۱۳۹۷ سه شنبه ۲ بهمن چاپ
معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران خبر داد

تدوین ضوابط عام «نما» برای محلات پایتخت / اجرای نماهای شیشه ای در تهران محدود می شود

تدوین ضوابط عام «نما» برای محلات پایتخت / اجرای نماهای شیشه ای در تهران محدود می شود

اقتصاد میهن: مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، از تهیه و تدوین ضوابط عام نما و ضوابط خاص نما برای کل مناطق پایتخت خبر داد.

به گزارش اقتصاد میهن، سیدحمید موسوی، با بیان اینکه نما و منظر شهری یکی از دغدغه های برنامه ریزان شهری است، گفت: سیما و نمای ساختمان جزو لاینفک ساختمان هستند و آن را جدا از طراحی ساختمان نمی دانیم اما به دلیل آشفتگی هایی که در سیما و منظر داریم می طلبد این موضوع را فراتر و با جدیت بیشتر پیگیری کنیم.وی با بیان اینکه از دو منظر عام و خاص ضوابط نما را تهیه و تدوین کرده ایم، گفت: ضوابط عام نما نهایی شده و در مراحل پایانی است و مراحل خاص نما برای مناطق یک، ۱۳ و ۱۹ تهیه شده و به زودی برای کل مناطق تهیه خواهد شد که بر اساس ضوابط خاص هر منطقه با توجه به فرهنگ، شرایط و ویژگی خاص ملاک نماها تعیین خواهد شد.

موسوی با اشاره به پایداری نماها از توجه به محاسبات جزییات نما گفت: مهندسین محاسبات از این پس باری که نما به سازه اصلی وارد می کند نیز محاسبه می کنند. رنگ، مصالح نما، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در نما و رعایت مقررات ملی ساختمان و همچنین شاخص های ایمنی ساختمان از دیگر مواردی بود که موسوی در خصوص نما به آن اشاره کرد.

 بیمارستان امام خمینی (ره) فاقد پروانه ساخت است

مدیرکل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران اعلام کرد که ساختمان در حال احداث بیمارستان امام خمینی (ره) از شهرداری تهران پروانه اخذ نکرده است.دکتر موسوی  در مورد نمای شیشه‌ای برخی از ساختمان‌ها از جمله بیمارستان امام خمینی (ره) که در حال ساخت است، تصریح کرد: یکی از ضعف‌های نظام ساخت و ساز ورود افراد غیر مرتبط در حوزه ساختمان‌سازی است و می‌بینیم که برخی پزشکان بیشتر از مهندسان تمایل به ساخت و ساز دارند.

وی با بیان اینکه ساخت بیمارستان جدید امام خمینی (ره) بر اساس توافق ضمنی انجام گرفته و پروانه ساخت ندارد، گفت: از دوستانمان که در امر ساخت و ساز این بیمارستان هستند درخواست می‌کنیم که فرآیند صدور پروانه را طی کرده و ما قول می‌دهیم در یک فضای ویژه اقدامات آنها را پیگیری کنیم. موسوی با بیان اینکه متأسفانه در کمیته‌های نما سامان خاصی وجود ندارد و سلیقه حاکم است و حتی نقشه‌ها نیز در جایی ثبت نمی‌شود گفت: هدف ما ساماندهی وضعیت موجود کمیته‌های نما است.

مدیر کل اداره معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه نقشه‌ها در سامانه ثبت نمی‌شود و بر همین اساس بستر فساد فراهم می‌شود،‌ تصریح کرد: به تازگی مصوبه‌ای درباره کمیته‌های نما در شهرداری و مناطق داشتیم که امیدواریم بتوانیم با راه اندازی این سامانه اطلاعات مکانی و نمای ساختمان‌ها را ثبت کنیم.وی با بیان اینکه یکی از تکالیف مصوبه نما در مورد استفاده از دانش‌های روز و دانش افزایی است که بر همین اساس در 22 منطقه 22 نمایشگاه آثار برگزیده در حوزه نما را دایر خواهیم کرد، تصریح کرد: همچنین به پیشنهاد آقای مسجدجامعی مبنی بر تشویق طراحان و سازندگانی که با رویکرد هویت ایرانی – اسلامی نما طراحی می‌کنند به دنبال آن هستیم که پلاک کوبی‌هایی نیز در روی ساختمان در مورد طراح و سازنده داشته باشیم.

موسوی افزود: باید سلیقه جامعه را نسبت به نماهای بازاری که تنها ارزش افزوده زیادی دارند به سمت معماری‌های با هویت تغییر دهیم و بر همین اساس نیازمند آن هستیم که رسانه‌ها نیز به ما کمک کنند. وی در ادامه افزود: ساماندهی نماهای ساختمان‌های پایتخت را از شهرداری شروع کردیم چرا که شهرداری صاحب ساختمان‌های زیادی است اما متاسفانه از یک خط فکری در ساخت و نمای آنها استفاده نمی‌شود و به همین دلیل پنج ساختمان را شناسایی کردیم که در سال 98 از نمای آنها که بر اساس استانداردها ساخته می‌شود رونمایی خواهد شد و 171 ساختمان دیگر نیز شناسایی کردیم تا برای اصلاح نمای آنها تامین اعتبار کنیم. 

موسوی با بیان اینکه باید به سمتی پیش برویم که ایجاد نما در ساختمان از استانداردهای موجود پیروی کند، گفت: اگر به درستی قوانین رعایت می‌شد ما نباید با ملکی مواجه می‌شدیم که در ارتفاعات بالا سنگ تنها با ملات سیمان چسبانده شود و می‌بینیم که متأسفانه مقررات موجود هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد و باید نظارت‌مان را در این حوزه افزایش دهیم.

اجرای نماهای شیشه ای در تهران محدود می شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری درخصوص محدودیت استفاده از نمای شیشه ای گفت: این مصوبه لازم الاجرا، اما ممکن است در ضوابط عام و خاص با توجه به تغییرات تکنولوژیکی در کمیسیون ماده 5 میزان آن کم و زیاد شودگلپایگانی افزود: در کمیته های خاص درخصوص استفاده از شیشه در نما ضوابطی به طراحان اعلام شده است. وی اظهارداشت: برای مثال در مواردی مانند نبش اتوبان حکیم و همت که تابش آفتاب ممکن است موجب ایجاد خیرگی شود ضابطه خاص دارد که تذکرات لازم در این باره داده شده است. گلپایگانی با اشاره به اینکه محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد اضافه کرد: حداکثر سطح برای اجرای نمای شیشه ای در ساختمان 60 درصد است..

 

 

 

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها