۱۳۹۸ يکشنبه ۱۹ خرداد چاپ

تثبیت ۷/ ۱‌میلیون شغل در بخش تعاون

تثبیت ۷/ ۱‌میلیون شغل در بخش تعاون

اقتصاد میهن: معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تثبیت ۷/ ۱‌میلیون شغل در بخش تعاون خبر داد.

محمد کبیری همچنین تحقق سهم ۲۵درصد تعاون از اقتصاد، اخذ ۲ هزار میلیارد تومان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد اشتغال، احیای ۱۸ هزار میلیارد تومان مطالبه تعاونی از دولت، راه‌اندازی پنجره واحد در بخش تعاون، راه‌اندازی مراکز نوآوری و توسعه تعاون در کنار دانشگاه‌ها به همراه ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات به این تعاونی‌ها و تکمیل زنجیره ارزش تعاونی‌ها را از دیگر دستاوردهای این معاونت برشمرد. او توضیح داد: در فاز نخست اجرای این طرح، ١٠ استان به‌عنوان استان‌های هدف انتخاب شده‌اند که تهران گزینه نخست است

در نظر داریم نخستین مرکز نوآوری را شهریورماه امسال در تهران افتتاح و سپس این مراکز را در استان‌های فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خوزستان راه‌اندازی کنیم. معاون تعاون وزیر کار درباره نحوه اجرای این طرح گفت: با صندوق نوآوری شکوفایی و بانک توسعه تعاون برای تشکیل این مراکز نوآوری و توسعه تعاون تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم و در این پروژه چند هدف را دنبال می‌کنیم؛ نخست آنکه اندیشکده‌های بخش تعاون در این مراکز حضور خواهند داشت.

 این اندیشکده‌ها متشکل از استادان و کارآفرینان تعاونگر است؛ همچنین تعاونی‌های دانش‌بنیان نیز در این مراکز ایجاد می‌شود. کبیری در پاسخ به پرسشی درباره میزان تسهیلات پرداختی به تعاونی‌های دانش‌بنیان گفت: در جلسه نخست تعاونی‌های دانش‌بنیان با صندوق نوآوری شکوفایی، ٨۵ میلیارد تومان تسهیلات به این تعاونی‌ها پرداخت شد. همچنین از استارت‌آپ‌هایی که توسط دانشجویان ایجاد می‌شود و خروجی آنها تعاونی است، حمایت ویژه خواهد شد. معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از مذاکره برای واگذاری ۵ تا ۱۰شرکت به بخش تعاون، برنامه تثبیت ۷/ ۱ میلیون شغل، اخذ ۲ هزار میلیارد تومان از وزارت صنعت،معدن و تجارت برای ایجاد اشتغال و احیای ۱۸هزار میلیارد تومان مطالبه تعاونی از دولت سخن گفت. کبیری در تشریح عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش تعاون، در ۶ ماه گذشته گفت: پیش از حضورم در بخش تعاون اتفاقات خوبی پیگیری شده بود و از روزی که وارد حوزه تعاون شدم، تلاش کردم پروژه‌های خوبی را که در هفت راهبرد انجام شده بود، با برنامه‌ریزی‌های مناسب ادامه داده و با توجه به زمان محدود، پروژه‌هایی را در سه سطح اولویت‌بندی شده تعریف کنم.

وی افزود: نخستین اولویت ما در تعاون اصلاح تصویر بخش تعاون در سطح جامعه و در میان مسوولان بود، چرا که وقتی نام بخش تعاون می‌آمد تلفیقی از بی‌اعتمادی و ناآگاهی نسبت به ظرفیت‌های این بخش وجود داشت؛ در این راستا باید دو کار انجام می‌شد؛ در بحث شفافیت اشکالاتی در بخش تعاون وجود دارد و مردم در این راستا دچار آسیب شدند، بنابراین در مرحله نخست باید شفافیت و بهره‌وری افزایش می‌یافت تا آسیب وارد شده ترمیم شود. این مقام مسوول تغییر نشان تعاون در نگاه مردم و مسوولان را اقدام دیگر معاونت امور تعاون اعلام کرد و گفت: در زمینه اصلاح نگاه مسوولان کارها را با سرعت بیشتری به جلو می‌بریم؛ زیرا نگاهی ناقص نسبت به بخش تعاون وجود دارد؛ این نگاه کاملا سنتی و مربوط به تعاونی‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰ است. وی این نگاه را نادرست توصیف کرد و افزود: تعاونی‌ها زاییده یک فرآیند اقتصادی در دنیای غرب هستند که در شرایطی که اقتصادبازار نتوانست به نیازها پاسخ دهد، تعاونی‌ها شکل گرفتند. کبیری تاکید کرد: ما در این دوره می‌خواهیم این نگاه سنتی را به یک نگاه مدرن با ارزش افزوده برای جامعه تغییر دهیم و معتقدیم که در شرایط اقتصادی فعلی، تعاونی‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند که می‌توانند سرمایه‌های خرد مردم را جذب و اشتغال پایدار ایجاد کنند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها