۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت چاپ

حقایق آزاردهنده‌ای که مختص زنان است

حقایق آزاردهنده‌ای که مختص زنان است

اقتصاد میهن: مقالات زیادی در مورد تبعیضی که میان مردان و زنان در جامعه صورت می‌گیرد، وجود دارد. اگر چه تفاوت فیزیکی و روحی زیادی میان این دو جنس برقرار است، اما تحقیقات ثابت کرده که هیچ تفاوت فاحشی در مغز آن‌ها دیده نشده است، از این رو جنسیت نمی‌تواند روی شخصیت و قوه تشخیص آن‌ها تاثیر بگذارد.

با این وجود، جایگاهی که زنان در جامعه پیدا کرده اند بسیار پایین‌تر از زنان نشان داده شده است. در ادامه برخی از مشکلات آزاردهنده‌ای را که تنها زنان آن‌ها را درک می‌کنند، برایتان آورده ایم.

زنان در محیط کار جدی گرفته نمی‌شوند

تحقیقات نشان داده که در محیط کار آقایان از خانم‌ها جدی‌تر و با ارزش‌تر به حساب می‌آیند. به عنوان مثال اگر یک حرف را هم یک آقا و هم یک خانم بزند، حرف آن آقا بیشتر به چشم خواهد آمد و مورد قبول واقع خواهد شد. اگر به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نگاه کرده باشید، می‌بینید که معمولا آقایان به عنوان مدیر انتخاب می‌شوند. معمولا معلم‌های زنی که شاگردان مرد یا پسر دارند، از این موضوع که مورد احترام شاگردانشان قرار نمی‌گیرند، شکایت می‌کنند. این در حالی ست که آن‌ها حرف معلم‌های مردشان را بیشتر گوش می‌دهند و به آن‌ها احترام بیشتری می‌گذارند. یکی از معلمان زن از تجربیات اش نوشته: «من نمی‌توانم در کلاس درسی که با آقایان یا پسران دارم، خودم باشم. مدام باید قیافه‌ای جدی به خودم بگیرم و به دنبال راهی برای احترام از جانب آن‌ها باشم. به محض این که کمی از حالت خشک و جدی خارج می‌شوم، آن‌ها بی احترامی به من را شروع می‌کنند.» این موضوع برای تمام معلم‌های زن چنین است. در واقع زنان اعتراف می‌کنند که نسبت به آقایان در کلاس‌های درست تحت فشار بیشتری هستند.

زنان نسبت به آقایان درآمد کمتری دارند

اگر به حقوق خانم‌ها و آقایان در موقعیت‌های مختلف نگاه کرده باشید، می‌بینید که اختلاف حقوق دریافتی آن‌ها بسیار زیاد است. این موضوع نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام کشور‌های جهان یکی ست. به عنوان مثال در تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ از درآمد خانم‌ها و آقایان انجام شد، ثابت کرد که حقوق یک آقا در یک ساعت چند برابر حقوق یک خانم است. این موضوع زمانی که بحث نژادپرستی نیز در میان می‌آید، بیشتر شدت می‌گیرد، به طوری که درآمد یک زن سیاه پوست از درآمد یک زن سفید پوست پایین‌تر است. این تفاوتی که میان حقوق آقایان و خانم‌ها وجود دارد، با گذشت زمان نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است. البته حتی اگر موقعیت اجتماعی یک مرد و زن یکی باشد، عواملی، چون بارداری، مسئولیت خانه، مراقبت از بچه و نداشتن وقت کافی برای اضافه کاری در محیط کار، در این روند بی تاثیر نخواهد بود.

آرایش، خودنمایی برای مردان نیست

شاید درک این موضوع برای آقایان سخت باشد، اما آرایش به خانم‌ها اعتماد به نفس و شادی می‌بخشد. تعداد زیادی از خانم‌ها به آرایش به عنوان یک سرگرمی یا حتی هنر نگاه می‌کنند پس در واقع خانم‌ها برای خودشان آرایش می‌کنند نه اطرافیان شان. تحقیقات نشان داده اکثر خانم ها، تنها برای رضایت خودشان و بالا رفتن اعتماد به نفس شان آرایش می‌کنند. امروزه مصرف لوازم آرایش خانم‌ها تا ۲۵% نسبت به ۲ سال قبل افزایش یافته است و این به دلیل اهمیتی ست که خانم‌ها این روز‌ها بیشتر به خود و ظاهرشان می‌دهند.

زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که امروزه زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خشونتی ست که با آن هر روزه در تماس اند. طبق تحقیقات، تقریبا از هر ۳ زن، یک زن در دوره‌ای از زندگی اش مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته که بیشتر آن‌ها نیز از جانب شریک زندگی شان بوده است.

تحقیقی دیگر نشان داد که ۳۰ درصد از زنانی که در رابطه عاطفی قرار دارند، مورد چنین خشونت‌هایی از جانب شریک زندگی شان قرار می‌گیرند. یا حتی می‌توان به قتل‌هایی که در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاه اشاره کرد. ۵۸% افرادی که در آن سال به قتل رسیدند، زنانی بودند که به دست مردان کشته شدند. جالب است بدانید که اکثر قاتل‌ها همسر یا یکی از اعضای خانواده مقتول‌ها بوده اند. البته این خشونت‌ها تنها به خشونت‌های خانوادگی محدود نمی‌شوند، بلکه خشونت‌های اجتماعی نیز آمار بالایی در جامعه دارد. یک جمله قدیمی و معروف است که می‌گوید: «همانطور که مردان می‌ترسند مورد تمسخر زنان قرار بگیرند، زنان نیز از کشته شدن شان توسط مردان هراس دارند

زنان امنیت ندارند

به دلیل خشونت‌های زیادی که در جامعه زنان را تهدید می‌کند، زنان در هر جایی که هستند، از داخل خانه گرفته تا خارج از آن، احساس ناامنی می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که جامعه به امنیت شخصی آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد. مشکلات زیادی در جامعه وجود دارد که نتیجه آن حس ناامنی زنان است ک مسئولان جامعه هیچ راه حلی برای آن‌ها ارائه نمی‌دهند. زنان هنگام بیرون رفتن در شب، هنگام راه رفتن در کوچه‌ای تاریک، زمانی که تنها در خانه می‌مانند و حتی در محیط و کار و... هم نمی‌توانند احساس امنیت کنند و مدام در تنش و استرس به سر می‌برند.

کفش‌های پاشنه بلند بیشتر از زیبایی، به پا‌ آسیب می‌رسانند

برخی از زنان معمولا برای زیبایی و جلب توجه دست به هر کاری می‌زنند، آن‌ها حتی حاضرند که به خودشان سختی دهند و حتی به بدن شان آسیب برسانند، اما در نگاه دیگران جذاب به نظر آیند. به عنوان مثال کفش‌های پاشنه بلند بیشتر از زیبایی برای زنان ضرر دارد. راه رفتن با کفش‌های پاشنه بلند بسیار سخت است به طوری که پوشیدن این کفش‌ها در دراز مدت می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. ۷۱% از کفش‌های پاشنه بلند موجب کمردرد و پادرد می‌شوند و یک سوم آن‌ها تاثیرات بد بلند مدتی روی فرد می‌گذارند که یکی از آن‌ها تغییر فرم قوزک پا است.

به زیبایی زنان بیش از هر چیز دیگری توجه می شود

اگر به تبلیغات برند‌های مختلف نگاهی انداخته باشید، خواهید دید که تنها زنان جوان، زیبا، خوش اندام و جذاب در آن‌ها حضور دارند، از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا بیلبورد و مجلات و غیره. در واقع آن‌ها به عوامل مهمتری، چون موقعیت اجتماعی، دانش، قدرت و تاثیرگذاری اهمیتی نمی‌دهند. همین تبلیغات باعث می‌شود که مردان برای زنانی که ظاهر زیباتری دارند، ارزش بیشتری قائل شوند که به تبع روی طرز فکر آن‌ها نسبت به خودشان نیز تاثیر گذار خواهد بود. نسل‌های بعدی، زمانی که می‌بینند زیبایی بر هر چیز دیگری اولویت دارد، دست به هر کاری از جمله عمل‌های مختلف زیبایی می‌زنند. در واقع آن‌ها از خود واقعی شان دور می‌شوند و به جای که این که خود واقعی شان را بپذیرند، تبدیل به آدم دیگری که نقابی به چهره زده می‌شوند. همین رفتار خود یکی از دلایل بیشتر قدرت گرفتن مردان است.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها