۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ آبان چاپ

پایان دوران "ستاره/مربع‌"ها؛ وزیر ارتباطات شمشیر را از رو بست

پایان دوران

اقتصاد میهن: "امشب شب تلخی برای کلاهبرداران است! " این بخشی از توئیت وزیر ارتباطات درباره اقدامات این وزارت خانه علیه شرکت‌های ارزش افزوده است. او در ادامه خطاب به کاربران نوشت: «پول‌هایی که برای شرکت‌های ارزش افزوده در این چند سال از شما کسب شده را با #۶*۸۰۰* می‌توانید ببینید. شکایتی هم داشتید لطفا از طریق پیامک به ۸۰۰۷ بفرستید. کاملا رایگان! برای خانواده نیز انجام دهید کمکم کنید حقتون رو بگیرم.»

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات مدتی است که با شرکت‌های ارزش افزوده وارد جدالی حقوقی و رسانه‌ای شده است. آذری جهرمی که از ابتدای حضورش در دولت بر فعالیت این شرکت‌های متمرکز شد، معتقد است این شرکت‌ها از عدم اطلاع مردم سوء استفاده کرده و میلیارد‌ها تومان درآمد غیر مشروع داشته اند.وزیر ارتباطات چندی پیش اعلام کرد "دامنه‌ی کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده بسیار گسترده است و تنها در یک پرونده، ۳۳ میلیارد که کلاهبرداری شده بود را به مردم برگرداندیم. "به‌گفته‌ی وی، پنج شرکت در این زمینه شناسایی شده‌اند که اعلام کرده‌اند یک شرکت پشت همه‌ی آن‌ها است.

وزارت ارتباطات برای مقابله با این دسته از شرکت‌ها "ستاره ۸۰۰ مربع" را راه اندازی کرد تا از این طریق مردم بتوانند از سوءاستفاده‌هایی که از آن‌ها صورت گرفته شده مطلع شوند و گزارش تخلف را به وزارت ارتباط اعلام کنند.طبق اعلام وزیر ارتباطات، جمع پول‌هایی که شرکت‌های خاص از محل این سرویس‌ها از مردم می‌گیرند سالانه سر به ۲۶۰۰ میلیارد تومان می‌زند! پس از آنکه چندی پیش وزیر ارتباطات در مجلس شورای اسلامی نطقی مهمی علیه شرکت‌های ارزش افزوده انجام داد، بسیاری از کاربران در فضای مجازی خواستار تعطیلی این شرکت‌ها شدند. کاربران با هشتگ "پایان وس" دیدگاه‌های خود را در این باره مطرح کردند. وزیر ارتباطات نیز در ابتدا از ساماندهی آن‌ها سخن گفت، اما در ادامه حرف از تعطیلی کل بساط ارزش افزوده به میان آورد.

نامه ۷۵ شرکت

در این بین شرکت‌های ارزش افزوده و حامیان آن‌ها که خیلی هم شفاف و شناخته شده نیستند، با نامه نگاری به سران قوا از فشار‌هایی که به ان‌ها وارد آمده است انتقاد کرده و گزارشی از عملکرد خود راائه دادند.این نامه از سوی ۷۵ شرکت امضا شده است.گزارش ارائه شده مدعی است؛ تامین درآمد حاصل از ارائه خدمات ارزش افزوده از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که سهم اپراتور‌ها از این درآمد به حدود ۴ هزار میلیارد تومان و سهم دولت با در نظر گرفتن درآمد‌های غیرمستقیم شرکت‌ها، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.شرکت‌های ارزش افزوده مدعی هستند که بیش از ۳۰ هزار نفر از طریق این شرکت‌های اشتغال زایی شده است.

در همین حال برخی رسانه‌ها نیز به دفاع از این شرکت‌ها پرداختند. در میان جریان‌های سیاسی بیشتر اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آن‌ها از این شرکت‌ها دفاع کردند و در هفته‌های اخیر به وزیر ارتباطات حمله کردند.این رسانه‌ها می‌گویند وزیر ارتباطات به جای پرداختن به وظایف اصلی خود به دنبال بستن فضای کسب و کار صنعت ارزش افزوده است. منتقدان وزیر او را "پوپولیست" و اقداماتش را "شوآف" می‌خوانند.منتقدان وزیر ارتباطات در رسانه‌های خود مدعی شدند که آذری جهرمی ایده پرداز "وس" بوده و حالا خودش به دنبال تعطیلی آن است. با این وجود آذری جهرمی عقب نشینی نکرد و گفت: «چیزی که شما می‌گویید مستندی ندارد. اگر سندی وجود دارد که می‌گوید ایده پرداز «وس» من هستم، ارائه دهید. البته اشکالی ندارد اگر می‌گویند من ایده پرداز وس هستم! دوست دارم آن را تعطیل کنم. بگذارید فردا بگویند جهرمی شاخ دارد، جهرمی آدم می‌خورد. اما از حق‌الناسی که به گردن من است، کوتاه نمی‌آیم.»

واکنش دادستانی

اتمام حجت آذری جهرمی پایان کار نبود چرا که با شکایت شرکت‌های ارزش افزوده ماجرا وارد فاز تازه‌ای شد.دادستانی به موضوع وارد شد و اعلام کرد: «با توجه به اینکه برای احراز تخلفات باید ادله موجود فنی مورد بررسی قرار گیرد، نیاز به بررسی تخصصی داریم. آنچه که از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده، ادعای تخلف گسترده و ۹۰ درصدی حدود ۵۰۰ شرکت است که با توجه به معرفی پنج شرکت آن هم در سال گذشته از سوی این وزارتخانه، این پنج شرکت، ۹۰ درصد شرکت‌های مذکور نیست و بسیار کمتر است. چیزی که عنوان و بر آن تاکید می‌شود این است که اسناد تخلفات ادعایی ۹۰ درصدی را ارسال کنید.»

سرپرست معاونت فضای مجازی کشور تاکید کرد: «نکته دیگر این است که در آن زمان که نامه معرفی پنج شرکت ارسال شده، پیامک تایید دو مرحله‌ای وجود نداشته و امکان اینکه افراد بدون اطلاع عضو این سرویس‌ها شوند، بیشتر بوده، اما از آن زمانی که پیامک تایید دو مرحله‌ای فعال شده است بعد از آن چه مستنداتی در خصوص این موضوع وجود دارد، این نکته حائز اهمیتی است.» جاویدنیا گفت: «سوال اینجاست که اگر وزارت ارتباطات در همان زمان به کلاهبردار بودن شرکت‌های ارزش افزوده پی برده بوده، چرا نامه و مستنداتی درخصوص تخلفات ۹۰ درصدی ۵٠٠ شرکت فعال این حوزه را دریافت نکردیم. البته تعداد این شرکت‌ها تا ۷۰۰ شرکت و اشتغال ایجاد شده آن‌ها حدود ۳۰ هزار نفر اعلام شده است که دستور داده شده تعداد دقیق این شرکت‌ها و تعداد شاغلان آن‌ها به همراه مستندات تخلفاتشان ارسال گردد.».

اما خیلی طول نکشید و وزارت ارتباطات به سخنان دادستانی واکنش نشان داد. امیر ناظمی معاون وزیر عنوان کرد: «پس از انتشار مکاتبات وزیر ارتباطات با دادستان وقت تهران در مورد کلاهبرداری‌های ارزش افزوده، معاون فضای مجازی دادستان کل کشور، گفته‌اند: صرفا همان یک گزارش ارسال شده است. شخصا امسال ۳ گزارش با جزییات این تخلفات و حجم گسترده آن برای ایشان و ضابط قضایی ارسال کرده‌ام. با همدلی، کلاهبرداری‌ها پایان خواهد یافت و حتی می‌توان زمینه‌ای برای بهبود محیط کسب و کار ساخت؛ محیطی که درآمد شرکت‌ها از نوآوری شکل می‌گیرد و نه از ناآگاهی مشتریان.»

 ردپای صداوسیما و همراه اول

در ماجرای شرکت‌های ارزش افزوده ردپای صداوسیما هم دیده می‌شود. اساسا اصل ماجرا و اعتراضات از استفاده بی پروا و فراوان برنامه‌های تلویزیونی برای کسب درآمد از این سرویس‌ها ناشی می‌شود. بیش از هر نهادی این رسانه ملی بود که از ستاره مربع‌ها برای کسب سود استفاده کرده است.نام شرکت توسکا در این بین مطرح شده است. شرکتی که گویا سال ۹۶ قراردادی بزرگ با صداوسیما بسته است. البته در مورد کیفیت آن قرارداد شائبه‌هایی مطرح است. برخی مدعی اند مناقصه این قرارداد بدون اطلاع رسانی صحیح و گسترده برگزار شده و توسکا به راحتی قرارداد مذکور را امضا کرده است. در همین حال عده‌ای از منتقدان وزیر جوان معتقدند که برخورد سخت آذری جهرمی با شرکت‌های ارزش افزوده ناشی از "لجاجت وزیر ارتباطات با اپراتور همراه اول است. " البته درباره این ادعا جزییات زیادی در دست نیست، اما به نظر نمی‌رسد وزیر به خاطر لجاجت با یک اپراتور جنجالی اینچنینی به راه بیاندازد.

پایان جنگ؟!

با وجود اینکه به نظر می‌رسید ماجرای شرکت‌های ارزش افزوده به سادگی به پایان نمی‌رسد، اما توئیت شب گذشته وزیر ارتباطات از سوی برخی رسانه‌ها به معنای پایان ماجرا تلقی شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی اعلام کرد، مردم با استفاده از کد دستوری #۶*۸۰۰* می‌توانند مشاهده کنند شرکت‌های ارزش افزوده در این چند سال، چه مبلغی از آن‌ها کسب کرده‌اند. وی همچنین اعلام کرد، کاربران می‌توانند شکایت خود را از طریق پیامک به شماره ۸۰۰۷ و به‌صورت کاملا رایگان ارسال کنند.

با شماره‌گیری کد دستوری اعلام‌شده از سوی وزیر ارتباطات پیغامی داده می‌شود که می‌گوید، نتیجه طی ۲۴ ساعت آینده از طریق پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد. هنوز مشخص نیست اقدام تازه وزارت ارتباطات چقدر در جدال سنگین آذری جهرمی با شرکت‌های ارزش افزوده، اقدامی مهم بشمار می‌آید یا نه. آیا این اعلان جدید به منزله پایان شرکت‌های ارزش افزوده و پایان جنگ است و یا اینکه باید منتظر اتفاقات تازه‌ای بود؟ آیا فعالیت‌های این شرکت‌ها متوقف می‌گردد و یا اینکه باید شاهد دور جدیدی و متفاوتی از فعالیت‌های آن‌ها باشیم؟ و اینکه نتیجه شکایت به دادستانی چه می‌شود؟

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها