۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر چاپ
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک خبر داد

رونق دامپینگ در بازار پوشاک ایران / سند راهبردی صنعت پوشاک فقط شعار بود

رونق دامپینگ در بازار پوشاک ایران / سند راهبردی صنعت پوشاک فقط شعار بود

اقتصاد میهن: رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با انتقاد از رفتار شعارگونه دولت در راستای مبازره با قاچاق پوشاک از قاچاق 2.6 میلیارد دلاری پوشاک به کشور خبر داد وگفت: کاهش میزان قاچاق پوشاک به دلیل افزایش نرخ ارز بوده است، نه اقدامات پیشگیرانه دولت.

 

مجید نامی  با بیان اینکه واردات قاچاق پوشاک از واردات رسمی پیشی گرفته است ، تصریح کرد: مطابق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال ۹۶ بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور شده است؛ در حالیکه واردات رسمی تنها ۶۰ میلیون دلار بوده است. نامی با بیان اینکه با وجود ۲۰ هزار تولیدکننده پوشاک که با هم رقابت شدیدی دارند و مجبورند قیمتهایشان را رقابتی و پایین نگه دارند، اظهار کرد: حجم بالای قاچاق پوشاک به کشور وجود دارد و هیچ انحصاری در صنعت پوشاک رخ نداده است . اگر امروز شاهد کاهش قاچاق هستیم، به دلیل افزایش نرخ ارز است.

وی با گلایه از اینکه به جز تصمیمات عجولانه و شتابزده از جمله ممنوعیت واردات نخ، پارچه، زیپ و غیره هیچ حمایتی از سوی دولت دیده نشده است،گفت: در حالیکه در شرایط دشوار کنونی اقتصادی و تحریم‌ها، حفظ منافع ملی، اشتغال، تولید داخلی و ارزش پول ملی باید مدنظر دولت باشد، متاسفانه تولیدکننده امروز به زحمت می تواند مواد اولیه خود را تهیه کند. عضو هیات مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران به افزایش سه تا پنج برابری قیمت مواد اولیه در دو سال اخیر به ویژه با افزایش نرخ ارز اشاره کرد و افزود : با برداشته شدن خرید های مدت دار مواد اولیه و نیاز سه تا چهار برابری به نقدینگی، افزایش قیمت پوشاک را شاهد بودیم.

دیگر عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با انتقاد از خواب دو تا سه ماهه مواد اولیه در گمرک و اختلال در امر تولید، گفت: از حدود دو سال پیش تاکنون تولیدکنندگان پوشاک فریاد زدند که با کمبود مواد اولیه و نقدینگی به عنوان مشکلات اصلی ترین موضوع روبه رو هستند، اظهار داشت: هیچ کس به این موضوع توجه نکرد و حتی یک اقدام هم در این رابطه انجام نشد.

مجید افتخاری نیا تصریح کرد: در شرایط فعلی افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پوشاک به عنوان دو مسکًن است که تجربه نشان می دهد تا چند سال دیگر مزیت خود را از دست می‌دهند. امروز صنعت پوشاک بیش از 300 هزار اشتغال مستقیم در اختیار دارد که در صورت حمایت دولت و رفع مشکلات، بین دو تا سه برابر قابلیت افزایش خواهد داشت.وی به ارائه تخفیفات 70 درصدی از سوی برخی برندهای خارجی در کشور انتقاد کرد و گفت: ارائه کالاها با قیمت های غیرواقعی، در حقیقت دامپینگ بوده و ضربه شدیدی به صنایع داخلی وارد می کند.

افتخاری در ادامه صحبت های خود با اشاره به نامگذاری امسال به نام رونق تولید، گفت: در دوم فرودین امسال وزرای اقتصادی دولت با برگزاری جلسه ای از شناسایی 341 محور برای حل مشکلات تولید در کشور صحبت کردند اما امروز باید توضیح دهند کدام یک از این محورها در بخش پوشاک اجرا شد؟ جالب اینجاست مسئولین سندهای راهبردی را هم برای صنعت پوشاک تدوین کردند اما فقط در حد شعار بوده و در عمل خبری از اجرای برنامه ها نیست.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها