که در شرایط حاد سبب مرگ خواهد شد همچنین استنشاق مکرر و بیش از اندازه آن عوارض خونی نظیر لوسمی (سرطان خون) و صدمه به کلیه‌ها و کبد را در پی دارد و حتی مقادیر کم آن سبب جراحات ریوی می‌شود.

او می گوید: بنزین‌های باکیفیت هم داخل تولید می شود اما به دلیل ارز آوری بیشتر آن را صادر می‌کنند و بنزین‌های بی کیفیت را در داخل توزیع می‌کنند زیرا مسلما تولیدات بنزین‌های فاقد کیفیت هزینه کمتری برای آقایان به همراه دارد.اسدی می گوید: تعطیلات در کشور ما کم نیست و تعطیلات مربوط به آلودگی هوا هم به آن اضافه شده است که مسلما هزینه سنگینی برای کشور به همراه دارد.او ادامه می دهد: دلیل اصلی این آلودگی‌ها در پاییز و فصل های سرد سال نه تنها بنزین بی کیفیت بلکه خودروهای بی کیفیت و دودزا هم هستند زیرا در برخی از خودروها قطعاتی بکار برده می‌شود که میزان الودگی هوا را بالا می‌برد.

اسدی می‌گوید: یک نمونه کاهش هزینه و مدیریت درست این بود که کارشناسان متوجه شدند بعضی از عوارضی‌ها را باید جمع کنند به عنوان مثال عوارضی تهران - کرج را برداشتند، زیرا میزان مصرف و هزینه‌ای که بابت بنزین خودروهایی که برای پرداخت عوارضی صف می‌کشیدند و بنزین می‌سواندند بیش از درآمد عوارضی بود پس راه حل الکترونیکی کردن آن بود، مسلما برای این موضوع هم راه حل وجود دارد و آن هم تولید بنزین باکیفیت به جای هزینه درمان و سلامتی در جامعه است. سخنان  این کارشناس در حالی مطرح می‌شود که سازمان ملی استاندارد، ضمن تایید کیفیت بنزین و ارائه گزارشی از متوسط میزان گوگرد گفته وزارت نفت حق دارد از کسانی که از کیفیت پایین بنزین سخن می‌گویند، شکایت کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها