۱۳۹۸ يکشنبه ۲ تير چاپ

مسئله کار کودک ارتباط مستقیم با فقر در خانواده دارد

مسئله کار کودک ارتباط مستقیم با فقر در خانواده دارد

اقتصاد میهن: همایش روز جهانی مقابله با کار کودک با محوریت پدیده زباله‌گردی و راهکارهای کاهش آن، مهارت‌آموزی و توانمندسازی کودکان کار و نقش رسانه و هنر در ترویج حقوق کودک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، این همایش با محوریت پدیده زباله‌گردی و راهکارهای کاهش آن، مهارت‌آموزی و توانمندسازی کودکان کار و نقش رسانه و هنر در ترویج حقوق کودک با حضور‍ پیروز حناچی شهردار تهران، محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سید نجم الدین محمدی مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، و دیگر مدیران و معاونین شهری برگزار شد.

 پیروز حناچی شهردار تهران در این سمینار ، با اشاره به اینکه در ایران بر اساس داده‌های مرکز آمار وزارت کار از ۹ میلیون کودک، ۴۹۹ هزار نفر فعال در حوزه کار هستند، گفت : مسئله کار کودک ارتباط مستقیم با فقر در خانواده دارد. البته تعداد بالایی از کودکان کار در کشور تابعیت ایرانی ندارند. شهردار تهران با تاکید به اینکه کار کودکان محصول شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها است و به شکل تحلیلی کودکان به این سمت سوق می‌یابند افزود: آمار کودکان کار در کلانشهرها بیشتر از سایر شهرها است که البته یکی از علت‌های آن جمعیت بالای این شهرهاست.  وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی حاد، چرخه فعالیت کودکان کار را سریع‌تر به گردش درمی‌آورد و اینکه خانواده‌ها از سطح متوسط به زیر خط فقر روند یک عامل افزاینده در این زمینه به شمار می‌رود. حناچی از سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک ابزار قوی در حوزه کودکان کار یاد کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم از طریق تسهیل‌گری به ایفای وظایف اجتماعی خود بپردازیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران به واسطه حساسیتی که نسبت به کار کودکان و کارهای خطرآفرین برای آنها داشته اشت به مقوله کار کودک توجه کرده و به موفقیت‌هایی دست یافته است که تثبیت این موفقیت‌ها و تبدیل شدن آن به رویه‌های غیر قابل تمرد نیازمند ایجاد حساسیت درون سازمان شهرداری و در سطح اجتماعی است. محمدرضا جوادی یگانه  با اشاره به لزوم ایجاد انضباط اجتماعی در کلان شهر تهران افزود : طراحی و پیاده‌سازی سیاستی اجتماعی است که طی سلسله رفتار به هم پیوستهای ابتدا از وقوع چنین گروهی در میان کودکان جلوگیری به عمل آورده، شیوه مناسب رفتار با گروه‌های مبتلا را در پیش گرفته و مجموعه اقدامات حمایتی از فرد و خانواده وی را در دستور کار قرار داده و از طریق مناسب‌سازی و اصلاح الگوهای تکرار شونده محیطی از بازگشت و شکل گیری مجدد این افراد به عرصه کار پیشگیری کند.

وی عنوان کرد: سیاست درستی که در دهه‌های اخیر در سطح جهانی در پیش گرفته شده است و توانسته کاهش کار کودکان را در پی داشته باشد سیاست ممنوعیت کار کودکان در بخش‌هایی است که برای سلامت، امنیت یا رشد اخلاقی‌شان خطر‌آفرین است. این سیاست توانسته کار کودکان را در کشورهایی از نظر سطح توسعه وضعیت خوبی ندارند تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

مدیر عامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران  نیز با ابراز تأسف از اینکه آمار مشخصی از کودکان کار وجود ندارد، گفت: برخی از آن‌ها در تمام هفته مشغول به کار هستند و برخی دیگر هم تنها چند روز در هفته کار می‌کنند و این مانع از دستیابی به آمار دقیق در این حوزه می‌شود. سیدنجم‌الدین محمدی با بیان اینکه برای رسیدن به آمار دقیق باید محدوده سنی کودکان کار را هم لحاظ کنیم، گفت: در حال حاضر به درستی نمی‌توان دریافت که کودکان در چه سنی مشغول به کار هستند و سرشماری دقیقی هم در این حوزه وجود ندارد، اما در مراکز حمایتی ۳ هزار کودک کار وجود دارد که به آن‌ها ارائه خدمات می‌شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها