۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۰ تير چاپ
معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر داد

کاهش 7 درصدی خرید تضمینی گندم در کشور / قاچاق گندم به خارج کشور شایعه است

کاهش 7 درصدی خرید تضمینی گندم در کشور / قاچاق گندم به خارج کشور شایعه است

اقتصاد میهن: معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام خبر کاهش 7 درصدی میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته، گفت: عمده دلیل کاهش خرید تضمینی گندم در سالجاری ،کاهش باران‌های مؤثر در اردیبهشت‌ ماه بوده که امیدواریم با توجه به تغییرات صورت گرفته درفصل بهار، در آینده میزان خرید تضمینی گندم افزایش یابد و این کسری صورت گرفته جبران شود .

 

به گزارش خبرنگار ایران نیوز24، حسن حنان که در حاشیه بازدید رسانه های گروهی از مزارع  گندم و کلزای استان لرستان در جمع خبرنگاران سخن می گفت، درباره پیش بینی وی از میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری اظهار کرد: پیش‌بینی شده بود که در سالجاری 11.5 میلیون تن خرید تضمینی گندم صورت گیرد که این رقم در سال گذشته 9.5 میلیون تن بود البته با توجه به اینکه هنوز 50 درصد از کل خرید تضمینی گندم صورت نگرفته است نمی‌توانیم برآورد دقیقی از میزان خرید تضمینی در سالجاری داشته باشیم. وی افزود: اوج خرید تضمینی گندم از 20 تیرماه تا 15 مرداد انجام می‌شود و در صورتی که در این مدت میزان خرید مناسب نباشد باید فکری برای جایگزینی آن داشته باشیم.

کاهش زمان پرداخت مطالبات کشاورزان به یک هفته

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با رد خبرعدم استقبال کشاورزان از طرح تحویل گندم به دولت به صورت خرید تضمینی، گفت: هیچ کشاورزی نیست که بخواهد گندم خود را نگهداری کند زیرا این امر هیچ توجیه اقتصادی برای آنها ندارد. گندم کالایی فسادپذیر است و کشاورزان خود نمی‌توانند آن را نگهداری کنند. حنان تصریح کرد: در صورتی که سلف‌خرها نیز گندم را بخرند فضایی ندارند که بتوانند آن را نگهداری کنند و در نهایت باید آن را به دولت تحویل دهند.

وی همچنین در ارتباط با زمان پرداخت پول گندم خریداری شده کشاورزان اظهار داشت: سال گذشته 50 درصد پول کشاورزان به صورت نقدی پرداخت و مابقی آن طی 45 تا 50 روز تسویه شد اما در سالجاری پول کشاورزان به صورت نقدی پرداخت می‌شود به طوری که تا 12 تیرماه پول کشاورزان به طول کامل تسویه شده است. حنان تصریح کرد: تا به امروز 4 میلیون و 600 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که کل مبلغ خرید تضمینی آن 7 هزار و 600 میلیارد تومان است که تا به امروز 6 هزار و 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

قاچاق گندم به خارج کشور شایعه است

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین با تکذیب خبر قاچاق گندم به خارج از کشور افزود: قاچاق گندم به خارج از کشور شایعه است و مسئولین ذیربط تا به امروز حتی یک مورد از قاچاق گندم را گزارش نداده‌اند.حنان درباره ورود گندم به جیره غذایی دام گفت: تنها 10 درصد از جیره غذایی دام می‌تواند گندم باشد که رقم بالایی به حساب نمی‌آید و همیشه این اتفاق (ورود گندم به جیره غذایی دام) روال بوده است.

رشد 15 درصدی خرید تضمینی کلزا در مقایسه با سال گذشته

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین با اعلام خبر رشد 15 درصدی خرید تضمینی کلزا در مقایسه با سال گذشته، گفت: از شروع عملیات خرید تضمینی کلزا تاکنون 306 هزارو 864 تن کلزا به نرخ تضمینی از کشاورزان 27 استان کشور خریداری شده است که در مقایسه با سال زراعی گذشته در همین مقطع زمانی، با رشدی 15 درصدی مواجه شده ایم.

حسن حنان افزود: ارزش 306 هزار و 864 تن کلزای خریداری شده  بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 9هزار و 194 میلیارد ریال یعنی بالغ بر 91 درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است و مابقی هم طی چند روز آینده پرداخت خواهد شد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها