۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر چاپ
مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی خبر داد

راه اندازی 44 گرمخانه در مناطق 22‌گانه تهران / افزایش ظرفیت پذیرش گرمخانه ها از 2 به 4 هزار نفر

راه اندازی 44 گرمخانه در مناطق 22‌گانه تهران / افزایش ظرفیت پذیرش گرمخانه ها از 2 به 4 هزار نفر

اقتصاد میهن: مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از راه‌اندازی ۴۴ گرمخانه در ۲۲ منطقه تهران خبر داد.

سیدنجم‌الدین محمدی با اشاره به افتتاح نخستین گرمخانه شهر تهران به صورت سازه چادری در سال 83  اظهار داشت: با توجه به سرمای شدید آن سال‌ها و فوت چند نفر از کارتن‌خواب‌ها در شهر تهران ضرورت ایجاد گرمخانه در شهر ایجاد شد و در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و در سال 85 اداره‌کل آسیب‌های اجتماعی شهر تهران تشکیل و موضوع کاهش آسیب و خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر همین اساس گرمخانه‌هایی در محله بهمن و خاوران احداث شد و دو مرکز شبانه‌روزی نیز در مناطق لویزان و اسلام‌شهر راه‌اندازی شد.محمدی بیان داشت: پس از غروب آفتاب بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها در این مراکز حضور پیدا می‌کنند و خدماتی از جمله حمام، غذای گرم و جای خواب دریافت می‌کنند و افرادی نیز که نیاز به خدمات شبانه‌روزی داشته باشند، در دو مرکز لویزان و اسلام‌شهر پذیرش می‌شوند.

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه گرمخانه‌ها مراکز شبانه‌روزی نیستند،‌گفت: تلاش شده است این خدمات پیوسته و با کیفیت به مددجویان ارائه شود. در سال 88 نیز سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تشکیل و هدف از آن تشکیل ارائه خدمات پیوسته به آسیب‌دیدگان بوده است.محمدی بیان داشت: خدمات در سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در سه معاونت تخصصی تقسیم و خدمات لازم ارائه می‌شود. که از جمله این معاونت‌ها خدمات حمایتی، توانمندسازی و رفاه است.

وی با بیان اینکه در گذشته اقداماتی در خصوص زیرساخت‌ها در حوزه خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان ایجاده شده است، تصریح کرد: اگر چه در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته، اما زیرساخت‌ها متناسب با سرانه آسیب‌های اجتماعی شهر تهران نیست. ضمن اینکه در برنامه 5 ساله سوم نیز پیشنهادی از سوی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران صورت گرفته است که توجه لازم به زیرساخت‌ها جهت ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی بشود.

وی اظهار امیدواری کرد: دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز از جمله بهزیستی و کمیته امداد به وظایف خود در خصوص ساماندهی افراد آسیب‌دیده عمل کنند.محمدی با تاکید بر این که شهرداری تهران در بحث کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌پناه در سطح شهر وظایفی را بر عهده دارد، گفت: ایجاد فضای امن برای افراد آسیب دیده و بهبود وضعیت آنها مورد توجه شهرداری تهران قرار دارد. به گفته مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در حال حاضر ۲ هزارنفر از خدمات گرمخانه ها استفاده می کنند که این تعداد در روزهای سرد سال به ۴ هزارنفر نیز می رسند. .

وی با بیان این که ظرفیت گرم‌خانه‌ها در سطح شهر تهران در فصل پاییز و زمستان دو برابر می‌شود، تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های سازمان رفاه شهرداری تهران اطلاع‌رسانی به موقع به شهروندان است که امیدواریم در این زمینه رسانه‌ها همکاری لازم را با سازمان رفاه شهرداری تهران داشته باشند.محمدی افزود: در طول شبانه‌روز 35 گشت در سطح شهر تهران اقدام به جمع‌آوری افراد کارتن‌خواب و بی‌پناه می‌کنند که از این تعداد 15 گشت سیار در شب فعالیت خود را انجام می‌دهند.

مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که باید تدبیری در خصوص راه‌اندازی گرم‌خانه‌ها در سطح محلات نیز انجام شود، گفت: این گرم‌خانه‌ها باید در دسترس افراد باشند تا آنها به راحتی به این مکان‌ها انتقال پیدا کنند و به طور متوسط در هر گرم‌خانه 150 کارتن‌خواب و بی‌پناه ساماندهی شود.وی ادامه داد: با تمهیدات پیش‌بینی شده ما می توانیم در فصل پاییز و زمستان 8 الی 9 هزار نفر کارتن‌خواب و بی‌پناه را در گرم‌خانه‌ها و مراکز بهاران در سطح شهر تهران ساماندهی و نگهداری بکنیم.

محمدی افزود: در حال حاضر 17 گرم‌خانه در سطح شهر تهران با ظرفیت‌های مختلف فعالیت دارند که البته ظرفیت این مکان‌ها در فصل پاییز و زمستان دو برابر می‌شود.مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: مراکز بهاران در سطح محلات نیز آمادگی ارائه خدمات به افراد آسیب‌دیده دارد و اگر زمانی نیاز باشد 14 مرکز بهاران نیز همانند گرم‌خانه‌ها آماده پذیرش افراد آسیب‌دیده و بی‌پناه خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مراکز بهاران در سطح شهر تهران به تعطیلی کشیده شده‌اند گفت: طی هفته آینده مرکز بهاران با ظرفیت 200 نفر آماده پذیرش خواهد بود. محمدی همچنین در خصوص برنامه‌ریزی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر تهران، گفت: در این رابطه باید تمام دستگاه‌ها از جمله بهزیستی و کمیته امداد ورود پیدا کنند و این افراد را ساماندهی کنند. ضمن این که با همه اقدامات ما می‌توانیم تعداد متکدیان را کاهش دهیم، اما نمی‌توانیم آنها را در سطح شهر تهران به صفر برسانیم.

محمدی همچنین به راه اندازی کمپین جمع آوری هبه از طریق فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در گذشته اقدامات پر هزینه ای در این حوزه انجام شد. به طور مثال ۲۸ فوتون برای جمع آوری هدایا خریداری شده که عملا خروجی مطلوب نداشت، بنابراین قرار است این بار جمع آوری هبه به شکل مجازی انجام شود.  وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری با سازمان فنی و حرفه ای برای ساماندهی مددجویان بهاران منطقه ۵ پرداخت و عنوان کرد: شهرداری تهران به هیچ عنوان به دنبال طرد آسیب دیدگان اجتماعی نیست و تلاش می کند تا با اطلاع رسانی درست و رعایت حال شهروندان امکان ساماندهی آسیب دیدگان در تمامی محلات را فراهم آورد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری به هیچ عنوان مجاز به ورود به معتادان متجاهر و به اصطلاح ماده ۱۶ نیست، افزود: در این مورد ورود ما یک نوع جرم است اما می توانیم ساختمان هایی را در اختیار سازمان های متولی قرار دهیم. محمدی در پایان از آماده باش ۵ خودرو گشت برای جذب آسیب دیدگان اجتماعی در صورت بارش برف و باران خبر داد و گفت: در گذشته افراد آسیب دیده به دلیل برخی مسایل علاقه ای به حضور در گرمخانه ها نداشتند، به همین دلیل برخلاف روند سابق مددجویان در گرمخانه ها تنها تا اندازه ای که امنیت محیط تامین شود، تفتیش می شوند تا مانعی برای حضور آنها در این اماکن وجود ند اشته باشد.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها