۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر چاپ

برگزاری دومین نمایشگاه صنعت ساخت با حضور ۵ کشور منطقه‌ای در تهران

برگزاری دومین نمایشگاه صنعت ساخت با حضور ۵ کشور منطقه‌ای در تهران

اقتصاد میهن: رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از برگزاری دومین نمایشگاه صنعت ساخت با حضور مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی طی روزهای 8تا 10 دی ماه و با حضور 5 کشور منطقه ای به میزبانی تهران خبر داد.

محمد شکرچی‌زاده با بیان اینکه یکی از وظایف مرکز تحقیقات، فراهم کردن زمینه برای توسعه فناوری و صنعت ساخت در کشور است که این مهم از طریق تدوین ضوابط و دستورالعمل‌ها و صدور گواهینامه فنی ساختمان و برگزاری نشست‌های علمی در حال پیگیری است، گفت: عموما صنعت ساخت در کشور توسط بخش خصوصی دنبال می شود و در این بین دولت نقش سیاستگذار و تسهیلگر را دارد که در این زمینه نیز در صدد هستیم تا فعالیت بخش خصوصی را در صنعت ساخت تقویت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پنج کشورِ عراق، عمان، قطر، آذربایجان و ترکیه در دومین نمایشگاه صنعت ساخت حضور دارند، گفت: این نمایشگاه با حضور مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی ۸ تا ۱۰ دی به صورت بین‌المللی در تهران برگزار خواهد شد. وی همچنین در خصوص ظرفیت سازی برای فعالیت بخش خصوصی در عرصه ساخت، تلاش های دولت را ارزشمند قلمداد کرد و توضیح داد: با توجه به محدودیت هایی که در کشور از حیث بودجه‌های عمرانی و سرمایه‌‌گذاری وجود دارد معتقدیم که فعالیت عرصه ساخت باید از مرزهای کشور فراتر برود و به صورت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دنبال شود. شکرچی‌زاده گفت: در سال های گذشته فعالیت هایی برای صدور خدمات فنی- مهندسی به کشورهای منطقه انجام و ظرفیت‌هایی ایجاد شد که تلاش خواهیم کرد تا آن را تقویت کنیم. این کنفرانس فرصتی دوباره برای پرداختن به این موضوع مهم است.

محقق شدن صدور خدمات فنی-مهندسی در گروی تعامل با کشورهای منطقه

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در دومین کنفرانس صنعت ساخت، موضوعاتی همچون بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد، و چالش های موجود و راه های برون رفت از آنها از طریق دست اندرکاران نشست ارایه شده و در معرض بحث و تبادل نظر قرار می گیرد، توضیح داد: از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همگرایی دولت و بخش خصوصی در این کنفرانس و برای بهبود وضعیت صنعت ساخت در کشور استفاده خواهیم کرد.وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در وضعیت مناسبی قرار ندارد، محقق شدن صدور خدمات فنی- مهندسی را منوط به تعاملات بیشتر ایران با کشورهای منطقه دانست و گفت: در خصوص صدور خدمات فنی- مهندسی کارهای ارزشمندی در دستور کار است. در حال حاضر، تعامل جدی از طریق سفارتخانه‌ها و وزارت امور خارجه برای صدور خدمات فنی- مهندسی ایجاد شده و در حال تقویت است.

رویکرد پیشگیرانه خسارات بحران را کاهش می دهد

شکرچی‌زاده همچنین در خصوص بحث تاب آوری شهرها و موضوعاتی که در این خصوص دردستور کار مرکز تحقیقات قرار دارد، اعلام کرد: قانون جدید مدیریت بحران وظایف مهمی را در هفت محور برعهده مرکز نهاده است که از جمله آنها موضوع گسل ها، فرونشست و ساختمان های بلند است.وی ادامه داد: اگرچه پیش‌تر، مرکز در این خصوص اقداماتی را انجام داده بود اما انجام این فعالیت‌ها هم اکنون با رویکرد پیشگیرانه در حال پیگیری و دنبال کردن است.شکرچی‌زاده افزود: در سیلی که ابتدای سال جاری رخ داد، چنانچه پیش‌تر رویکرد پیشگیرانه ملاک عمل قرار می‌گرفت می‌توانست تا حد زیادی میزان خسارات از سیل را کاهش دهد.

به گفته این مقام مسئول در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در خصوص پهنه گسلی شهرهای تهران، با توجه به تایید و تصویب آنها و ابلاغ به شهرداری جهت تطبیق با ساختمان‌های مهم و ضرورت جابه جایی آنها، اقدامات لازم در دست پیگیری است که البته با تاکید این مقام مسئول، اقدامات پیشگیرانه در این خصوص، نیازمند صرف زمان چند ساله است.

لزوم بازنگری وزارت نیرو در بهره برداری از آب های زیرزمینی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص فرونشست نیز اعلام کرد: بخش های از تهران در قسمت های جنوبی شامل ساختمان ها، پل ها و سایر زیرساخت های شهری دچار فرونشست شده اند که دلیل آن برداشت بی رویه آب از ذخایر زیرزمینی است. وی تصریح کرد: در خصوص فرونشست زمین، وزارت نیرو باید بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی را مدیریت جدی کند که در این خصوص تغذیه آبخوان ها کمک جدی خواهد کرد.

گفتنی است، دومین نمایشگاه صنعت ساخت از ۸ تا ۱۰ دی‌ماه در هتل المپیک و باحضور فعالان بخش خصوصی و همچنین مسئولان دولتی برگزار می شود. به گفته برگزارکنندگان نمایشگاه، در دومین نمایشگاه صنعت ساخت از کشورهایی همچون عراق، عمان، قطر، آذربایجان و ترکیه حضور به هم می‌رسانند و در زمینه موضوعات مختلف همچون صدور خدمات فنی- مهندسی به کشورهای فوق، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها