۱۳۹۷ يکشنبه ۱۶ دي چاپ

امیدهای اقتصاد ایران در سال 2019

امیدهای اقتصاد ایران در سال 2019

اقتصاد میهن: یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی با بررسی اقتصاد ایران در سال 2019 ابعاد مختلف اقتصادی مرتبط با کشورمان را مورد ارزیابی قرار داده است و در یک گزارش مفصل جنبه های مختلف از نحریم گرفته تا بودجه و درآمدهای آتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

به گزارش intellinews ترامپ در سال 2018 یک جنایت را در حوزه اقتصادی علیه ایران انجام داد تاجاییکه حتی کمک های بشردوستانه را نیز ممنوع کرد و از این طریق تلاش کرد تا ایران را با یک رکود شدید روبرو سازد.بر اساس این گزارش وقتی واشنگتن در 5 نوامبر تحریم های حوزه نفت و گاز، پتروشیمی، بانکی و حمل و نقل را عملی کرد رییس جمهور ایران نیز شرایط را به یک جنگ اقتصادی تعبیر کرد اما هیچگاه حاضر نشد در برابر ترامپ پای میز مذاکره بنشیند زیرا رفتار امریکا را ناعادلانه می داند، بنابراین ترامپ موفق نخواهد شد با رویه تحریم اهداف خود را در مورد مذاکره با ایران عملی کند.

از طرفی در مسیری که ترامپ در پیش گرفته متحدان اروپاییش او را همراهی نکرده اند و شرکای مهمی همچون هند و چین نیز حاضر نشدند دست از مراودات تجاری با تهران بکشند تاجاییکه ترامپ ناچار شد برای این کشورها معافیت های نفتی در نظر بگیرد و عملا به ایران اجازه صادرات یک و نیم میلیون بشکه نفت را بدهد که این خود به معنای شکست تحریم ها علیه ایران تلقی می شود.

در این بین اما شکل دنیا نیز تغییر کرده و مناسبات و مختصات اقتصادی بین کشورهای جهان عوض شده است. اکنون بین آمریکا و چین یک جنگ اقتصادی وجود دارد که باعث شده پکن خود را متعهد به دستورات امریکا نداند و از انها به راحتی سرپیچی کند. از طرفی با خروج شرکت هایی مثل توتال که قرار بود در پارس جنوبی سرمایه گذاری کند چین موقعیت را مناسب دیده تا در این پروژه مهم حضور داشته باشد که این مسأله نقطه قوت روابط تهران-پکن محسوب می شود.

برخی معتقدند چین می تواند تمام نیازهای تهران را تامین کند هرچند فعلا اعلام کرده قصد ندارد تا به ایران هواپیما بفروشد ولی باب همکاری دو کشور در تمام زمینه ها باز است.اروپا از همان ابتدا که زمزمه خروج آمریکا از معاهده برجام مطرح شد راضی به خروج از این توافق نامه نبود و تاکنون به آن پایبند بوده است با این حال شرکت های اروپایی به شدت محتاط عمل می کنند زیرا نگرانند مشمول تحریم های ثانویه واشنگتن شوند.

اروپا یک صندوق ویژه مالی تعریف کرده تا بر اساس آن مراودات مالی بین شرکت های کوچک و متوسط ایرانی و اروپایی تسهیل شود و حتی ایران بتواند پول نفت خود را از این طریق دریافت کند. المان و فرانسه و همچنین سوئیس کشورهایی هستند که تاکنون میزبانی این صندوق ویژه را اعلام کرده اند.در این میان برخی معتقدند ایران سناریوی غرب منهای آمریکا را کلید زده است و این همگرایی اکنون در میان اروپایی ها وجود دارد که باید دورانی که امریکا در تمام مسایل آنها مداخله می کرد به پایان برسد و مخالفت اروپا با خروج ترامپ از برجام این شرایط را هموار کرده است.  

Intellinews در ادامه گزارش اما با اشاره به این که روسیه بارها در مورد حمایت از ایران در برجام تاکید کرده اما به کاهش همکاری های دو شرکت روسنفت و زاروبژنفت روسیه اشاره کرده و می گوید کاهش همکاری های این دو  شرکت نشان می دهد روسیه شرایط محتاطی را در مورد تداوم همکاری ها با تهران در پیش گرفته است با این حال روابط نه چندان مثبت مسکو و واشنگتن می تواند شرایط را به نفع ایران تغییر دهد.

هند نیز که دومین خریدار بزرگ نفت ایران است روابط خود را حتی با وجود تحریم ها با تهران ادامه داد. توسعه همکاری ها در بندر چابهار که یکی از بزرگترین پروژه های همکاری بین دو کشور است نشان می دهد دهلی قصد ندارد به دلیل تحریم ها روابط اقتصادی خود را با ایران متوقف سازد.قطر هم در خلیج فارس یک شریک مهم برای ایران محسوب می شود که قصد ندارد روابط خود را با تهران کاهش داده یا متوقف کند. این کشور ثروتمند نفتی که از طرف همسایگان خود تحریم شده پروازهای خهوایی خود را به ایران افزایش داده و تجارت خوبی را با تهران و آنکارا اغاز کرده است.

گزارش Intellinews در بخش دیگری با اشاره به این که پیش بینی می شود ایران در سال اینده حتی با وجود تحریم ها 3.6 درصد رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد. این گزارش به گزارش اخیر صندوق بین المللی پول اشاره کرده و می گوید بر اساس گزارش IMF تحریم ها می توانند روی درآمدهای نفتی ایران اثر بگذارند با این حال بودجه ای که دولت برای سال 98 در نظر گرفته تا حدی توانسته محدودیت های مربوط به تحریم ها را در خود منعکس کند.

این گزارش همچنین به ذخایر بالای ارزی ایران اشاره کرد و گفت تهران می تواند تا 3 سال هزینه های خود را با ذخایر موجود تامین کند و از این بابت نگرانی در سال 2019 نیز نخواهد داشت. به علاوه ایران در 3 ماه گذشته توانسته بخشی از افت ارزش پول خود را جبران کند که این نیز خبر خوبی برای اقتصاد در سال جدید میلادی است.مقامات بازار پول ایران توانستند به سرعت دلالان را در این بازار به حاشیه برانند و بازار سیاه ارزی را به بازار رسمی نزدیک سازند و به این طریق موفق شدند نرخ ارز را تثبیت کنند و ریال را تقویت کنند.

به علاوه دولت با تصمیماتی موفق شده صادرکنندگان را وادار کند تا ارز صادراتی خود را در سامانه ای به کشور بازگردانند و صرف واردات کالاهای مورد نیاز کنند که تمام این تدابیر در شرایط فعلی توانسته به شدت بر اقتصاد ایران تاثیرات خوبی به همراه داشته باشد. 

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها