۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير چاپ
رام شدن شیر فرانسوی در ایران خودرو ؛

301 نمادخودباوری صنعت در شرایط تحریم

301 نمادخودباوری صنعت در شرایط تحریم

اقتصاد میهن: خط توليد آزمايشي محصول پژو 301 با عمق داخلي سازي بيش از 60 درصد با حضور معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به بهره برداري رسيد.

پس از ترك بازار ايران توسط شركاي خارجي، گروه صنعتي ايران خودرو عزم خود را جزم كرد تا با تقويت زنجيره ارزش توليد، محصول پژو 301 را به صورت مستقل و بدون حضور شريك خارجي به توليد برساند. گروه صنعتي ايران خودرو توانسته تا به توسعه همكاري با قطعه سازان توانمند، ارتباط با مراكز دانش بنيان و همچنين نهادها و مراكزي كه با توليد قطعات با تكنولوژي بالا توانمندي حمايت از صنعت خودرو را دارند بتواند نتيجه اقتدار و مقاومت در برابر تحريم هاي ظالمانه غرب را با توليد محصول جديد و به كارگيري دانش و تخصص جوانان و متخصصان ايراني به منصه ظهور برساند. با برنامه ريزي ها و سرمايه گذاري كه در شركت هاي قطعه سازي صورت گرفته، محصول 301 درحال آماده سازي براي توليد انبوه بوده و‌ اين آمادگي وجود دارد تا با سطح داخلي سازي بالاتر از 60 درصد توليد و روانه بازار شود. اين ميزان به مرور زمان افزايش يافته و بخش زيادي از توليد اين محصول به صورت خودكفا شده توليد خواهد شد.برنامه ريزي و هدف ايران خودرو در 5 سال نخست، توليد 400 هزار دستگاه از اين محصول است. محصول 301 در قالب 3 تيپ و واريانت شامل دو واريانت با گيربكس دستي و موتور EC5 و يك تيپ و نوع با گيربكس اتوماتيك و موتور EC5 به توليد خواهد رسيد.

حجم موتور اين خودرو 1.6 ليتر، حداكثر قدرت آن 115 اسب بخار و حداكثر گشتاور آن 150 نيوتن متر در دور موتور 4 هزار است. در تيپ توليدي 301 در سال نخست، گيربكس دستي 5 سرعته تعبيه خواهد شد. گنجايش صندوق عقب آن با ظرفيت 640 ليتر نيازهاي يك خانواده ايراني را مرتفع مي كند. 301 سطح آلايندگي استاندارد يورو 5 را پاس كرده و دوستدار محيط زيست به حساب مي آيد. سيستم ترمز ABS، سيستم ايمني ESP، ايربگ جلو، چراغ هاي مه شكن جلو و عقب، چراغ هاي دي لايت به هنگام رانندگي، تهويه مطبوع دستي و رينگ آلومينيومي 15 اينچ از جمله مشخصات اصلي خودرو است.

* تولید 100 هزار دستگاه خودرو پژوی 301 بدون حضور شرکت خارجی پژو در ایران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اعلام خبر آغاز تولید 100 هزار دستگاه خودرو پژوی 301 بدون حضور شرکت خارجی پژو در ایران ،گفت: پس از خروج پژو فرانسه از کشور، ایران خودرو داخلی سازی محصولاتی که قرار بود در قالب آن قرارداد مشترک پس از برجام تولید کند را آغاز کرد. طبق این قرارداد شرکت فرانسوی پژو قرار بود خودرو‌های پژو 2008، 301 و 208 در ایران تولید شود، اما پس از ترک پژو به دلیل تیراژ بالای خودروی 301، در مرحله اول این خودرو بدون اتکا به پژو تولید خواهد شد. هاشم یکه زارع  تصریح کرد: هم اکنون 60 درصد قطعات پژو 301 داخلی سازی شده و در زمان تحویل به مشتری میزان داخلی سازی به ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.یکه زارع گفت: حدود 100 هزار دستگاه از این محصول در فاز اول تولید خواهد شد و ظرف چهار سال آینده میزان تولید آن به 250 هزار دستگاه و بدون اتکا به پژو خواهد بود.

وی  ادامه داد: اقدامات بسیار مناسبی در ایران خودرو به منظور شکل گیری پلتفرم داخلی صورت گرفته که به تدریج اثرات آن مشخص خواهد شد و این در شرایطی است که در شهریور سال جاری شاهد یک اتفاق خوب دیگر در این شرکت خواهیم بود.وی در پاسخ به این سؤال که دلیل همکاری مجدد ایران خودرو با پژو پس از ترک این شرکت از کشور این خودرو همچنان با نام پژو به بازار عرضه می‌شود، گفت: به هر حال این محصولات متعلق به شرکت پژو است، اما به دلیل ترک یکجانبه قرارداد، ما مسیر را ادامه داده و بدون اتکای به این مجموعه بر روی تولید آن متمرکز شده ایم.مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پایان با اشاره به میزان سرمایه گذاری در خط تولید این محصول اظهار کرد : برای این خط تولید در مجموع ۶۰ میلیون یورو سرمایه گذاری صورت گرفته است.

* توجه ايران خودرو به شركت هاي دانش بنيان ستودني است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی خط تولید آزمایشی محصول 301  گفت: باید در خودروسازی اول از همه دانش طراحی داشته باشیم، خودروسازی باید برای خودش هویت داشته باشد که الان درحال پیدا کردن این هویت است.سورنا ستاری در مراسم افتتاح خط تولید آزمایشی 301 گفت: ما فارغ التحصیلان فوق العاده ای داریم و دانش بالایی در شرکت های قطعه ساز داریم که تکنولوژی خوبی برای تولید قطعه دارند.وی مهم ترین عامل را در مسیر موفقیت وجود راهبرد دانست و گفت: در ایران خودرو به صورت خاص اتفاقات بسیار خوبی افتاده که نتایج آن را خواهیم دید.

ستاری با اظهار خوشحالی از عملکرد ایران خودرو در مسیر توجه جدی به شرکت های دانش بنیان گفت: به خصوص در طراحی پلتفرم داخلی تلاش هایی صورت می گیرد که در آینده می توانیم خودرویی داشته باشیم که مردم از آن راضی باشند. وی تاکید کرد: تا زمانی که به فکر وارد کردن پلتفرم و مونتاژ کردن باشیم این صنعت نیست بلکه کارخانه است که ایجاد اشتغال هم می کند، اما صنعت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد اشتغال می کند که باید به این سمت حرکت کنیم.وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر قرار است محصولی از پژوهش و تحقیق بیرون بیاید، در آن پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخش خصوصی باید حضور داشته باشد و با بودجه‌های دولتی محصولی از تحقیقات بیرون نمی‌آید.

* آغاز توليد انبوه خودروي 301 از اواخر سال جاري

مديرعامل ساپكو با بيان اين كه 301 جديرترين پلتفرم ايران خودرو و محصولي با استاندارد يورو5 است، از آغاز توليد انبوه اين محصول اواخر سال جاري خبر داد. منصور منصوري در مراسم آغاز توليد آزمايشي نخستين محصول جهاد خودكفايي پروژه 301 و بازگشايي نخستين سالن توليد چندمنظوره خاورميانه سال رونق توليد را سال توسعه محصول، خودكفايي، كاهش وابستگي و رضايت مشتري براي گروه صنعتي ايران خودرو خواند و افزود: پروژه 301 بر همين مبنا در ايران خودرو تعريف شده كه در دو مدل LX و ALX با گيربكس هاي دستي و اتوماتيك توليد خواهد شد.وي با تاكيد بر برنامه ريزي براي صادرات اين محصول اظهار كرد: بستر طراحي و ارتقاء دانش فني براي توسعه قطعات از اهداف اصلي اين پروژه بوده است.

مديرعامل ساپكو با اشاره به سطح خودكفايي 61 درصدي اين خودرو در حال حاضر تصريح كرد: اين عمق خودكفايي در ابتداي پروژه و زمان حضور پژويي ها 40 درصد بود كه پس از خروج اين شركت از پروژه و با همت كارشناسان داخلي افزايش يافته است و برنامه داريم كه خودكفايي اين محصول را به 80 درصد برسانيم.وي از سرمايه گذاري 38 ميليون يورويي ايران خودرو در سالن بدنه سازي اين خودرو خبر داد و گفت: اين در حالي است كه پيش از اين نيز 63 ميليون يورو سرمايه گذاري در حوزه قطعات و مجموعه ها صورت گرفته بود. منصوري با بيان شاخص هاي اصلي انتخاب تامين كنندگان اين پروژه و اعلام اين خبر كه از ميان 198 سازنده شناسايي شده براي اين پروژه، با 96 سازنده قرارداد ساخت بسته شده است، تعداد قطعه سازان فعال در اين پروژه را بصورت مستقيم و باواسطه 300 شركت برشمرد.وي سهم ارزشي قواي محركه را از اين خودرو 33 درصد دانست و گفت: با رويكرد ماژولار در خودكفايي و ساخت قطعات اين خودرو موفق شده ايم از مجموع 1122 قطعه اين خودرو بيش از 500 قطعه را داخلي سازي كنيم. مديرعامل ساپكو در پايان اضافه كرد: ميزان توليد اين خودرو در سال 99 به 50 هزار دستگاه خواهد رسيد و براي سال 1400 نيز هدفگذاري ما 100 هزار دستگاه برآورد شده است.

* پروژه 301  بدون حضور حتی یک فرد خارجی به ثمر رسید                               

دبیر انجمن قطعه سازان  نیز بابیان اینکه پروژه 301 در سخت ترین زمان برای قطعه ساز و خودروسازی راه اندازی شده اصرار مدیرعامل ایران خودرو را عامل مهمی در به نتیجه رسیدن آن دانست.مازیار بیگلو ، پیگیری اجرای پروژه را بسیار ویژه خواند و گفت: با هم‌افزایی که در مجموعه مدیران پروژه و قطعه سازان ایجاد شده پروژه به صورت کاملا شفاف پیگیری می شود.وی تاکید کرد: وفادارترین قطعه سازان با وجود بحران مالی، از منابع خود برای به نتیجه رساندن پروژه همکاری کرده اند. بیگلو ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ صنعت خودروی کشور است که هیچ فرد خارجی در پروژه حضور نداشته و ما به این موضوع افتخار می کنیم. فریادهای قطعه سازان که می گفتند ما می توانیم خودمان تولید کنیم و نیاز به شریک خارجی نداریم به نتیجه رسیده است.وی با بیان اینکه اگر نتیجه تحریم خارجي این است، ما از آن استقبال می کنیم، از تحریم های داخلی انتقاد و تصریح کرد: آنقدر که تحریم‌های داخلی به ما صدمه زدند، از تحریم‌های خارجی آسیب ندیده ایم.

وی با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات ارزی مصوب گفت: از آذرماه پارسال قطعه ساز و خودروساز را سردوانیده‌اند و این ربطی به تحریم ندارد. دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به عدم همکاری صنایع زیرساختی در ارایه مواد اولیه مورد نیاز گفت: ما هم قبول داریم که باید از تولید سنتی خارج شویم اما لازمه آن خروج از روش های سنتی در 60  صنعت دیگری است که قطعه ساز و خودروساز با آن در ارتباط است.بیگلو تاکید کرد: ما دست خود را به سمت وزارت صمت و مجلس و سایر نهادها دراز می کنیم، تا با کمک و حمایت آنها پروژه های بزرگ‌تری را هم اجرا کنیم.

* بهره برداری از خط توليد بدنه محصول 301 مجهز به آخرين تكنولوژی روز

خط توليد بدنه محصول 301 با ظرفيت اسمي 20 دستگاه در ساعت و سالانه 100 هزار دستگاه، كه براي نخستين بار در صنعت خودرو كشور و خاورميانه از تكنولوژي جوشكاري ليزر وCMT بهره مي برد در شركت ايران خودرو به بهره برداري رسيد.خط تولید بدنه مجهز، به روز و چندمنظوره در ایران خودرو که علاوه بر بدنه 301 قابلیت تولید هم زمان سایر محصولات ایران خودرو را نیز دارد، شامل 200 جيگ، 230 گان دستي و 24 ربات است كه قطعات بدنه محصولات با استفاده از اين تجهيزات توليد مي شود.فرآيند نصب تجهيزات اين سالن بدنه سازي از اواخر سال 95 آغاز شده و نخستين بدنه در بهمن ماه سال 96 به توليد رسيده و تاكنون بيش از 70 بدنه در قالب فازهاي مختلف پروژه توليد 301 توليد شده است. بيش از 38 ميليون يورو برای سرمايه گذاري در راه اندازي اين خط توليد صرف شده است.

گفتنی است تکنولوژی انتقال فلز سرد روش صنعتی جدیدی است که فرآیند تکمیل شده جوشکاری قوس فلزی با گاز انجام می شود که ویژگی اصلی آن تغییر از حالت گرم به سرد و از حالت سرد به گرم با سرعت بسیار زیاد است. در این روش انتقال قطره بر پایه حالت جوشکاری قوس فلزی گازی مدار کوتاه در جوشکاری قوس الکترود گاز صورت می‌گیرد، استفاده از کلمه سرد در نام این فرآیند جدید با توجه به دمای دیگر فرآیندهای جوشکاری است. با کمک این فرآیند که توانایی اصلی آن در کنترل حرکت فلز پرکننده است، جوشکاری و لحیم کاری سخت توسط ربات فرآیند جوشکاری قوس فلزی با گاز، بدون پاشش و برای ضخامت‌های بیشتر از سه دهم میلیمتر انجام می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها