۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت چاپ

جنجال "کارتخوان" در دفتر وزیر نفت/ ریشه دشمنی خادمی با زنگنه

جنجال

اقتصاد میهن: نماینده جنجالی ایذه در ادامه حملات چند ماه اخیرش به دولت باز هم وزارت نفت و شخص وزیر را هدف قرار داده و ادعای عجیبی علیه او مطرح کرده است. او گفته است "مسئولان دفتر زنگنه با کارتخوان از مراجعه کنندگان پول می‌گرفتند"، امروز محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور این ادعای خادمی را رد کرده است.

هدایت الله خادمی نماینده ایذه و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها مدعی ورود یک نهاد امنیتی برای بررسی اتفاقات درونی دفتر وزیر نفت شده است.او گفته است: "مسئولان دفتر زنگنه از مراجعه‌کنندگان دفتر، افراد دارای قرارداد با وزارت نفت، موسسان شرکت‌های نفتی و گازی و موارد این چنینی درخواست واریز مبلغی به حساب نیرو‌های خدماتی جهت انجام کارشان را داشتند و در ادامه نیرو‌های خدماتی این مبالغ واریزی به حساب‌شان را تحویل مسئولان دفتر آقای زنگنه می‌دادند و حتی آنجا برای این کار دستگاه کارتخوان گذاشته بودند."

او افزود: «مسئولان دفتر وزیر نفت ظاهرا با این توجیه که گروه‌های واسطه‌ای برای انجام کار شما تشکیل می‌شود و وجه دریافتی نیز برای انجام کار توسط آن گروه‌ها است، از مراجعان درخواست کشیدن کارت می‌کردند و دریافت وجه داشتند.» این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ورود یک نهاد امنیتی به ماجرا مدعی شده است: «یکی از مسئولان دفتر وزیر نفت که گویا ارتباط خوبی با آقای زنگنه دارد و از دفتر وزیر به شرکتی در ترکیه رفت و آمد داشته، پس از شنیدن خبر حضور نیرو‌های امنیتی در دفتر وزیر و بازجویی از کارکنان سکته کرده و راهی بیمارستان شده است.»

اظهارات خادمی از سوی روابط عمومی وزارت نفت تکذیب شد. این روابط عمومی در توضیح خود آورده است: "مزید اطلاع عموم اعلام می‌کنیم که اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۷ در اطلاعیه‌ای دریافت مبالغی توسط کارکنان دفتر وزیر نفت از مراجعه کنندگان را تکذیب کرد، اکنون بازنشر دوباره و بدون کم و کاست این خبر خلاف واقع، آن هم پس از گذشت بیش از یک ماه، جای تعجب و تأمل دارد. به نظر می‌رسد این ادعا‌های کذب از سوی افرادی مطرح می‌شود که بیشتر عطش دیده شدن و مطرح شدن دارند."وزارت نفت تاکید کرده است "ادعا‌های مطرح شده در این باره را از طریق مراجع ذی‌صلاح قانونی پیگیری خواهد کرد. "

در کنار وزارت نفت امروز محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور نیز به حمایت در زنگنه و وزارت نفت پرداخت. واعظی در این باره گفت: «به‌هیچ وجه چنین موضوعی نیست.» او با تاکید بر اینکه زنگنه سال‌ها وزیر نفت بوده است، ادامه داد: "من می‌توانم بگویم زنگنه در طول این ۲۰ سال چه رقمی به کشور کمک کرده است."رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: «وزیر نفت با این همه امکانات در دسترس، همواره پاکدستی خود را حفظ کرده است و به حق باید از ایشان تشکر کرد. هیچ‌وقت نباید به فردی که این حرف را زده توجه کرد.»

خادمی علیه دولت

این اولین بار نیست که هدایت الله خادمی، نماینده ایذه علیه وزارت نفت و مقامات دولتی اظهار نظر می‌کند. او در چند سال اخیر یکی از چهره‌های اصلی مجالس در تقابل با دولت بوده است. او با وجود اینکه با تابلو اصلاح طلبان وارد مجلس شده است اما حالا از هر نماینده اصولگرایی تندروتر است.خادمی مانند کریمی قدوسی نماینده مشهد در صف اول هر اقدامی علیه دولتمردان قرار دارد. خادمی در سال‌های اخیر یکی از مخالفان اصلی وزارت نفت و زنگنه بوده است.

او پاییز سال گذشته از وزارت نفت به خاطر انتقال نماینده‌های کنونی مجلس به این وزارت خانه انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: «در چند ماه گذشته، باز تعدادی از نمایند‌های فعلی، نه ادوار، به وزارت نفت منتقل شده‌اند و حقوق آن‌ها ٣٠٠ تا ٥٠٠ درصد افزایش یافته در حالی که موکلان بیکار و افسرده و دانشجویان نفت رها شده (اند)؛ امیدوارم هیات رییسه که قبلا انکار کرده بودند، اقدامی کنند

این اظهار نظر خادمی زمینه یک افشاگری علیه او را فراهم نمود. وزارت نفت در اطلاعیه‌ای از اصل ماجرا پرده برداری کرد که برای این نماینده مجلس گران تمام شد.وزارت نفت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "از آغاز تشکیل دولت یازدهم در نیمه سال ۱۳۹۲ تاکنون فقط هشت نفر از نمایندگان شامل نمایندگان ادوار به این وزارتخانه انتقال یافته‌اند که ۶ نفر از ایشان اکنون به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور دارند."ادامه اطلاعیه وزارت خانه افشاگری درباره دریافتی هدایت الله خادمی است، نماینده‌ای که خود هم از وزارت نفت حقوق کلانی دریافت می‌کند.

در اطلاعیه وزارت نفت آمده بود: «بالاترین رقم پرداختی ناخالص به نمایندگانی که کارمند نفت محسوب می‌شوند، مربوط به جناب آقای هدایت‌الله خادمی نماینده مدعی است که آخرین رقم دریافتی ناخالص ایشان بالغ بر ۲۷ میلیون تومان در ماه بوده است. با وجود اینکه آقای خادمی خود بالاترین حقوق را میان نمایندگان محترم مجلس دریافت کرده حتی در مورد خود ایشان نیز ذکر ارقام ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد اضافه دریافت حقوق، اغراق‌آمیز است چه رسد به دیگر افراد."

وزارت نفت به این افشاگری بسنده نکرده و در افزود: «ایشان (خادمی) از یکم مهرماه سال ۱۳۸۷ از یک واحد مسکونی متعلق به شرکت نفت در برج "آ اس پ" تهران به وسعت ۲۹۰ مترمربع به عنوان خانه سازمانی استفاده می‌کرد که پس از فشار و اصرار وزارت نفت، سرانجام در یکم اسفندماه ۱۳۹۶ این واحد سازمانی را پس از قریب به ۱۰ سال تخلیه می‌کند."این افشاگری وزارت نفت بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، اما او توضیح دقیقی در این باره ارائه نکرد. خادمی مشهور به نماینده "نجومی بگیر" شد. او پیشتر در تابستان سال گذشته نطقی آتشین علیه فساد داشت.

او در این نطق گفت: "وطن‌پرست باشیم، دروغ نگوییم، سخت کار کنیم و دزدی نکنیم." این نماینده پیشنهاد کرد برای مبارزه با اختلاس ۵۰ تن از اختلاس گران و دزدان دولتی به اشد مجازات برسند.او پیشتاز استیضاح وزرای کار و اقتصاد در تابستان سال گذشته بود و بار‌ها از وضعیت اشرافیگری در کشور انتقاد کرده است.

خادمی اواخر بهمن ماه به همراه تعداد اندکی از نمایندگان طرح استیضاح حسن روحانی را در مجلس مطرح کرد. اما این طرح به دلیل عدم اقبال نمایندگان شکست خورد و به جایی نرسید. نماینده ایذه درباره این طرح گفته بود: «در این مجلس ما هیچ شانسی نداریم که برای برکناری آقای روحانی ۹۴ امضا جمع کنیم و خودمان هم می‌دانیم که این طرح به جایی نخواهد رسید. اما هدف ما فقط انجام وظیفه است و می‌خواهیم بگوییم که از نظر ما آقای روحانی کفایت لازم برای اداره دولت را ندارداو همچنین هنگامی که رییس جمهور برای ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی رفت به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان استان خوزستان در اعتراض به رییس جمهور صحن علنی مجلس را به هم ریخت و برای لحظاتی مانع از سخنرانی روحانی شد.

خادمی در عرصه عمومی هم نماینده‌ای جنجال آفرین است. زمستان سال گذشته ویدئویی از او منتشر شد که در آن به اعتراض‌هایی یکی از شهروندان ایذه‌ای به تندی واکنش نشان داد و گفت: «این موضوع به افراد عقب‌مانده‌ای مثل تو ارتباطی ندارد.» این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی داشت. او درباره این ویدئو توضیح داد در آن به همه مردم نگفته عقب‌مانده بلکه فردی که در فیلم با خادمی در حال گفت‌وگوست، به او می‌گوید «تو مردم را عقب‌مانده فرض کرده‌ای» و خادمی هم در پاسخ به او می‌گوید «همه مردم نه، اما تو عقب‌مانده‌ای». بعد هم که با نگاه معنادار خبرنگاران مواجه می‌شود می‌گوید: «منظورم این بود که از یک کشور عقب‌مانده آمده. مگر ما خودمان نمی‌گوییم ایران کشور عقب‌مانده‌ای است! منظور من این بود که این فرد ذهن توسعه‌یافته‌ای ندارد و عقب‌مانده است.»

از اظهار نظر‌های عجیب خادمی موارد دیگری هم وجود دارد. این نماینده مجلس تابستان سال گذشته در واکنش به اخباری درباره تهاتر کالا و نفت میان ایران و روسیه گفت: «در شرایطی که به ما اجازه نمی‌دهند نفت بفروشیم و کالای مورد نیازمان را وارد کنیم، ممنون روسیه هم هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم.»  این سخنان او با اعتراض‌های فراوانی در فضای مجازی روبه رو شد.

ریشه دشمنی خادمی با زنگنه

اما خادمی که عضوی از کمیسیون امنیت ملی است قاعدتا آشنا به وضعیت وزارت نفت است. او در سال‌های گذشته سمت‌های مهمی در وزارت نفت داشته و در زمانی که زنگنه هم وزیر نفت بوده بار‌ها مورد تقدیر قرار گرفته است. اما حالا چرا به دشمن اصلی زنگنه تبدیل شده است.چندی پیش روزنامه سازندگی در این باره طی گزارشی نوشت: "ماجرای اصلی به یک مواجهه نفتی میان او و بیژن زنگنه وزیر نفت برمی‌گردد که از سال ۹۲ آغاز شد." در آن زمان خادمی مدیرعامل شرکت حفاری شمال بود.به نوشته این روزنامه خادمی در آن زمان به خاطر قرارداد وزارت نفت برای خرید یک دکل نفتی از هند با وزیر به اختلاف خورد. خادمی می‌گفت وزارت نفت یک شرکت خارجی را جایگزین یک شرکت داخلی کرده است. او خواستار استفاده از دکل "سحر ۱ و ۲" شده بود. البته این دو دکل نیز در چین و با پرچم ایران ساخته می‌شد. دکل‌هایی که نزدیک به یک میلیارد دلار برای وزارت خانه آب می‌خورد.

پیش از قرار داد وزارت نفت با شرکت هندی خادمی در انتقاد به اظهارات برخی تولیدکنندگان داخلی مبنی بر اینکه «ما خودمان می‌توانیم دکل بسازیم نیاز به سفارش به چین نیست»، گفته بود: «اگر می‌توانیم در ایران دکل بسازیم آدرسش را به ما هم بدهیداما پس از آنکه وزارت نفت قرارداد با شرکت هندی را به صرفه‌تر دید، خادمی به جمع منتقدان زنگنه پیوست. روزنامه سازندگی نوشته است: " خادمی بعد از این رویارویی در شرایطی ترجیح داد وارد انتخابات مجلس دهم شود که میان اصلاح‌طلبان اختلاف‌ها درباره حمایت از او بالا گرفته بود."

این روزنامه افزوده است: «در جریان انتخابات مجلس دهم با آنکه بسیاری از اصلاح‌طلبان ایذه و باغملک در انتخابات از خادمی برابر سیدهادی طباطبایی، گزینه اصولگرایان (دور دوم انتخابات)، حمایت کردند؛ اما در واقع خادمی هیچ گاه مورد تایید شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان قرار نگرفت و عاقبت به عنوان کاندیدای مستقل وارد انتخابات شد. آنطور که سایت انرژی امروز در همان ایام گزارش داده بود همین امر موجب بحثی میان محمد کیانوش راد، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خوزستان و برات قبادیان، از اصلاح‌طلبان استان و حامی خادمی شد.»

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها