۱۳۹۸ دوشنبه ۷ مرداد چاپ
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد:

ترسیم نقشه اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT

ترسیم نقشه اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT

اقتصاد میهن: رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه گزارشی از کلیات عملکرد ۳ ماهه خود و آخرین اقدامات و دستاوردهای این پژوهشگاه ، از ترسیم نقشه اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT خبر داد.

دکتر وحید یزدانیان گفت: در این پژوهشگاه موضوع تحقیقات کاربردی مرتبط با بخش ICT دنبال می شود. موضوعات متنوع این بخش اعم از موضوعات مرتبط با فعالیت های مخابراتی و ارتباطی، فعالیت های مرتبط با فناوری و امنیت اطلاعات، سیاستگذاری و مطالعات راهبردی و اقتصادی رگولاتوری حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.یزدانیان با بیان اینکه پژوهشگاه ICT از تنوع نیروی پژوهشگر و توانمندی بهره مند است، گفت: در حال حاضر ۱۰۰ نفر عضو هیات علمی هستند و خدمات پژوهشی را هم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ها و سازمان های تابعه و هم به کلیه فعالان این بخش ارائه می کنند.

وی با اشاره به نکات و بندهای ذکر شده در متن حکم وزیر محترم ارتباطات برای تصدی فعلی خود، اظهار کرد: مهندس جهرمی مشخصا به بازبینی نهادی، ساختاری و کارکردی اشاره داشتند که این مساله جزو مطالبه بخش ICT هم هست. رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: موضوع دوم نیز مدیریت و راهبری تحقیقات بود که نشان دهنده توجه و عزم ایشان بر توسعه تعاملات پژوهشی وزارت ارتباطات و پژوهشگران غیرشاغل در این وزارتخانه مانند دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان است.یزدانیان یادآور شد: موضوع سوم که جزو فرازهای حکم ایشان است، مشارکت هر چه بیشتر پژوهشگاه در فرآیندهای تحقیقاتی مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اخذ نیازهای پژوهشی به خصوص با اپراتورها و سایر فعالان این بخش است.

تسریع و چابک سازی پروژه ها برای خدمات پژوهشی

وی با اشاره به مطالبه ای که در بدنه بخشICT  و همچنین تعدادی از اپراتورها در سال های گذشته وجود داشت، گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعهداتی در ارائه خدمات پژوهشی دارد و این تعهدات از جانب شرکت ها و سازمان های مختلف باقی مانده بود که در این مدت کوتاه ما بسیاری از آنها را جمع آوری کردیم و به اجرا رساندیم که جلوه و نمای جدیدی از بخش ICT ارائه دهد.رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با توجه به تاکید مهندس جهرمی، ما موضوع ارائه خدمات پژوهشی به موقع و هدفمند را سرلوحه کار خود قرار دادیم و با تسریع و چابک سازی پروژه ها امیدواریم به زودی شاهد گسترش تعاملات افرادی که به خدمات پژوهشی نیاز دارند باشیم.به گفته یزدانیان، طی برگزاری نشست های مشترک با مراکز دانشگاهی و اساتید این حوزه، بستری فراهم شد تا این پژوهشگاه در حوزه تبادل تجربیات هم بهره مند شود.وی از پایان تولیدات تجهیزات قابل استفاده در شبکه به صورت صنعتی خبر داد و افزود: در تعامل با شرکت ارتباطات زیرساخت، این تولیدات طی یک تا دو سال آینده به پایان رسیده و نمونه های تولیدی آنها به دست خواهد آمد. البته لازم به ذکر است که پژوهشگاه ICT تجربه موفقی در همین زمینه داشته است.

تسهیل گر تحقیقات شرکت زیرساخت هستیم

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین ارتباط مجموعه متبوعش با شرکت ارتباطات زیرساخت را به دو نقش قائل کرد و گفت: یکی از آنها نقش مستقیم تحقیقاتی و پژوهشی خودمان و نقش دوم تسهیل گری در ارتباط شرکت زیرساخت با مراکز تحقیقاتی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است زیرا ما با دانشگاه ها و برخی از شرکت های دانش بنیان زبان مشترک داریم که اگر این شرکت ها با ما ارتباط داشته باشند بسیار راحت تر و سریع تر می توانیم روند کار را پیش ببریم.

نگاه به جویش گرها صرفا اقتصادی نیست

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت جویش گرها اذعان کرد: نت حمایتی که از جویش گرها انجام شد، منجر به دو محصول جویش گر «فارسی جو» و «یوز» شد؛ البته هر دو از دانش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده کردند اما به طور خاص جویش گر «فارسی جو» از نت های حمایتی پژوهشگاه استفاده می کند و جویش گر «یوز» از حمایت های سازمان فناوری اطلاعات برخوردار است.یزدانیان افزود: جویش گرها شکل گرفتند و در حال ارائه خدمات هستند اما موضوع اصلی این است که شاید انتظاری که ما از جویش گرها برای خودمان ترسیم کرده بودیم، محقق نشده باشد.

صدور گواهینامه فعالیت برای اپ ها

یزدانیان همچنین درباره اقداماتی که برای اپلیکیشن ها قابل انجام شده است، گفت: در زمینه الزامات امنیتی اپ ها برای کاربران، چارچوب ها و الزامات آن به صورت یک پروژه در پژوهشکده امنیت تعریف شده و در حال اجراست. همچنین آزمایشگاه مستقر در این پژوهشکده، ارزیابی امنیتی اپ های موبایل را انجام می دهد و مدرک معتبری هم ارائه می دهد.وی افزود: حدود یک سال از بررسی این پروژه سپری می شود اما موضوع قابل اهمیت، فراهم بودن زیرساخت آزمایشگاهی آن است که اکنون فراهم شده و می تواند مشخص کند که کدام اپ قابلیت اجرایی دارد.

به گفته یزدانیان، خروجی این پروژه منجر به مصوبه ای خواهد شد که چارچوب آن در پژوهشکده امنیت در حال تدوین است و امیدواریم با مراجع زیربط هر چه سریع تر نسبت به تصویب آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: خروجی این پروژه منجر به این خواهد شد که اپ ها حتما ارزیابی شوند و با برخورداری از مدارک و گواهینامه های این پژوهشکده، امکان اجرا داشته باشند.

اعلام آمادگی برای انتقال دانش فنی با کشورهای اروپایی

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص قراردادهای بین المللی نیز اظهار کرد: پژوهشگاه ICT تجربه موفقی را در سنوات گذشته داشته است. یزدانیان یادآور شد: بر این اساس زیرساخت و امکان آن در پژوهشگاه وجود دارد و ما از طریق تعاملی که با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام دادیم، به دنبال برخورداری از تفاهم فیمابین هستیم. وی اعلام کرد: اخیرا با وزارت علوم تحقیقات و فناوری بازدیدی را برای عقد تجهیزات فناورانه فراهم کردیم تا در قالب یک همکاری، به بازدید از دانش فنی برخی از کشورهای اروپایی رسیده و با هدف انتقال این دانش ،همکاری کنیم.

ترسیم نقشه اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT در ماه های آینده

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص گام دوم انقلاب گفت: نکته ظریفی در بیانیه ای که مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب ابلاغ فرمودند، وجود داشت. در این بیانیه علی رغم تاکید رهبری بر فضای مجازی و صحه گذاشتن بر اهمیت آن، به شکل صریح شاهد ذکر موضوع فضای مجازی نیستیم که این مساله یک تلقی برای ما به وجود می آورد. یزدانیان افزود: می توان اینگونه برداشت کرد که موضوع فضای مجازی در تمام سرفصل های گام دوم انقلاب بازتاب دارد و این موضوع سبب می شود تا ما به دنبال تدوین نقشه راه گام دوم انقلاب در پژوهشگاه ICT باشیم و یکی از اقدامات ماه های آینده، ترسیم نقشه اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ICT است.

وی عنوان کرد: بررسی های اولیه نشان داد که تحقیقاتی پیش از این انجام شده و با دعوت از صاحبنظران این حوزه، قصد داریم به تکمیل آن بپردازیم. رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص پدافند سایبری گفت: پدافند سایبری هم یکی از نکاتی است که در یکی از سرفصل ها تعریف شده و با مجموعه پدافند غیرعامل و در وزارت ارتباطات تدوین شده و سند الزامات آن در حال تدوین است. این پروژه جزو پروژه های سهل الوصول نبوده و جزو پروژه های طولانی مدت این پژوهشگاه است که حدود ۹ ماه از زمان نهایی و خروجی آن باقی مانده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها