۱۳۹۸ يکشنبه ۱۰ آذر چاپ

تقاضایی خطرناک از ترامپ: تحریم ویژه دامنه‌های «دات آی آر» کلید خورد

تقاضایی خطرناک از ترامپ: تحریم ویژه دامنه‌های «دات آی آر» کلید خورد

اقتصاد میهن: به فاصله یکی دو روز از بازگشت اوضاع اینترنت به روال سابق، نگرانی دیگری کاربران دنیای مجازی در کشورمان را در برگرفته است؛ نگرانی‌ به مراتب بزرگتر!

در پی قطعی ده دوازده روزه اینترنت کشورمان، مدیرعامل یکی از مشهورترین سایت‌های فروش وی پی ان در جهان با انتشار نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، وزیر خزانه داری وی و مدیرعامل «آیکان» از ایشان خواست تا دامنه تحریم‌ها علیه کشورمان را توسعه داده و شامل نهاد‌های زیرساخت اینترنت در ایران نیز بکنند. بر اساس این نامه که دستمایه تحلیل‌هایی نیز قرار گرفته، «مایکل گرگیلو» با تقدیر از عملکرد ترامپ و مقامات آمریکایی در خصوص برخورد با دامنه اینترنتی متعلق به کره شمالی (kp.)، خواسته که آمریکا به عنوان رهبر جهانی «امنیت سایبری» در واکنش به اقدام اخیر ایران در قطع اینترنت سراسری، تصمیمات مشابهی علیه ایران اعمال کند.

واکنش به رویدادی که به باور نویسنده نامه، بر خلاف برخی مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر بوده و موجب شده که تنها سایت‌های با دامنه دات آی آر (ir.) در دسترس کاربران ایرانی قرار داشته باشد؛ ادعایی که گرگیلو تاکید دارد نشانه سانسور شدیدِ حاکم بر اینترنت در کشورمان است و بنابراین، خواستار قطع دسترسی این دامنه‌ها به اینترنت شده است؛ قطع دسترسی بیش از یک میلیون و صد هزار دامنه به اینترنت.

البته نامه یاد شده محدود به این تقاضا نیست، بلکه در ادامه آن، چند پیشنهاد به ترامپ داده شده که می‌شود با به کارگیری شان، خدمت دهی به دامنه دات آی آر را به شدت محدود و متوقف کرد. پیشنهادهایی که حتی شامل موارد جنجالی نیز هست. مثل این مورد که «آیکان» بخشی از زیرمجموعه آمریکاست و می‌بایست به مانند همه شرکت‌های دایر در این سرزمین، به قوانین آمریکا از جمله تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تن دهد!

البته مدیرعامل سایت وی پی ان در مواردی، پای را فراتر از این هم گذاشته و مدعی شده که همکاری آیکان با ایران در راه اندازی دامنه دات آی آر، از ابتدا حاوی ابهاماتی جدی بوده که باید رفع شوند تا مشخص گردد، چگونه اتصال ایران به شبکه جهانی به این شکل رقم خورده که شهروندان این کشور از دسترسی آزاد به اطلاعات محروم شده اند. تاکید بر ورود برخی نهاد‌های نظارتی آمریکا به ماجرا، امکان وارد آوردن ضربه اقتصادی به ایران با این تحریم (همان هدفی که ترامپ با تحریم‌های ویژه، تحقق آن را انتظار می‌کشد) و یادآوری بازگشت پذیر بودن این تحریم در صورت تسلیم ایران به خواسته‌های آمریکا، از دیگر نکات بااهمیت این نامه هستند.

در ادامه نامه هم پیشنهاد شده که مرجع دایر کننده این دامنه در ایران تحریم شود تا بسته پیشنهادی‌ای به ترامپ عرضه شده باشد که ظاهرا همخوانی زیادی با تصمیمات ترامپ تا به امروز دارد؛ موضوعی نگران کننده که با توجه به روحیات ترامپ، احتمال توجه وی به این نامه را افزایش می‌دهد و خطر اعمال چنین تحریم جدیدی علیه کشورمان را پررنگ می‌کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها