۱۳۹۷ دوشنبه ۱۶ مهر چاپ

پیش بینی رئیس کانون صرافان از اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان بر بازار ارز

پیش بینی رئیس کانون صرافان  از اثر تصویب FATF و تحریم‌های آبان بر بازار ارز

اقتصاد میهن: آن طور که رئیس کانون صرافان می‌گوید تصویب FATF نمی‌تواند در کوتاه مدت اثر اساسی بر بازار ارز داشته باشد و زمان‌بر است. تحریم‌های آبان‌ماه نیز در بازار بی‌اثر نیست، اما اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.

به گفته رضا ترکاشوند بخشی از قیمت ارز ناشی از حباب مثبت روانی است که به دلیل فشارهای خارج از کشور ایجاد می‌شود که در نهایت براثر مصوباتی از قبیل FATF می‌تواند برای مدتی کاهش یابد، اما در مجموع این مصوبه تاثیر اساسی بر بازار ندارد، چرا که نمی‌تواند در کوتاه‌مدت کمکی به واردات اسکناس و یا نقل و انتقالات آن از کانال بانکی کند، بنابراین در کوتاه‌مدت اثر چندانی نخواهد داشت، ولی در بلندمدت و به مرور FATF می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی همچنین در مورد اثری که تحریم‌های آبان‌ماه می‌تواند بر نوسان بازار ارز داشته باشد، توضیح داد: همان‌طور که مسئولان تاکنون اعلام کرده‌اند آنچه که آمریکا تاکنون برای تحت فشار قرار دادن ایران در نظر داشته در این مدت و قبل از ۱۳ آبان‌ماه انجام داده است از قبیل نخریدن نفت از ایران و یا مذاکراتی که با طرف‌های مقابل داشته است. بنابراین بانک مرکزی نیز پیش‌بینی های لازم را انجام داده و آماده ایستادن در برابر ابعاد این تحریم‌ها است. با این حال نمی‌توان گفت تحریم‌های آبان‌ماه بی‌تاثیر خواهد بود، ولی اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.

 ترکاشوند در خصوص بخشنامه کانون مبنى بر این که صرافى ها نرخ دلار را ١٠هزار تومان اعلام کنند، تصریح کرد: این بخشنامه توسط کانون ابلاغ شد و دلیل آن هم این بود که بانک مرکزی به بانک ملی و بانک‌ها دستور داد تا کف قیمت را تعیین کند و در آن کانال معامله کنند؛ کفی بود که از سمت بانک مرکزی اعلام شد و ما نیز به صرافها دستور دادیم به سمت تعادل حرکت کنند.

ترکاشنوند در پاسخ به پرسشی مبنى بر این که "علت ممانعت صرافى ها از خرید و فروش ارز چیست" گفت: قبل از تاریخ ٢١فروردین، صرافى ها تمام ارز بازار را تامین مى کردند که بعد از این تاریخ، سیاست‌هاى بانک مرکزى تغییر کرد و به سمتى رفت که دیگر بازیگر بازار باشد نه بازارساز.دبیر کل کانون صرافان ادامه داد: صرافی‌ها مانند گذشته به روش بانکی ارز دریافت نمی‌کنند و فقط ارز خریداری شده از مردم را می‌فروشند. شاید از این به بعد این جمله را بیشتر بشنوید که صرافی‌ها می‌گویند "ارز نداریم"!

او با اشاره به رابطه دولت و کانون صرافان بیان کرد: متاسفانه دولت با بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها مشورت نمی‌کند، البته این موضوع در حال حاضر با ریاست آقای همتی تا حدودی بهتر شده است.ترکاشوند درباره چگونگی پیدایش دلار هرات و سلیمانیه و دبی اظهار کرد: بخشی از ارز نقدی توسط این کشور‌ها به ایران وارد می‌شود بنابراین تا حدودی قیمت ارز تحت تاثیر این کشور‌ها قرار دارد.

دبیر کل کانون صرافان با بیان این که 650صرافی مجاز در داخل کشور وجود دارد، افزود: به مردم توصیه می‌کنیم ارز مورد نیاز خود را فقط از طریق صرافی‌های مجاز تهیه کنند؛ آن‌ها می‌توانند در کنار دریافت ارز از صرافی‌ها، سند سنا و همچنین پرینت شماره سریال اسکناس خود را نیز از آن‌ها بگیرند. او همچنین به خرید سکه و مسکوکات ساخته شده توسط بانک مرکزی، تنها از طریق صرافی‌ها تاکید کرد و گفت: فروش مسکوکات بانک مرکزی از جمله سکه به عهده صرافان است و بقیه مشاغل از جمله طلافروشان طبق قانون اجازه فروش این مسکوکات را ندارد.ترکاشوند همچنین درباره عرف سود صرافی‌ها توضیح داد: عرف سود صرافی‌ها برای دلار زیر یک درصد و حداکثر 100 تومان و برای سکه بین 100 تا 150تومان است.

از ترکاشوند در مورد ابطال مجوز صرافی‌ها در مدت اخیر سوال شد و وی در این باره گفت که بانک مرکزی در کمترین موردی دست به ابطال مجوز صرافی‌ها زده است، اما اگر هم موردی بوده، به دلیل تخلفاتی بود که از سوی سیستم قضایی مورد بررسی و حکم آن صادر شد و البته آن هم به جریان سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد که در مورد توزیع ارز و جابه‌جایی‌ها که انجام شد، بوده است. وی همچنین در رابطه با متهمین ارزی اخیر که حکم اعدام در مورد برخی از آنها صادر شده است نیز گفت که باید تاکید کنم هیچ یک از این افراد صراف نبوده‌اند.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها