۱۳۹۸ پنج شنبه ۹ آبان چاپ
لاکچری بازی خانواده ها با تاریخ تولد نوزادان؛

بازی اعداد با جان نوزادان

بازی اعداد با جان نوزادان

اقتصاد میهن: «دکتر برای ۱۸ آبان وقت سزارین داده بود ولی از هفته پیش خواستیم برای ۸/۸/۹۸ وقت بگیریم چون‌که عدد رندی هست، خیلی هم لاکچری است.»« ما به دو دلیل این روز رو انتخاب کردیم؛ یکی اینکه روز اول ربیع‌الاول هست و دوم به‌خاطر جور بودن دو عدد ۸ کنارهم.»

اینها تنها بخشی از حرف‌های پدر و مادرانی است که دنبال ثبت تاریخ تولد فرزندشان در هشتمین روز از هشتمین ماه سال ۹۸ بودند، موضوعی که در اصطلاح پزشکی به آن می‌گویند «دستکاری در تاریخ تولد». خبر تاریخ تولدهای لاکچری نخستین بار ۸/۸/۸۸ مطرح شد، بعد از آن تاریخ معروف «لاکچری» هر وقت تقویم روزهای خاصی را نشان می‌دهد صف‌های طولانی زایمان نیز در بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود. مشاهدات میدانی ما نیز حکایت از افزایش زایمان‌ها در دومین هفته آبان دارد. مادرانی که به نظر می‌رسد حتی با وجود خطرات احتمالی برای سلامت نوزاد‌شان به این راحتی‌ها از تاریخ ۸/۸/۹۸ نگذشته‌اند و با اصرار زیاد تاریخ زایمان را دو هفته زودتر یا دو هفته جلوتر جابه‌جا کرده‌اند.

گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد که انتخاب تاریخ رند برای انجام عمل سزارین اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که پدر و مادر به‌خاطر هماهنگی با تاریخ تولد پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، سالگرد عقد و عروسی و… نوزادشان را در تاریخ‌های ویژه‌ای به دنیا می‌آورند و تاریخ سزارین را بر اساس آن انتخاب می‌کنند. موضوعی که از آن به‌عنوان دستکاری یا جابه‌جایی تاریخ تولد نام برده می‌شود و به گفته مدیران وزارت بهداشت، هر گونه دستکاری در تاریخ تولد نوزادان نه فقط میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را افزایش می‌دهد بلکه منجربه اختلالات تنفسی، نارسایی قلبی، ریوی و آسیب‌های مغزی به نوزاد نیز می‌شود.

بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های تهران ۸/۸/۹۸ خیلی شلوع بودند، به‌طوری که جا برای سوزن انداختن نبود. دکترها، ماماها و پرستارها از نیمه شب که وارد روز هشتم آبان شده‌اند در بخش زایمان مشغول جراحی‌هایی هستند که در یک چیز مشترکند؛ آن هم تاریخ تولد! آن‌طور که کادر‌های درمانی ادعا می‌کنند؛ بیمارستان‌های خصوصی تخت کم آورده‌اند، تا جایی که تخت مراقبت‌های ویژه‌شان پر شده است، آمبولانس‌هایشان آماده‌اند برای اعزام‌های فوری. آماده‌باش زده‌اند که اگر خدای ناکرده جان مادر یا نوزادی به خطر افتاد سریع به بیمارستان دیگری منتقل کنند. لابی بیمارستان‌ها آنقدر شلوغ است که نگهبان‌ها از همراهان مادران باردار می‌خواهند در محوطه بیرونی منتظر بمانند.

افزایش سه برابری سزارین در بیمارستان نیکان در تاریخ ۸/۸/۹۸

 امروز بخش زایمان بیمارستان نیکان در اقدسیه تهران ساعت ۸ صبح شلوغی را به خود ندیده بود حتی ۷/۷/۹۷ هم به این اندازه شلوغ نبوده است. نزدیک به ۳ برابر ظرفیت روزانه بخش زایمان، مادران جوان را پذیرش کرده‌اند. پرستارها و سوپروایزرها از این حجم مراجعه بخصوص تردد همراهان مادران کلافه شده‌اند. مأمور انتظامات که یکی‌یکی همراهان بیمار را به داخل بخش زنان هدایت می‌کند، می‌گوید: روز خاصی است، اگر روزهای عادی ۲۳ مریض داشتیم امروز تا ساعت۸:۳۰ (چهارشنبه) ۴۸ نفر زایمان کرده‌اند یعنی دو برابر روزهای عادی. البته ۴۰ نفر دیگر هم در نوبت زایمان قرار دارند. فقط به‌خاطر اینکه طرف چند روز مانده به زایمانش چنین روزی می‌آید که تاریخ تولد بچه‌اش رند باشد.

طبقه همکف بیمارستان نیکان شلوغ‌تر از همیشه است، آنقدر شلوغ که زنان پا به ماه را ساعت‌ها پشت در اتاق عمل معطل کرده، زائو‌ها را هم همچنین تا به بخش منتقل شوند. تخت‌های اتاق عمل و بستری باید خالی شود تا جا برای متولدین ۸/۸/۹۸ باز شود. در حالی که گفته می‌شود جابه‌جایی در تاریخ زایمان منجر به ایجاد مشکلات تنفسی و قلبی در نوزادان نارس می‌شود اما با وجود این سوپروایزر تخت‌ها در بیمارستان نیکان می‌گوید: به‌دلیل زایمان‌های زودرس تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان نیکان از دو روز گذشته اشغال شده و ما دیگر تخت خالی نداریم برای همین آمبولانس‌های‌مان آماده‌باشند تا اگر مشکلی برای نوزادان به وجود آمد به بیمارستان دیگر انتقال دهیم

ساعت ۱۰ صبح ۸/۸/۹۸ بیمارستان کسری هم نسبت به‌ روزهای دیگر شلوغ است اما از آن ازدحام و شلوغی بیمارستان قبلی خبری نیست. مأمور انتظامات می‌گوید که پذیرش‌شان نسبت به دیروز دو برابر شده و اسامی ۲۱ نفر برای انجام سزارین در لیست انتظار اتاق عمل ثبت شده است:«به هر حال تاریخ خاصی است و انتظارش را هم داشتیم که با این ازدحام جمعیت روبه‌رو شویم.»

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها